Hogyan veszítsünk el egy bajnokságot?

Sebastian Vettel idei szereplése az iskolapéldája annak, hogyan nem lehet harcba szállni egy világbajnoki címért – véli az 1997-es győztes Jacques Villeneuve, aki egy lényeges különbséget is lát a német és Lewis Hamilton között.

Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA

Bár a Ferrari és 67 pontos hátrányban lévő versenyzője a Japán Nagydíj után arról beszéltek, hogy reménytelennek tűnő helyzetük ellenére sem adják fel, a 2018-as bajnokság minden valószínűség szerint hamarosan matematikailag is eldől Lewis Hamilton javára. Sebastian Vettel helyzetét csak rontotta a Max Verstappennel történt balesete, amely révén nemhogy pontot nem tudott hozni fő ellenfelén, még a dobogós helyezésről is lemaradt.


Jacques Villeneuve elhamarkodottnak tartotta Vettel Spoon-kanyarban bemutatott kísérletét, mely balul sült el, és úgy véli, e jelenet hűen tükrözte, miért a ferraris fogja a rövidebbet húzni a bajnokságban. „Túlságosan messze volt, amikor előzni próbált. Max nem mondhatja azt, hogy ’kérlek, előzz meg!’ Vettel megpróbálkozott valamivel, és nem játszott piszkosan, de kockázatos volt, amit csinált. Írhatna egy könyvet az idei szezonjáról, melynek lehetne az a címe, hogy ’Hogyan veszítsünk el egy világbajnokságot?’” – állapította meg 1997 bajnoka.


Hozzátette: „A fő különbség közte és Hamilton között idén az, hogy Lewis előbb átgondolja a szituációt, és csak azután kezd agresszív támadásba.”


Villeneuve szerint bármit is mondanak a vörösök a nyilvánosság előtt, valójában már megbékéltek helyzetükkel. „Már a legutóbbi versenyen láthattuk, hogy elfogadták, már nem nyerhetnek. Látható, hogy Sebastian már most sokkal nyugodtabb.”


Az olasz sajtó nem kíméli a Scuderiát a mélyrepülés után, és csak találgat arról, hogyan válhatott a nyári szünetig még ütőképesnek és erősnek tűnő gárda pár hónap alatt egy bizonytalan, hibát hibára halmozó, szétesett csapattá. „Nehéz megérteni a Ferrarit” – jelentette ki Villeneuve is. „És nem csak azért, mert elveszítettek pár versenyt. Bizonyos hibák után sosem tudtak talpra állni, visszatérni a helyes útra, és ezt kívülállóként nehéz megérteni.”




Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA Ferrari (fotó: MTI/EPA



Vettel bizalma megrendült a belső nyugtalanság miatt?


A Ferrarinál tíz évet eltöltő Ross Brawn úgy véli, a visszaesésben kulcsszerepe lehetett Sergio Marchionne elnök nyáron bekövetkezett halálának. A 2016-os megújulás után a csapat struktúráját úgy alakították, hogy az irányítás a szigorú olasz kezében volt. Vannak, akik úgy vélik, a vezetőségben történt személycserék, valamint a kevésbé szigorú Maurizio Arrivabene megnövekedett felelőssége is szerepet játszik a hanyatlásban.


A német Auto Bild belső feszültségekről is ír. Úgy tudják, Marchionne halála előtt fontolgatta, hogy az év végén lejáró szerződése után Arrivabene helyét a technikai igazgató, a svájci Mattia Binotto vegye át a csapat élén. Az olasz helyzete korábbi Philip Morris-os kollégája, Louis Camilleri ögyvezetővé történt kinevezésével változhatott, ám e belső csatározások kibillenthették a gárdát az egyensúlyából. Talán az sem véletlen, hogy a szuzukai elszúrt időmérő után Arrivabene név nélkül a stratégiai döntést meghozó mérnököket kritizálta, akik "a józan eszük és szemük" helyett "csak a számítógépeiket" használják.


E helyzet némiképp Vettelt is felmenti. Mint egy bennfentes az Auto Bildnek rámutatott: „Egy ilyen káosz esetén minden versenyző hibákat követne el. Így nem lehet nyugodtnak és koncentráltnak maradni.”


David Coulthard ennek kapcsán jelentette ki: „Seb elveszítette a csapat struktúrájába vetett bizalmát. Sebastiannak egy olyan csapatvezetésre lenne szüksége, amilyen a Schumacher-időkben a Jean Todt, Ross Brawn párosa volt, akik mögötte álltak, és akiknél a politizálásnak nem jutott szerep. A Ferrari csak így lehet újra világbajnok.”