Hamilton „szuperhétvégét” akar, Vettel torkig van a reformokkal

Miközben a Forma–1 az időmérő Q4-es szakaszának bevezetéséről vitázik, Sebastian Vettel nyíltan bírálta a sportág vezetőit, a show-javító túlbuzgóságuk miatt. Eközben Lewis Hamilton is előállt pár ötlettel…

Fotó: XPB

Talán a Liberty Media a színre lépésekor a Forma–1 teljes megújítását tűzte a zászlajára, egyvalami a jelek szerint az ő irányításuk alatt sem változik: a paddock továbbra is folyamatosan azon elmélkedik és vitázik, milyen szabályokon kéne még változtatni. A legújabb slágertéma meglepő módon egy olyan terület lett, amelyről eddig igazán fel sem tűnt, hogy problémás lenne: a háromrészes időmérő edzés szisztémája.


Ross Brawnék valamiért (szurkolói közvélemény-kutatásokra hivatkoznak) a fejükbe vették, hogy eladhatóbb lenne a szombat délután, ha a megszokott három helyett négy rövidebb részből állna a kvalifikáció, melyhez így az időtartam és a kiesők száma mellett a gumiszabályokat is hozzá kéne igazítani. Miközben Brawn azt nyilatkozta, egyelőre nem állapodtak meg a 2019-es változtatásról, csak vitáznak róla, az Auto Motor und Sport egyenesen azt írja, hogy már most kevés esély mutatkozik az újítás bevezetésére, mivel több csapatnak egyáltalán nem tetszik az elképzelés. „Az ilyesmi csak a nagyobb csapatokat segítené, a kicsiknek egy-egy edzésrésznél szükségük van két próbálkozási lehetőségre” – erősítette meg a Sauber csapatmenedzsere, Beat Zehnder.



Csak kitolnának a középcsapatokkal?


Véleményével nincs egyedül. Romain Grosjean azt elismeri, hogy a gumiszabályok miatt vannak gondok a rendszerrel, ám szerinte a szabályalkotók téves házszámnál keresgélnek. Rámutatott: ha a Q4-be csak 8 versenyző juthat, és az arról lemaradók számára szabad lesz a gumiválasztás a rajtnál, az nem az élcsapatok helyzetén fog változtatni, hanem azon szerencsés kettőén, aki van elég gyors, hogy a legközelebb kerüljön hozzájuk. „Nem hinném, hogy ez lenne a megoldás. Ezzel valójában csak a középmezőny legjobb csapatát hoznák nehéz helyzetbe, vagyis a hetedik és nyolcadik helyezettet, míg az élcsapatoknak teljesen mindegy a változtatás, mert mindenképpen továbbjutnak.  Teljesítenek egy lassú kört, két másodperccel gyorsabbak, és mennek tovább. Ettől csak még bonyolultabbá válna a helyzet. Nem ott kéne problémát megoldani, ahol nincs is probléma” – hívta föl a figyelmet.




Romain Grosjean (Fotó: XPB) Romain Grosjean (Fotó: XPB)


A francia ezzel némiképp összemosta a Q4 tervezett bevezetésének kérdését (ennek pontos részleteit még nem is tisztázták) egy másik vitatémát jelentő elképzeléssel, az időmérős gumiszabály esetleges módosításával. A Pirelli támogatná a rajt előtti szabad(abb) gumiválasztást. „Volt pár esős időmérőnk, amely után eltértek a gumiválasztások. Nekem ez tetszett, mert változatossá tette a stratégiákat e nagyobb szabadság. Én már nem is emlékszem, miért vezettük be ezt a szabályt” – nyilatkozta Mario Isola sportigazgató a Q2-es gumis rajtra utalva.


Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke frissítette föl a memóriáját. „Azért vezették be a kiesők szabad gumiválasztását, hogy egy kis változatosságot idézzenek elő. De végső soron a nagyokat segítették ezzel, akik a keményebb gumin jutnak tovább a Q2-ből, ami előny számukra a versenyen. Célt tévesztettünk tehát. A fő gondot az jelenti, amit Szingapúrban és Szocsiban láttunk. A három élcsapat a keményebb gumin vághat neki a futamnak, ami előny. Eleve gyorsabbak másfél másodperccel, erre még gumielőnybe is kerülnek, amivel összesen két és fél másodperccel lesznek gyorsabbak.”


A gumiválasztás jelenlegi, 2013 után bevezetett szabálya mögött rejlő szándékok Charlie Whiting szerint továbbra is léteznek. „A szabály bevezetésének oka a mai napig áll, ezért nem hinném, hogy változtatni kéne” – kommentált, utalva arra, hogy öt éve azért is módosítottak, mert amíg a Q3-ban bevetett gumit kellett a rajtnál használni, gyakori volt, hogy a top 10-ben csak egy-egy kört futottak a kettő helyett, s így több perc unalmas várakozással telt.



