Titokzatos volt, rejtélyesen is tűnt el a Ferrari fölénye – hogyan?

Hová tűnt a Ferrari korábbi rejtélyes motorfölénye, és van-e köze az utóbbi időben tapasztalt visszaeséshez az FIA új mérési módszerének? Találgatások a bajnoki erőviszonyok átrendeződéséről.

Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA)

Sebastian Vettel Szocsiban többször is utalt rá: a Mercedes formáját látva most már mindenki elismerheti, csak mese a Ferrari ellenfelek által hónapokon át hangoztatott erőfölénye. Tény, a Mercedes az utóbbi két nagydíjhétvégén a nyers tempót tekintve jobbnak tűnt a Scuderiánál – különösképpen Szocsiban. A kérdés csak az: a Ferrari-fölény valóban mese volt-e , vagy csak eltűnt az utóbbi hetekben?


Futamokkal ezelőtt még nagyon is reálisnak tűnt a vörösök lépéselőnye. A Ferrari Kanadában vetette be az idénybeli második erőforrását, mely Ausztriától kezdve látványos teljesítményjavulást hozott számukra. A jelenség kapcsán a Mercedes, a Red Bull és a Renault szakemberei is csak fejvakarva találgattak. A GPS-adatokból Spielbergtől egyértelmű tendencia rajzolódott ki: a Scuderia 180 és 260 km/óra között, az egyenesek második harmadában, amikor a tempót már nem a leszorítóerő és a tapadás, hanem kizárólag a motorerő és a légellenállás határozza meg, kiugróan többet gyorsult, mint bármelyik riválisa.


A csapat ezt aerodinamikai és motorvezérléssel kapcsolatos megoldásokkal magyarázta, ám a többiek trükközést sejtettek a háttérben. A megfejtést egyiküknek sem sikerült megtalálnia, ám elmélet többféle is született. Előbb a másik három gyártóétól eltérő, kettéosztott ERS került a gyanú középpontjába, majd találgattak arról, hogy az energiatároló hűtőkörében használt olajból juttatnak valamennyit az égéstérbe, javítva a teljesítményt, latolgatták a lehűtött üzemanyag jelentette többleterő lehetőségét is, és beszéltek a megengedett 163 lóerőnél nagyobb ERS-teljesítményről is. Az FIA viszont minden gyanút határozott kijelentéssel oszlatott el: „A Ferrari autói teljesen legálisak.”




Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA)


Az Auto Motor und Sport próbált utánajárni a Ferrari utóbbi két hétvégén történt visszaesése okának, és az ellenfelek GPS-adataiból megtudta, hogy Szingapúrtól kezdve már nem észlelhető az olaszok rejtélyes egyenesbeli fölénye. A korábbi helyszíneken 3-5 tizedmásodpercet is nyertek a Mercedesszel és a Red Bull-lal szemben csak az egyenesekben, ám ez a különbség a legutóbbi két pályán már nem volt tapasztalható. A Mercedesnél persze állítják, egy kicsi még mindig megmaradt a motorelőnyükből. „Azért még mindig jelentős erővel rendelkeznek az egyenesek második harmadában” – nyilatkozta Andy Cowell, a Mercedes motorrészlegének vezetője. A renault-s Cyril Abiteboul számára ezzel szemben egyértelmű, valóban nincs már meg a korábban furcsállt differencia.


A miértről a német szaklap is csak találgatni tud. Nem tartják kizártnak, hogy a Mercedes zárkózott föl rájuk a Monzában bevetett új erőforrásával, ám felhívták a figyelmet egy külső változásra is, aminek  jelentősége lehet: az ellenfelek sorozatos gyanúsítgatásai és nyugtalansága miatt az FIA egy ideje módosított a Ferrari-erőforrás teljesítményét mérő szenzorokon. Egy új, második mérőeszközt is bevetettek a Ferrari hajtóegységében, hogy – eloszlatandó például a Renault mérések pontosságával kapcsolatos aggályait – a korábbinál biztosabban tudják monitorozni az energialeadás folyamatát. Az új szenzorra a Ferrari egyedi, osztott ERS-e miatt van szükség.


Az FIA módosítás tényét megerősítette, ám azt nem árulta el, pontosan mikortól alkalmazzák a második szenzort, emiatt az sem egyértelmű, hogy a mérés szigorítása riasztotta vissza a Ferrarit, és ennek eredménye a visszaesésük. „Hogy ennek lehet bármi köze ahhoz, hogy a Ferrari Szingapúrban és Oroszországban időt veszített a Mercedesszel szemben, az csak puszta spekuláció, mivel a Ferrari nemcsak az egyenesekben veszítette el fölényét, hanem a lassú kanyaros részeken is visszaesett” – hívta föl a figyelmet Michael Schmidt szakíró.


