Amiért Vettelnek meg kellett próbálnia

Nem ért egyet Sebastian Vettel azon kritikusaival, akik szerint elhamarkodta a Max Verstappen elleni előzési kísérletet. Szavaiból kiderült, igenis gondolt a bajnokságra, és nem érzi úgy, hogy túl nagy kockázatot vállalt.

Sebastian Vettel és Max Verstappen balesete (fotó: Formula1)

Miközben a paddockban sokan (Christian Horner, Helmut Marko, és egy sor korábbi versenyző) gondolják úgy, hogy az FIA jól döntött, amikor versenybalesetnek minősítette Sebastian Vettel és Max Verstappen szuzukai ütközését, a szakértők és a sajtó körében így is többségben vannak azok, akik hibáztatják a német versenyzőt. Főleg azt rótták föl neki, hogy túl sokat kockáztatott, hogy túl gyorsan, lehetetlen helyen akart előzni, mit sem törődve azzal, hogy többet veszíthet a kísérlettel, mint amennyit nyerhet.


Vettel már a futam után jelezte, hogy másképp gondolja. Csapatának a rádión a leintést követően például a következőket mondta: „Ha nem megyek be az ajtón, miközben az nyitva, akkor inkább maradtam volna otthon. Sajnálom az eredményt!”


A négyszeres világbajnok több szempontból is indokoltnak vélte az előzési kísérletét. „Verstappen villogó lámpáján láttam, hogy tölt az akkumulátora. Én az S-kanyarokban spóroltam az energiával, és próbáltam közel maradni hozzá a hajtűben. Jó szélárnyékot fogtam a tizenkettes kanyarban, és egymás mellett voltunk a fékezéskor. Másokkal is megküzdöttem ott, és végig működött. Nem az a legjobb hely az előzéshez, de az ajtó egyre inkább kinyílt előttem, és szerintem jogos volt a kísérletem. Mi mást tettem volna?” – védte a kísérletét.


Többen megjegyezték, elragadtatta magát, és nem foglalkozott azzal, tetteinek milyen következményei lehetnek a bajnokság szempontjából. Szavaiból viszont az derül ki, hogy éppen azért sürgette az előzést, mert a bajnoki helyzete járt a fejében. Szerinte pont emiatt nem volt választása. „Mit gondolnak, hány lehetőség adódik egy versenyen? Nem engedheted meg magadnak, hogy várakozz. Főleg úgy, hogy nemcsak Verstappen ellen versenyeztem, hanem az élen állók ellen is. Muszáj támadnod, ha kínálja magát a lehetőség. Ha vártam volna, ő elhúzott volna tőlem a Spoonból kigyorsítva. Onnantól az egyenesben a 130R-ig már túl messze lett volna tőlem” – érvelt.




Sebastian Vettel és Max Verstappen balesete (fotó: Formula1) Sebastian Vettel és Max Verstappen balesete (fotó: Formula1)


Tekintve, hogy Szuzukában nehéz az előzés, és hogy a tét nélkül versenyző Verstappen amúgy is szívesen keseríti meg a nagyok életét, ha védekezésről van szó, érthető, hogy Vettel az első adandó alkalommal dűlőre akarta vinni a dolgot. A biztonsági autó és a Red Bull töltő ERS-e valóban kecsegtető helyzetet teremtett, és bár azt Vettel is elismerte, hogy nem a Spoon volt a legalkalmasabb helyszín ehhez, ő akkor nem érezte úgy, hogy válogathat. Azt viszont már sosem tudjuk meg, hogy adódott volna-e jobb lehetőség előtte, ha mégis kivár.


