Musorujsag
Élő Eredmények

A Ferrari óvásától tartva lecserélte vitatott kerekét a Mercedes

A Ferrari óvásától tartva lecserélte vitatott kerekét a Mercedes

Motorsport
Félt a Ferrari óvásától, ezért lecserélte vitatott kerékabroncsát a Mercedes csapata az austini versenyre.

Azok után, hogy a Ferrarit a szezon során számos támadást érte az ellenfelek részéről a különböző technikai megoldásai miatt, az Amerikai Nagydíj előtt ők kérdőjelezték meg a Mercedes egy határokat feszegető trükkjét. A német csapat Spa óta egy speciális, rendkívül részletesen kidolgozott kerékabroncsot és -agyat használ. Felnijüket egyfelől bordázottá tették a gumik hőjének jobb elvezetése érdekében, másfelől a kerékagynál apró lyukak sorát helyezték el, melyek forgás közben előnyös légáramlatot keltenek.

A Ferrari úgy vélte, miután e lyukaknak aerodinamikai hatásuk van, a megoldást mozgó aerodinamikai elemnek lehet tekinteni, aminek használata pedig évek óta tilos. Erre hivatkozva kérték az FIA-t a Mercedes-kerék felülvizsgálatára, ám Nikolasz Tombazisz, a szövetség technikai igazgatója szabályosnak minősítette azt, mondván, a lyukak által keltett aerodinamikai hatás elhanyagolható.

A Ferrari mérnökei szerint viszont ettől még megkérdőjelezhetetlen, hogy létezik e hatás. Úgy vélik, nem véletlenül fizettek az új fejlesztésre a felniket gyártó OZ Racingnek nagyjából félmillió eurót, és szerintük a Mercedes korábbi gumiproblémáinak megoldásában kulcsszerepe volt az új dizájnnak. Jelezték, nem szeretnék ennyiben hagyni az ügyet, és második nekifutásra a szabályértelmezés módja felől próbáltak támadni. Maurizio Arrivabene csapatfőnök az olasz Motorsportnak a szabadedzések után kijelentette: „Van egy szövetségünk, amely a szabályokat és technikai direktívákat alkotja, és pillanatnyilag nem kommentálnám az ügyet, mert az még mindig nyitott.”

A Mercedes ezek után érezte a fenyegetést, és úgy döntött, a potenciális óvás elkerülése érdekében inkább lecseréli a kérdéses megoldást egy korábbi, hagyományos változatra. Mindez azt mutatja, hogy annyira mégsem voltak biztosak a pozíciójukban. Ennek oka, hogy bár Tombazisz szabályosnak minősítette a kereküket, az ő véleménye puszta iránymutatás, szemben egy minden részletre kiterjedő hivatalos vizsgálat eredményével.

Mercedes (Fotó: XPB) Mercedes (Fotó: XPB)

Mindezek után kérdéses, puszta véletlen egybeesés-e, hogy hosszú idő óta most először a Mercedesnek komoly gumigondjai voltak a hátsó kerekeken, ahol korábban a lyukas megoldást alkalmazták. Lewis Hamilton gumiján a második etapján jelentek meg széles sávok, míg Valtteri Bottasnál a futam végére adták meg magukat teljesen az abroncsok.

Nem kizárt, hogy problémának nincs köze a váltáshoz, hiszen a pénteki esős szabadedzések miatt a csapatoknak nem sok idejük volt a felkészülésre, a lágy gumikat nem is tesztelték előzetesen a hosszú etapokon, és Hamiltonék azt is elismerték, hogy nem ideális beállításokkal versenyeztek, s vélhetően túl nagy leszorítóerőt választottak. „Nem volt ideális az autónk, és nem számítottunk erre. Ha nem lett volna ilyen problémánk, a gumihasználattal sem lett volna olyan komoly gond, mint így” – magyarázta a címvédő.

A Mercedes várhatóan további állásfoglalást kér az FIA-tól, mielőtt eldönti, Mexikóban bevesse-e a vitatott kerekét.

Borítókép: A Mercedes speciális kerékfelnije (Fotó: XPB)

További tartalmak