Musorujsag
Élő Eredmények

„Tolatókamerát” akarnak F1-es autójukra a versenyzők

„Tolatókamerát” akarnak F1-es autójukra a versenyzők

Motorsport-Total
A személygépkocsikban egyre gyakoribb megoldással orvosolnák a visszapillantók miatt kialakult helyzetet a Forma–1-es versenyzők.

A múlt pénteki austini versenyzői eligazítás egyik fő napirendi pontját Kevin Magnussen Charles Leclerc ellen bemutatott blokkolós szuzukai esete jelentette. Miközben az FIA belátta, hogy büntetnie kellett volna a kétségkívül a monacói után mozduló, s ezzel veszélyt okozó dánt, a Haas versenyzője azzal védekezett, amivel idén már több kollégája a hasonló esetekben: a visszapillantójában nem igazán látta, hol is van riválisa.

Noha Pierre Gaslyval történt bakui esetében is ezzel a kifogással élt, a probléma ettől még valós. Olyannyira, hogy az FIA idén több ítéletében is megemlítette, nagyobb elővigyázatosságot vár a résztvevőktől a nehezített körülmények miatt, míg 2019-re szigorúbban szabályozta a tükrök elhelyezését. Az új technikai szabályzat a versenyző szemmagasságában, a mostanihoz képest a hossztengelytől távolabb, egy eddiginél szűkebb tartományba helyezteti a csapatokkal a visszapillantókat, míg a kilátást segítendő, a hátsó szárny lapjait is az eredetileg tervezettnél magasabbra rakatja, 10 centivel megemelve azt, hogy át lehessen látni alatta.

A versenyzők máris attól tartanak, hogy ezen intézkedés kevés lesz, ezért Austinban alternatív megoldási javaslattal álltak elő: tükrök helyett használjanak hátrafelé néző kamerákat. A tolatókamera használata az utcai autókban már mindennaposnak számít, de a versenyzés világában is vannak, akik hasonló megoldást alkalmaznak a visszapillantó kiegészítésére, például a sportautó-világbajnokságban.

„Ezekkel a tükrökkel szinte semennyire nem látjuk, mi történik mögöttünk. Kevin manővere talán szándékos volt, de a rossz döntést a visszapillantó miatt hozta meg. És ez már számos alkalommal megesett korábban, ezért én nem teljesen hibáztatnám őt. Egy kicsit a tükröket is okolnunk kell, mert F1-es mércével mérve azok nem elég jók” – érvelt Carlos Sainz, aki Ausztriában már Sebastian Vettel hátrasorolásos büntetést érő feltartásának áldozataként is a visszapillantókat kritizálta ellenfele helyett.

Fotó: XPB Fotó: XPB

A kamerák használatának az évek óta általánosan elterjedt digitális kormánykijelzők korában látszólag nem lenne akadálya, ráadásul illene is a folyton az új technikai megoldásokat kereső királykategória profiljába. Az FIA-nak azonban vannak kétségei a megoldás kapcsán. „A kijelző fényereje a különböző fényviszonyok mellett eltérő, így kérdéses, hol lehetne elhelyezni a kijelzőt” – mutatott rá Charlie Whiting, aki szerint akár a pilótafülkén kívül, a jelenlegi visszapillantók pozíciójában is helyet kaphatna a kis monitor. „Emellett az is kérdéses, hogy a versenyzőt nem akadályozná-e egy kijelző a vezetésben.”

Sainz szerint a WEC jó példa arra, hogy nem kéne félniük az új megoldástól. „Ők használják ezt a WEC-ben. Ez egy javaslat csak a versenyzők részéről, ami nem jelenti azt, hogy meg is valósul. De egy lehetőség” – mondta a jövőre a McLarent erősítő spanyol.

Valtteri Bottas szerint megvalósítható az újítás. „Én nem látom akadályát, miért ne működhetne. Sok utcai autóban, de pár versenyautóban is vannak okos megoldások a visszapillantókra, egy képernyő és kis kamerák. Ez a technológia már létezik, és a sportágunknak élen kell járnia technológiai téren. Emiatt biztos vagyok benne, hogy beválna. Nekem tetszene” – szögezte le a Mercedes versenyzője.

Borítókép: A Ferrari 2018-as trükkös visszapillantója (Fotó: XPB)

További tartalmak