Akárhonnan is nézzük, a manőverrel sokat veszített – talán többet is egy, a Verstappen 5 másodperces büntetése miatt talán küzdelem nélkül is megszerezhető 3. helynél. Paul di Resta hívta fel a figyelmet arra, hogy a Mercedes hajrában látott gumikezelési problémái és a Ferrari sérülés ellenére mutatott tempója akár még érdekessé is tehette volna a dobogósok közötti csatát. „Max is közel került a Mercedeshez a lágy gumin, és a Ferrari eleve jobb autó volt, mint a Red Bull. Vettel a pályán elfoglalt pozíciót megszerezhette volna a kiállásnál, hiszen Verstappen büntetést kapott. Ha így alakult volna, talán most egy teljesen más helyzetről beszélgetnénk. Bármi megtörténhetett volna, lehetett volna biztonsági autó is, a Mercedes pedig sebezhetőnek tűnt.”


Vettel is biztos benne, hogy legalább a másodikként célba érő Valtteri Bottast el tudta volna kapni. „Jónak éreztem az autót, az első köröm is jól sikerült, és utána gyorsabb voltam Maxnál. Hozzá a biztonsági autó segítségével kerültem közel, de előzni Szuzukában nehéz. Úgy éreztem, képes leszek spórolni a gumikkal, és akkor lehet szerepem a versenyben. De aztán jött a rosszul sikerült előzés. Enélkül legalább az egyik Mercedest elkaphattam volna. A gumim a sérülés ellenére is jól bírta” – mondta Vettel.


Bár Bottas állítja, a hólyagosodási problémái nem voltak olyan súlyosak, és a csapata sokat is tartalékolt a verseny utolsó szakaszában, ha nagyobb tempóra készteti őket egy mögöttük érkező Ferrari, talán a gumikezelés is okozhatott volna nekik fejtörést. Ezt Bottas is elismerte, kiemelve, ha a Red Bulltól nem is tartott az utolsó körökben, a Ferrarival más lett volna a helyzete.




Sebastian Vettel (fotó: XPB) Sebastian Vettel (fotó: XPB)


Vettel a balesete után sérült autóval is 26 kör alatt fel tudott zárkózni a hatodik helyre, ami azt mutatja, hogy autója javult a nehéz péntek után. „A Spoonban több darab is letört az autómról, az oldaláról is hiányzott valami. Ez nem segített. Először azt hittem, defektet kaptam, de szerencsére tovább tudtam menni. Nem tudom, hogy mekkora volt a kár, de elég jelentős lehetett. Eltartott pár körig, mire hozzászoktam az autóm furcsa viselkedéséhez, de utána egészen jól ment. A vége viszont unalmas volt. Kimitől túlságosan is le voltam maradva. Amikor a virtuális biztonsági autós fázis jött, azt kívántam, lenne inkább valódi biztonsági autó. De ez nem kívánságműsor. A hatodik helyre érve már csak azt vártam, hogy jöjjön a kockás zászló. És csak az utolsó két kört nyomtam meg egy kicsit jobban.”


A balul sikerült előzési kísérlet kapcsán Vettelt megkérdezték, mekkora szerepe volt a zuhanásban a szombati időmérő edzésnek, melyen a Ferrari stratégiai bakit elkövetve rontotta az esélyeit a jobb rajthelyekre. „Van, hogy vasárnap fizeted meg az árát annak, hogy szombaton félresikerül valami. De előfordul, hogy nem. Sajnos a szombatokért mostanság sokszor fizettünk meg” – ismerte el.


Azt viszont tagadta, hogy e kényszerhelyzetekben túlzott kockázatvállalással, vakmerőséggel próbál kompenzálni. „Nem igazán. Nem próbálkoztam semmi őrültséggel. Az ajtó nyitva volt, és nem mindig adódik olyan lehetőség, hogy ennyire közel kerülsz a másikhoz” – hárított.


Ez azonban a bajnokságra is igaz. Lewis Hamiltonhoz vélhetően már nemigen kerül közel a 2018-as tabellán. 67 pontos hátrányt ledolgozni négy hétvége alatt lehetetlen küldetésnek tűnik. Vettel azonban küzd tovább. „Még mindig van esély. Az utóbbi versenyeken túlságosan megkönnyítettük a dolgukat, de ezt ők ki is használták. Csak magunkkal szabad foglalkoznunk, és ami megtörtént, azon már úgysem tudunk változtatni” – összegzett.