Időmérő helyett pénzfeldobás és tülekedés döntött a rajthelyekről

Öt versenyző kapott hátrasorolásos büntetést Szocsiban motorcserék miatt – az első szabadedzés emiatt komikus jelenettel kezdődött. Christian Horner szerint el kéne már gondolkodni ezen…

Fotó: XPB

Közel az év vége, ez manapság az F1-ben egyet jelent a motorcserés büntetések megszaporodásával. Oroszországban máris három csapat öt versenyzője esett áldozatául a vonatkozó szabályoknak: Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Pierre Gasly, Brendon Hartley és Fernando Alonso is büntetést kapott pénteken. Az érintett öt versenyző mindegyike új egységet használ a V6-os motorból, a turbófeltöltőből, az MGU-H-ból és az MGU-K-ból, Max Verstappen és Fernando Alonso emellett egy új központi elektronikát és energiatárolót, Brendon Hartley pedig egy új elektronikát kapott.


Tekintve, hogy mindegyikük cseréje 15-nél több rajthelyes büntetést ér, az idei szabályok értelmében ez egyszerű mezőny végi hátrasorolást jelent. Ám mivel öten vannak, a sorrendről közöttük így is határozni kell, ennek módja pedig, hogy megnézik, melyikük hagyta el hamarabb a boxutcát az első szabadedzésen. Ez egy komikus jelenetbe torkollott délelőtt: már jóval a lámpa szabad jelzése előtt autók tömege csoportosult a boxutca kijáratánál, az élre pedig az a Lando Norris került, aki ezzel nem is magának, hanem Fernando Alonsónak szerezte meg a legjobb rajtkockát a büntetettek közül...


„Ez egy verseny azért, hogy elkerüljük az utolsó rajthelyet” – állapította meg Christian Horner, akinek azt is fölvetették, csalán reggel hatkor kellett volna kihajtaniuk ahhoz, hogy megelőzzék Norrist. „Nos, ők eleve előnyben vannak a garázs helyzete miatt, így csak beindítják a motort, és már ott is van az autójuk” – mondta nevetve.




Fotó: Formula1/Twitter Fotó: Formula1/Twitter


A Red Bull csapatfőnöke szerint az eset újfent bizonyította, bármennyire is kozmetikázták idén a motorbüntetésekre vonatkozó szabályt, az még mindig nem megfelelő. Felhívta a figyelmet egy esetleges másik furcsa forgatókönyvre is. „Egy érdekes helyzet is kialakulhat. Ha ezek az autók a Q1-ben kimennek, és bejutnak a Q2-be, ahol aztán nem is mennek ki, akkor egy bizarr helyzet áll elő” – utalt ezzel arra, hogy elméletben előfordulhat, ez az öt büntetett lesz a Q2 öt kiesője, így a többi 10 versenyzőnek nem is kell valós csatát vívnia a Q3-ba kerülésért.


„Szerintem az büntetési egész rendszer igazságtalan. Büntetnék inkább a csapatokat a versenyzők helyett, akik ezzel csak az idejüket vesztegetik” – vonta le a tanulságot. „Szerintem megfelelőbb lenne az egyensúly, ha mondjuk konstruktőri pontokat vonnának le, vagy hasonló. Ezek a csapatokon múló büntetések, nem a versenyzőkön múlók.”


Végül elárulta, náluk mi döntött most a versenyzők rajthelyezéséről: „Mi ma délelőtt pénzfeldobással döntöttünk. Daniel nyert, így ő rajtolhat előrébbről.”


Minek az időmérő, ha így is lehet...


Így áll a mezőny az erőforrás-komponensekkel:




V6-osTurbóMGU-HMGU-KEnergiatárolóKözponti elektronika
Lewis Hamilton333222
Valtteri Bottas444333
Sebastian Vettel333222
Kimi Räikkönen333222
Daniel Ricciardo555544
Max Verstappen444433
Sergio Pérez333222
Esteban Ocon333222
Lance Stroll333222
Szergej Szirotkin333222
Nico Hülkenberg565444
Carlos Sainz444333
Brendon Hartley766634
Pierre Gasly666533
Romain Grosjean333222
Kevin Magnussen333222
Fernando Alonso444433
Stoffel Vandoorne444333
Marcus Ericsson433222
Charles Leclerc333222