Szocsiban a vörös autók valóban képtelenek voltak tartani a lépést a Mercedesekkel a pálya utolsó szektorában. Cyril Abiteboul szerint viszont akár ez is összefügghet a motorteljesítmény visszaesésével. „Ha kevesebb erő áll rendelkezésükre, akkor talán nem használhatják azokat a szárnybeállításokat, amikkel korábban versenyeztek, és vissza kellett venniük a leszorítóerőből.”




Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen (fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen (fotó: MTI/EPA)



A Mercedes számára Spa hozta a fordulatot


Párharcról lévén szó, az éremnek most is két oldala van. A teljesítmények mindig relatívak, egymáshoz viszonyítjuk őket, így ha a Ferrari visszaesésének okát kutatjuk, számításba kell venni a Mercedes fejlődésének lehetőségét is. Bár a mérnökeik a szocsi dominanciájuk kapcsán állították, semmi drámait nem csináltak,  azt Toto Wolff sem tagadta, hogy a W09-es javult az elmúlt hetekben.


Hogy mitől? „Ezek csak apróságok, a Forma–1-ben nincsenek varázsmegoldások. Találsz tíz apróságot, és abból hatalmas dolog lesz” – felelte az RTL-nek a csapatvezető, aki szerint a fordulatot a belgiumi vereségük hozta el. „Spában bevettünk pár dolgot, ami jó volt, működött, emellett sokat is tanultunk ott. Ott a Buszmegállóban és a La Source-ban annyira gyengék voltunk, hogy az impulzust jelentett, és megértettük, hogy mi történt.”


Részleteket persze nem árult el, azt viszont igen, hogy sikerült változtatniuk dolgokon, amiket addig nem teljesen értettek. „Belgiumban veszítettünk, de tudtuk, hogy miért. Szenvedtünk, de rájöttünk, mire kell figyelnünk. Aztán elmentünk Szingapúrba, és kíváncsian vártuk, hogy jól gondolkodtunk-e, és kiderült, hogy igen. Már jobban értjük az autót, ezért lettünk jobbak.”




A spái pofon után újra kilépett a fényre a Mercedes: azóta veretlenek Lewis Hamiltonnal (fotó: MTI/EPA) A spái pofon után újra kilépett a fényre a Mercedes: azóta veretlenek Lewis Hamiltonnal (fotó: MTI/EPA)


A Mercedes Szingapúrban új szemléletmódot követett a beállítások terén, eközben több lépcsőben új aerodinamikai fejlesztésekkel is előrukkolt. Szocsiban hosszasan tesztelte a különböző hátsó szárnyverziókat, mire eldöntötte, melyiket veti be élesben. Emellett viszont Monza óta egy új erőforrást is használnak, ami Wolff szerint szintén hozzájárult a javulásukhoz. „Bevetettük az új motort a nyári szünet után, és most elkezdtük megérteni. Ezek mind összeadódnak.”


Összegzésként Wolff elmondta, szerinte nem a Ferrari visszaesése a legfőbb oka az erőviszonyok újbóli átrendeződésének. „Nem nevezhetünk meg egyetlen tényezőt, és mondhatjuk azt, hogy Ferrari lelassult az egyenesben, vagy hogy mi jobban értjük az autónkat. Ezek mindig minimális különbségek, melyek együtt hozzátesznek a köridő javulásához. Igyekeztünk nem túl sokat foglalkozni a Ferrarival és más csapatokkal, inkább azt akartuk megérteni, miért nem teljesít elég jól a mi autónk. A Ferrarinak még mindig van egy kis előnye a motor terén, és szerintem leginkább az számított, hogy jobban értjük az autónkat és a gumikat. Szingapúr mindig az Achillesz-sarkunk volt, és Szocsiban is szenvedtünk tavaly, de most egészen jól teljesítettünk.”


Az F1-ben semmi sem állandó, az inga még mindig újra átbillenhet, és ezt Wolff is tudja. „Óvatos vagyok a folytatást illetően. Japán a múltban jó pálya volt számunkra, de ma már nincs olyan, hogy jó és rossz pálya. Egyben kell maradnunk, és olyan autót kell pénteken pályára vinnünk, amivel a versenyzőink elégedettek lehetnek.”


A Mercedes sikerreceptje szerinte egyszerű: „Megállás nélkül megyünk előre. Most sincs még vége, van hátra öt verseny. Elég nagy az előnyünk, de Ausztriában volt egy kettős kiesésünk, és tudjuk, szükség van erre a mentalitásra. Egyszerűen nem engedhetünk ki. Amikor úgy érzed, hogy nehezebb lesz, akkor még jobban kell menni, mert ezeken a napokon tanulsz a legtöbbet. Ez a harcosok csapata, akik a legsikeresebbek akarnak lenni.”




Mercedes, Ferrari Az Orosz Nagydíj rajtja (fotó: Daimler Media) Az Orosz Nagydíj rajtja (fotó: Daimler Media)