Nyegle volt és néma, de őt akarták – Räikkönen sauberes debütálása

Peter Sauber még ma sem érti, hogy adhatott tesztlehetőséget Kimi Räikkönennek 2001-ben, ám a bemutatkozás olyan meggyőző volt, hogy még a Red Bull-lal is összerúgták miatta a port. A „Jégember” első sauberes korszaka – avagy így indult a máig tartó pályafutás!

Kimi Räikkönen 2001-ben (fotó: XPB)

Kimi Räikkönen és a Sauber is egyfajta hazatérést emlegetett, amikor bejelentették, hogy a következő szezontól együtt folytatják. Kétéves megállapodásukkal jó esély van arra, hogy a finn ott fejezze be F1-es pályafutását, ahol az elindult, és arra is lehetősége nyílik, hogy segítségével visszaadjon valamint Hinwilnek mindazért, amit 18 évvel ezelőtt érte tett.


De hogyan is indult a közös történetük?


A furcsa fickó furcsállott lehetősége


A 2000-es szezon egyik meglepetésemberét Jenson Buttonnek hívták. Mindössze 20 esztendős újoncként remekül helyt állt a sokra tartott Ralf Schumacher csapattársaként a Williamsnél, ám hiába a jó teljesítménye, a szezon második felében csapata sajnálattal közölte vele, hogy egy, még a szerződtetése előtt kötött megállapodás értelmében (mely révén Alex Zanardi 1999-ben hozzájuk került az IndyCarból) 2001-ben Juan Pablo Montoyát ültetik a helyére. A szabaddá váló britre a Sauber is szívesen kivetette volna hálóját, ám mivel ő Flavio Briatoréval állapodott meg, a Benetton/Renault-hoz került. A svájci csapatnak szüksége lett volna valakire Mika Salo helyére, és amikor Button felől érdeklődtek menedzserénél, David Robertson egy másik fiatal reménységet ajánlott a figyelmükbe: egy bizonyos Kimi Räikkönent… „Ez a fickó nagyon jó, pont mint Jenson, csak más személyiség” – csinált reklámot a finnek rafinált pártfogója.


Peter Sauber semmit sem tudott Räikkönenről, ami nem is csoda, hiszen addig alig több mint 20 együléses versenyt teljesített, de még csak Robertson sem számított a bizalmasának vagy ismerősének. „Soha nem találkoztam előtte David Robertsonnal, szóval fogalmazzunk úgy, remek eladó volt” – emlékezett vissza a csapatalapító, aki azt sem érti, hogyan mehetett bele végül a helyzetük ismeretében nem éppen logikus tesztbe. „Nem volt pénzünk, és ilyenkor általában csinálsz egy háromnapos tesztet fiatal versenyzőknek, meghívsz hat versenyzőt, akik fizetnek. Robertson viszont azt mondta nekem, hogy ez a fickó nagyon-nagyon különleges, és három napra kell neki az autó. És természetesen semmit sem fizetett. Még ma sem értem, hogyan hozhattam ilyen döntést…” – mosolygott a svájci.




Kimi Räikkönen fotó: XPB) Kimi Räikkönen fotó: XPB)


A teszt helyszíne Mugello volt, a gyakorlás 2000. szeptember 12-én kezdődött, Räikkönen pedig az az évi C19-et vezette. Mérnökének Jacky Eeckelaert-t kapta, aki aztán a szezonban Räikkönen versenymérnöke is lett, és a szakember elsőre igencsak féltette őt a gyenge fizikuma, különösképpen a nyaka miatt. További nehezítő tényező volt, hogy Räikkönen nemigen beszélt még angolul, így még a később megszokottnál is szűkszavúbb volt. „Egy-két dolog viszont rendkívül különleges volt. A testbeszéde olyan közömbös volt, hogy az volt a benyomásom, annyira összpontosít, hogy akár át is sétálna rajtad. Megállapítottam, ez a fickó furcsa” – emlékezett Sauber.


