Körözgetés és „nevetséges” taktikák: Hamilton drasztikus lépést vár

A szuzukai csigatempóból és az egykiállásos versenyekből is elegük van a Mercedes versenyzőinek. Lewis Hamilton ezért drasztikus lépésre kérte a Pirellit.

Fotó: XPB

Hiába tette egy fokozattal puhábbá idei abroncsait a Pirelli és használ már hét különböző keveréket 2018-ban, a tavaly kitűzött célt, a futamonkénti átlagos két kerékcsere elérését így is elvétette. Az idei 17 versenyből 14-et egy kiállással nyerték meg, és az ennél többszöri kerékcserék száma is lényegesen alacsonyabb volt a mezőnyben, mint az egy kiállásé. Japánban is hasonló volt a tendencia: a 17 célba érkező közül 2-en (az utolsó kettő) álltak ki kétszer.


Lewis Hamilton úgy véli, mielőbb változtatni kéne a helyzeten. „Folyamatosan nyaggatom a Pirellit, mert bár Szuzukában nagyszerűek a gumik, de ez az egy kiállásos buli egyszerűen nevetséges. Jövőre három-négy, de talán három fokozattal kéne puhább gumikat gyártaniuk” – javasolta a Mercedes címvédője. „A keverékek módosításával legalább két kiállást kéne elérnünk versenyenként. Az kicsivel nagyobb kihívás lenne, nagyobb lenne a tapadás, minél puhábbak lennének a gumik.”


Az egy kiállásnál is bosszantóbb tendencia, hogy a versenyek sok esetben spórolós körmeneteknek tűnnek ahelyett, hogy a résztvevők a határokat feszegetve hajszolnák egymást. Ez Szuzukában és Szocsiban is így volt, ahol a Mercedesek bevallottan tudatosan fogták vissza a tempót. „Nagyon sokat kellett kímélnünk a gumikat idén, főleg az utóbbi versenyeken voltak gondok a hólyagosodással” – nevezte meg a lassúság okát Valtteri Bottas. „Amikor elérsz egy bizonyos hőmérsékletet, már tudhatod, hogy be fog következni. Emiatt nem nyomod annyira, hogy ne érd el ezt a szintet. Az olyan pályákon, mint a szuzukai, a melegben a nagy terhelés miatt elég gyakran érzed úgy, hogy csak körözgetsz, és ez nem ideális. Tudod, hogy még sok van az autódban, és sokkal élvezetesebb lenne, ha úgy lenne egy kiállás, hogy végig nyomhatnád. De ez mindenki számára probléma. Ezek az autók gyorsabbak, mint bármikor.”


A hólyagosodásra Hamilton szerint lenne megoldás: a futófelület vastagságának csökkentése. Ez idén Barcelonában és Le Castellet-ben is bevált. A vékonyabb gumik kevésbé hajlamosak a túlmelegedésre, ennélfogva a hólyagosodás gyakori problémája is könnyebben elkerülhető vele. „Talán ha vékonyabbak lennének, nem lenne annyi hólyag rajtuk a hőtől. Ezzel talán közelebb tudnánk maradni egymáshoz, és több verseny lenne” – érvelt a brit.




Fotó: XPB Fotó: XPB


Bottas nemrég tesztelte a Pirelli 2019-re készülő abroncsait, melyeket lassan már véglegesít az olasz cég. „Részt vettem a jövő évi gumik tesztelésében pár hete. Biztos vagyok benne, hogy gőzerővel dolgoznak, és remélem, hogy jövőre jobb lesz a helyzet” – tekintett előre.


Hamilton ezzel szemben úgy érzi, drasztikus lépések nélkül nem fog változni semmi. „A Pirelli remek munkát végzett idén. Ezek az autók gyorsabbak, mint valaha, a leszorítóerő is nagyobb, mint korábban, és nagyobb erőhatás éri a gumikat is. De valahányszor fejlesztenek a gumikon, mi is fejlesztünk az autón, és ezzel mindig ugyanolyan problémáink vannak a hólyagosodással” – mutatott rá.


A gumihelyzet egyébként a csapatokat is foglalkoztatja. Szuzukában többek között a stratégiai változatosság fontosságáról is szó esett azon a találkozón, melyre a csapatok spontán jelleggel, az FIA és a FOM képviselőinek meghívása nélkül kerítettek sort, hogy egyeztessenek a sportág helyzetéről, jövőbeni irányairól. Otmar Szafnauer a kerékcserék száma kapcsán elmondta, őket is bosszantja az idei tendencia. „Javult ugyan, de lehetne jobb is a versenyzés. Például ha két kiállásunk lenne, vagy ha változatosabb lenne, és valaki egyszer állna ki, valaki kétszer.  Hogy hogyan érjük el? Muszáj javítani a show-n, és abban mind egyetértettünk, hogy muszáj lenne változatosabbá tenni a stratégiákat, mert jelenleg mindenki azonos utat követ. És a Pirelli első szezonjaiban nem ez volt a helyzet” – fogalmazott a Force India csapatfőnöke.