Musorujsag
Élő Eredmények

Eddig nem látott lehetőség van az F1 kezében

Autosport, RaceFans
Eddig nem látott lehetőség nyílt meg a Forma–1 előtt az autók „előzhetőbbé” tételére, és az előző hasonló megújulásban résztvevő egyik mérnök biztos benne, több sikerrel járnak, mint tíz éve.

Már a következő szezonra az előzések megkönnyítése céljából alakítják át az autókat, 2021-ben pedig teljesen új aerodinamikai koncepció bevezetésére készül a Forma–1. Hasonló célzatú megújulást legutóbb 2009-ben láthattunk, az volt az első alkalom, hogy külön munkacsoportot alakítottak, amely azt kezdte el vizsgálni, hogyan tehetők a csatázásra alkalmasabbá a versenygépek.

E csoportot a Williams jelenlegi technikai igazgatója, Paddy Lowe irányította, aki nemcsak azt tudja, mi mindenre kell odafigyelni e munka során, hanem azt is, az ő eredményeik miért nem feleltek aztán meg az eredeti elvárásoknak. Lowe úgy érzi, a most Ross Brawn által koordinált munka az ő hibáikat is kijavíthatja, szerinte eddig nem látott lehetőség került az F1 kezébe azzal, hogy komoly források és eszközök segítségével nemcsak előkészíthetik a reformokat, de később folyamatosan monitorozhatják azok működését, és korrigálhatnak, ha szükséges.

„Minél több munkát ölsz ebbe, annál jobb. A mostaniban az a legjobb, hogy az F1 végre pénzt költ a kutatás-fejlesztésre az aerodinamika terén, amire korábban sosem volt példa. Az Előzési Munkacsoport csak egy egyszeri projekt volt, mely megszabott ideig dolgozott, és a csapatok fizették külsősként a munkáját. Ha akkoriban az Előzési Munkacsoport folytatta volna még egy évig, meg tudta volna vizsgálni, hogy milyen autókat tervezett, és újabb teszteket hajthatott volna végre. Az F1-nek most viszont állandó személyzete van, amely ezzel a témával foglalkozik. Ez követni tudja, hogy mi történik, és gyorsan közbe tud avatkozni, ha mellékhatásokat észlel” – mutatott rá a többek közt Ross Brawn és Pat Symonds alkotta mérnökcsapat előnyére.

Az F1 2021-es koncepciója (fotó: Formula1.com) Az F1 2021-es koncepciója (fotó: Formula1.com)

Lowe biztosra veszi, hogy Brawnék munkája hatékonyabb lesz az övékénél. Erre utal már az is, hogy Brawn a 2021-es tervek ismertetésekor előrebocsátotta: míg jelenleg 50%-ra csökken az autók leszorítóereje egy másik autó mögött haladva, ők azt tűzték célul, hogy 80%-ra emeljék ezt a számot. „Emlékszem arra, milyen számokról beszéltünk mi az Előzési Munkacsoportban, és végül durván megfeleztük azt. Olvastam Ross szavait, és ez komoly eredménynek tűnik. Nagyobb lenne, mint amit mi akkoriban elértünk.”

Hozzátette, az ő 2009-es munkájukat hamar „tönkretették” a csapatok kreatív megoldásai, melyekre nekik már nem volt módjuk reagálni. „Mihelyst bevetették a levegőt kifelé irányító első szárnyvéglapokat – és ez tulajdonképpen azonnal megtörtént –, máris látni lehetett a szélcsatornában, hogy nem érjük el az eredményeket. Emiatt érdekes lesz látni a jövő évi változást, amire a 2021-es épül” – utalt arra, hogy 2019-ben a szárnyak módosítása mintegy előkészítése, feltérképezése a három év múlva következő teljes megújulásnak.

Lowe végül a Brawnék által prezentált 2021-es grafikákról is beszélt, és ugyanazt állapította meg, amit Force Indiá-s kollégája, Andy Green korábban: nem érdemes „készpénznek venni”, hogy az autók valóban így is fognak kinézni. „A kinézet fontos része a megújulásnak, és kell is, hogy legyen egyfajta irány. De nehéz lesz elérni, hogy az autók valóban így is nézzenek ki. És amúgy sem gondolnám, hogy bárki azt szeretné, ha minden autó egyforma lenne. Ők talán úgy gondolták, szükség van valami támpontra. Meghatároztak egy irányt, amelybe a kocsitesttel elindulhatunk, mi pedig majd mindent megteszünk, hogy kitaláljunk dolgokat ezen kereteken belül” – vetítette előre a brit mérnök.

További tartalmak