10 kört kértek tőle, 4 után a boxba hajtott…


A teszt során Räikkönen eredményeit a Sauber akkori versenyzői, Mika Salo és Pedro Diniz korábbi Mugellóban futott időuvel vetették össze. Az első napon 29 kört ment, és ekkor még 2,5 másodperccel gyengébb volt Diniznél. A második napon aztán már 40 kört teljesített, és egyből három másodpercet gyorsult, miközben azzal lepte meg leginkább a mérnököket, hogy már elsőre pontosan lőtte be a féktávokat és a kanyarodási szögeket.


A munkát rövid, három-négykörös etappal kezdte, majd egy hosszabb, 10 körös menetet kértek tőle. Ekkor viszont váratlan dolog történt: Räikkönen 4 kör megtétele után máris a boxba hajtott. Beigazolódott Eeckelaert félelme, valóban nem bírta a nyaka a nagy terhelést. „El tudják képzelni? Kapsz egy F1-es tesztlehetőséget, azt mondják neked, hogy maradj kint tíz körig, és te négy után visszatérsz! Képtelen volt tartani a fejét, de sosem beszélt róla” – mondta Peter Sauber, akit ennek ellenére mégis meg tudott győzni a finn.


„Később a nap folyamán érezte, hogy figyelem őt. Adtunk neki friss gumikat, visszavettünk az üzemanyagszintből. Egy másodpercet jelentett az új gumi, újabb egy másodpercet az üzemanyag, de erről semmit sem mondtunk neki. Az első körben egy másodperccel volt gyorsabb, a másodikon még eggyel. Nagyon lenyűgöző volt. Willy Rampffal repültünk haza, és eldöntöttük, hogy szerződtetjük.”




Kimi Räikkönen fotó: XPB) Kimi Räikkönen fotó: XPB)


Rampf akkoriban a csapat technikai igazgatója volt, és valójában azért kellett kicsit győzködnie  főnökét Eeckelaert-ral, hogy rábólintson Räikkönenre, mivel elsőre csak tesztversenyzőként akarta őt alkalmazni. „Kimi nagy kockázat volt, de arra jutottunk, hogy ő a megfelelő ember számunkra” – mesélte Rampf. „Lenyűgözött minket a vezetése, mert semennyi tapasztalata nem volt. Mugellóban került sor a tesztre, Peter és én is odautaztunk. Kiminek mondtunk egy köridőt, amit teljesítenie kell, és minden nap elérte azt, ezért egyre jobb időt kértünk tőle. Aztán adtunk neki új gumikat és negyven kilogramm benzint. Sosem vezetett kevés benzinnel. A szimulációk szerint 1,2 másodpercet kellett gyorsulnia, és ő pont ennyit gyorsult. Nem tudta, hol vannak a fékezési pontok, egyetlen kivezető köre volt arra, hogy ráérezzen, de tökéletesen megfelelt a szimulációs eredménynek. Bámulatba ejtő volt.


Sajátos hűvös stílusából már ekkor ízelítőt kaphatott a csapat. „Nagyon magabiztos volt. A teszt után mondtam neki, hogy jó köridőt ért el, de hogy tudna még gyorsabbat is. Megkérdezte, gyorsabbat kellett volna-e mennie, és közölte, hogy az jó lett volna. A válasza az volt: »Ha mondod, gyorsabb is lettem volna.« És nem viccelt, komolyan mondta.”


Bár rutintalansága és ismeretlensége ellene szólt, Rampf szerint a látottak után már nem volt kérdés, érdemes-e vállalni vele a kockázatot. „A teszt után azt mondtam Peternek, muszáj szerződtetnünk. És nem is volt nagy kockázat, mert ha olyan gyors, és így beszél, akkor nagy tehetségnek kell lennie. Bizonyította, hogy az. Peter boldog volt, és meggyőződött arról, hogy neki kell versenyeznie. Számítottunk arra, hogy lesz majd pár kisiklása, pár hibája, de nem így volt. Már az első pillanattól nagyon magas szinten állt. Azt mondanám, ő volt a legjobb versenyző, akivel dolgoztam.”