Vettel már elege van a kényszeres reformokból


De térjünk vissza a Q4-es tervhez. Annak logikáját tudniillik egyelőre még a versenyzők közül sem mindenki érti. „A középcsapatok számára kihívás lehet, hiszen két versenyzőnek lenne esélye a Q4-be jutni. Azt viszont nem tudom, mennyiben változna tőle az élcsapatok helyzete. Talán ugyanolyan lenne” – jelentette ki Esteban Ocon.


Stoffel Vandoorne luxusnak tartja az egész vitát. „Nem gondolnám, hogy ez lenne most a legnagyobb probléma. Nem hiszem, hogy lenne szükség még egy edzésrészre. Mi persze úgyis kiesünk már a Q1-ben, szóval nem sokat változtatna…” – tette hozzá nevetve.


Sebastian Vettel eközben nála is nyíltabban hívta föl a figyelmet arra, szerinte mennyire értelmetlen a legújabb „ötletbörze”. „Csak azon csodálkozom, hogy miről fogunk vitázni tíz év múlva. Arról, hogy legyen-e Q9 és Q10?” – kérdezte szarkasztikusan, majd megállapította, a változtatási kényszerrel mindennek kezd túl nagy feneket keríteni a sportág. „Szerintem inkább kevesebb kéne. Nem akarnék túlzottan mélyre ásni, de a személyes véleményem az, hogy manapság túl sok szórakoztatás kell ahhoz, hogy boldogok legyünk” – jelentette ki a korábban a DRS-t is túl mesterkélt show-elemként beállító német.




Sebastian Vettel (fotó: XPB) Sebastian Vettel (fotó: XPB)


„Jó lenne végre valamiben alább adni kicsit. Nekem tetszettek azok az időmérők is, amikor volt egy óra, és csinálhattak, amit akartak. Egyes emberek számára sosem lesz olyan izgalmas az időmérő edzés, mint a verseny, mások számára pedig ez az izgalmasabb. Csak ízlés kérdése. A lényeg itt a tökéletes kör, és nem hinném, hogy számítana, hány időmérős rész van. Most van három, és a legjobban várt az utolsó. Szóval mi is fog változni attól, ha lesz Q4, Q5, Q6 és Q7…?”


Ha ebből nem derült volna ki, a ferraris szerint fölösleges módosítani a mostani rendszeren. „Szerintem nincs rá szükség. De ez csak az én véleményem, és lehet, hogy nincs igazam.”



Hamilton „szuperhétvégéket” akar


Hogy mennyire ellentétes személyiség Sebastian Vettel és Lewis Hamilton, azt a bő másfél éve tartó bajnoki küzdelmeik során számos alkalommal láthattuk. De világképük is eltérő. Bizonyíték erre, hogy miközben Vettel azt nehezményezi, hogy egyre jobban a show-biznisz felé próbálják terelni a sportágat, Hamilton éppen még több új elemmel tarkítaná és dobná fel azt.


Szuzukában például fölvetette, az F1 túlzottan ragaszkodik a merev szabályaihoz, pedig akár hozhatnának versenyhétvégénként eltérő szabályokat is. „Jelenleg mind a huszonegy hétvégén ugyanaz történik négy napon át, mégpedig minden évben. A jövőben dinamikusabbá kéne tenni ezt. Egyes pályákon másfajta menetrendnek kéne lennie – egy szuperhétvégének. Vegyük ki az unalmas részeket, és gondoljuk át, min lehetne változtatni: fordított rajtrács, bármi” – dobott be (nem is annyira) új ötleteket. „Egyes pályák annyira unalmasak. Emlékszem, volt, hogy gyerekként a rajt után elaludtam a tévé előtt. Ez biztosan manapság is megtörténik sokakkal, és beállítják a vekkerüket a befutóra. Én legalábbis így tettem akkoriban.”




Lewis Hamilton (fotó: XPB) Lewis Hamilton (fotó: XPB)


Egy különbség mégis akad: az ő gyerekkorának versenyzői egy-egy hétvége előtt nem folyamatosan a sportág reformjairól, hanem túlnyomórészt a munkájukról, a versenyzésről, a bajnokságról, az autókról és a csapatokról, más néven a sportról nyilatkoztak. Változik a világ.


A Q4-es elképzelést Hamilton egyébként közönnyel fogadta. „Fogalmam sincs, miért kéne ezen változtatni. De bármi is különbözik a megszokott rendszertől, az megérhet egy próbát” – kommentált.


Csak emlékeztetőül: a megújulási vágy 2016-ban is megért egy próbát – ami aztán alig élt meg pár futamot... Az akkori „90 másodpercenként egy kieső” elven zajló időmérő edzéssel a sportág szintén mozgalmasabbá kívánta tenni a szombat délutáni "show-t", ám akkor nem a vekker ébresztett: nagy égés lett belőle.


181002 idotabla JapanGP fenyelt