Megvannak a 2019-es szabályok – átrendezik az erőviszonyokat?

A csapatok már kézhez kapták a következő év módosított szabályait. A Mercedes szerint várható változás a mezőnyben az újdonságok hatására.

Fotó: XPB

Pénteken ülésezik az FIA Motorsport Világtanács, mely várhatóan hivatalosan is elfogadja a Forma–1 jövő évi szabálymódosításait. Mint ismert, az autók több ponton is változnak 2019-re: az előzések megkönnyítése érdekében a mostaninál szélesebb, egyszerűbb első, valamint mélyebb hátsó szárnyakat kapnak, továbbá a fékhűtésük is módosul.


Charlie Whiting versenyigazgató előrebocsátotta, a csapatok már a hivatalos ratifikáció előtt kézhez kapták a végleges szöveget, és már e szerint is dolgoznak. „A csapatokhoz már eljuttattuk a teljes jövő évi szabályzatot. Egy kicsit tovább tartott, mint vártuk, mert több átdolgozásra is szükség volt, bizonyos területeken egyértelműsíteni kellett. A csapatok folyamatosan kérdezgették, mit szabad és mit nem, de a folyamat kielégítő volt, és remélhetőleg minden egyértelmű lesz” – utalt arra, hogy igyekeztek minden szürke részt eltüntetni a regulákból, amely előnyszerzésre nyitna lehetőséget.


Hogy az új szabályok mennyire érik el a hatásukat, és mennyivel lesz könnyebb az előzés, az legkorábban csak az új autók első közös pályatesztjein kezd el körvonalazódni. Toto Wolff szerint a szabályváltozás más fronton viszont fog hozni változást: átrendezheti a mostani erőviszonyokat, hiszen hiába van szó látszólag kis újdonságokról, azoknak az autók egész aerodinamikájára komoly hatásuk lesz.


„A legnagyobb hatása az új aerodinamikai szabályoknak lesz. Ez mindent felforgathat. Valaki talán fog találni egy kiskaput, vagy előáll valamilyen innovációval, vagy csak a többieknél hamarabb ráérez arra, hogyan működnek az új autók. Elég sok az ismeretlen tényező a jövő évi szabályokban, és még az is előfordulhat, hogy olyan csapatok lesznek az élen, akik most még nincsenek is rajta a radarképen” – vélekedett Toto Wolff.




Toto Wolff és Christian Horner (fotó: XPB) Toto Wolff és Christian Horner (fotó: XPB)


Afelől kétségünk se legyen, a Mercedes ettől még szeretné folytatni a 2014 óta jellemző dominanciáját, és a szakma arra is számít, hogy hiába a Red Bull és a Honda házassága, a motorok terén továbbra is a Mercedes és a Ferrari fog diktálni, ami az erőviszonyokat is megalapozza. Wolff másképp látja, szerinte akár meglepetést is várhatunk a Hondától. „Nagyon is lehetséges, mivel láthattuk, hogy már nincsenek minták, nincs olyan csapat, amely dominálni tudna egy adott pályatípuson. Minden megváltozott, és a Honda-motor már mindenképpen elég erősnek tűnik, míg a Red Bull egy remek emberekből álló csapat” – hízelgett az ellenfélnek.


Milton Keynesben mindazonáltal még nem 2019-re várják az áttörést. Helmut Marko tanácsadó szerint irreális lenne győzelmeket és bajnoki küzdelmet várni a Red Bulltól első közös évükben a becslések szerint még mindig 50 lóerős hátrányban lévő Hondával.