Kimi Räikkönen 2001-ben (fotó: XPB) Kimi Räikkönen fotó: XPB)


Helmut Marko csalást szimatolt a köridők láttán


Hogy mennyire meggyőzte őket a későbbi világbajnok, arról mindent elmond, hogy miatta még egyik fő szponzorukkal is összerúgták a port. A Red Bull akkoriban még az ő támogatójukként volt csak jelen az F1-ben, de versenyzőket már akkoriban is pártfogolt. Helmut Markóék a brazil Enrique Bernoldit szerették volna a Sauberhez bejuttatni, aki Räikkönennel együtt tesztelt Mugellóban, ám nem tudta tartani vele a lépést.


„Bernoldi nem volt elég jó, de Helmut Marko annyira meg volt győződve a véleménye helyességéről, hogy közölte Dietrich Mateschitzcel, Willy Rampf csalt, Bernoldinak több üzemanyagot és rosszabb gumikat adott, hogy lelassítsa őt” – mesélte Sauber, aki aztán elsimította a dolgot az osztrákokkal. „Marko nem játszott szépen, Mateschitz pedig mindent elhitt neki, amit mondott. Csakhogy én jó kapcsolatban voltam Dietrichhel…”


Bernoldi végül az Arrowshoz került, autóján pedig ezek után szintén megjelent a Red Bull logója.




Enrique Bernoldi a 2001-es Brazil Nagydíjon (fotó: XPB) Enrique Bernoldi a 2001-es Brazil Nagydíjon (fotó: XPB)


Még Schumacher érdeklődését is felkeltette


Räikkönen végül megkapta a szerződését, és megkezdhette felkészülését a 2001-es első F1-es idényére. Nyakproblémái miatt a csapat rutinos fizioterapeutája, Josef Leberer vette kezelésbe, aki emberkínzó edzőtáborral készítette fel az ausztráliai debütálásra. „Negyven fokban edzettünk. Volt, hogy a fiúk majdnem összeestek holtan, de biztosítottuk, hogy eleget igyanak. A hotelben lakók biztosan azt gondolták, ezek valami sportol idióták…” – mesélte a korábban Ayrton Sennával is dolgozó osztrák.


A másik problémát a rutin hiánya jelentette – legalábbis egyesek szemében. Mivel csak 23 formaautós versenye volt, Räikkönen eleinte ideiglenes szuperlicencet kapott az FIA-tól, személye körül pedig hosszas vita bontakozott ki arról, szabad-e egyáltalán ilyen fiatalon és éretlenül engedélyezni valakinek az F1-es versenyzést.




Michael Schumacher és Kimi Räikkönen a 2001-es Olasz Nagydíj előtt (fotó: XPB) Michael Schumacher és Kimi Räikkönen a 2001-es Olasz Nagydíj előtt (fotó: XPB)


A kétkedőkkel szemben volt viszont egy támogatója is: Michael Schumacher. Az akkor még csak háromszoros világbajnok már az első mugellói teszten is jelen volt, hiszen a Ferrarival dolgoztak az autón, és már akkor szemet szúrt neki Räikkönen tehetsége. Az egyik etap után át is ment a Sauberhez. „Természetesen Schumacher megállt, és megkérdezte, ki vezet nálunk a teszten. Amikor azt mondtam neki, hogy Kimi Räikkönen, Schumacher csak annyit mondott: »Gyors lehet, gyors lehet«” – emlékezett vissza Eeckelaert.


Ausztráliába érve még mindig folyt a vita Räikkönen versenyengedélyéről, ám Schumi újra felszólalt leendő ellenfele mellett. „Már a téli teszteken elmondtam, hogy ha valaki beül ezekbe az autókba, és azonnal bizonyítja, hogy gyors, valamint nem hibázik, akkor joga van ahhoz, hogy F1-es autót vezessen. Kimi bizonyította a hétvégén, hogy igazam van, gratulálok neki, és mondják meg neki, hogy csak így tovább!” – nyilatkozta az első versenyt követően.


Räikkönen azon a hétvégén a 13. helyre kvalifikálta magát, vasárnap fél órával a rajt előtt úgy kellett felébreszteni, hogy legyen szíves autóba ülni, két órával később pedig a 6. helyen csapott célba, pontszerzőként az első F1-es versenyén…




Kimi Räikkönen 2001-ben (fotó: XPB) Kimi Räikkönen 2001-ben (fotó: XPB)