A brutálisan őszinte Verstappen már nem dől be a Renault-nak

Miközben a Renault versenyzői aggódva figyelik a Honda fejlődését, Max Verstappen már nem dől be a franciák 2019-es új koncepcióról és nagy előrelépésről szóló ígéretének. Újra belerúgott partnerükbe.

Max Verstappen (fotó: Red Bull)

A Renault főnöke, Cyril Abiteboul nemrég előrebocsátotta: bár valóban lemaradtak kicsit a motorok fejlesztési versenyében, 2019-re egy teljesen új koncepcióval készülnek, melynek alapját nem a Red Bull által használt C-verzió fogja képezni. A francia szerint az idei konstrukcióval már elérték a fejlesztési plafont, így a téli átalakítás új távlatokat nyit meg előttük, és lehetővé teszi a Mercedes és a Ferrari megközelítését.


Max Verstappen számára ismerősek ezen ígéretek, ám nem igazán kezdett elbizonytalanodni miattuk annak kapcsán, hogy a Red Bull jól döntött-e a Hondára váltással. „Én úgy tudom, már tavaly is egy új motorjuk volt. Négy éve is az volt az elképzelésük, hogy utolérik a Mercedest és a Ferrarit, három évvel ezelőtt is, majd két évvel ezelőtt is. Mindig ugyanaz a régi nóta. Engem ez már nem érdekel. nem is foglalkozom vele, inkább előre tekintek, az új kihívásra a Hondával” – intézte el egy legyintéssel a Red Bull jelenlegi motorpartnerét.


Szavai jól jelzik, az osztrák csapat mennyire kiábrándult már a Renault szélmalomharcnak tűnő felzárkózási kísérletéből, és mennyire nem tekinti már hitelesnek a gyártót. De egyben egy hetek óta tartó üzengetés részét is képezik Cyril Abiteboull-lal, a Renault főnökével, aki a közelmúltban pimasz kritikáira reagálva megjegyezte, jobban tenné, ha inkább a versenyzéssel és az autójával foglalkozna ahelyett, hogy folyton az ő motorjukat húzza le.




Max Verstappen (fotó: XPB) Max Verstappen (fotó: XPB)


A korábbi versenyző, Martin Brundle a Sky Sports adásában Christian Hornert, a Red Bull csapatfőnökét kérdezte Verstappen állandó támadásairól. Megjegyezte, őt már-már Fernando Alonsóra emlékezteti ez a stílus, aki sértettségében számos hidat felégetett maga mögött, ám ezzel saját F1-es pályafutását ejtette csapdába. Brundle-ben felmerült, talán Verstappennek is lehet még szüksége egyszer a Renault-ra… „Nem gondolnám, hogy Max neve Cyrilnél az élen áll a karácsonyi üdvözlőlapok listáján…” – kommentálta e felvetést Horner. „A gond az, hogy Max brutálisan őszinte. Ha kérdezed, ő egy nagyon direkt választ fog adni. Ez lehet jó és rossz is, mindenesetre mi nem a Renault-val fogjuk folytatni jövőre, így az ő terveik csak rájuk tartoznak, minket már nem érdekelnek.”



Sainzot egyre jobban aggasztja a Honda javulása


A Renault-t és a McLarent már annál inkább érdeklik a tervek és a franciák helyzete. Hogy nincs minden rendben náluk, azt saját versenyzőik nyilatkozatai is erősítik. Carlos Sainz – aki a McLarenhez szerződve jövőre is a Renault erőforrásait fogja használni – például egyre jobban aggódik annak láttán, hogy a Honda a fejükre nőtt, s a legutóbbi fejlesztésével lehagyta őket. „A versenyen egyértelműen nem jobbak, és nem gondolnám, hogy ott a Honda mögött lennénk, de az időmérőn már nem vagyok biztos ebben. Előreléptek, és emiatt szerintem elkezdhetünk aggódni. Javultak az időmérőn, mi pedig nem, és legutóbb ennek köszönhetően jutottak be a Q3-ba” – kongatta meg a vészharangot Verstappen korábbi csapattársa. Helmut Marko egyébként egy Austinban adott interjúban azt nyilatkozta, a Honda új motorja már az időmérőn és a versenyen is egyértelműen erősebb a Renault-énál.


Sainz szerint a gyári Renault visszaesése is összefüggésben áll a motorfejlesztés hiányával. „Ez jelenti a legfőbb okot. Kanadában még egyértelműen mi álltunk a középmezőny élén, a B-motorunkkal, és sikeresek voltunk. Hockenheimtől kezdve megelégedtünk azzal, amink volt, és azt gondoltuk, ezzel kihúzzuk az év végéig, bejutunk a Q3-ba, szerzünk pontokat. De a Ferrari fejlesztései sok versenyen hoztak sokat a partnercsapatoknak, mi pedig aerodinamikai újításokkal próbáltuk kompenzálni a motorfejlesztés hiányát, de a motor maradt a meghatározó.”




Carlos Sainz (Fotó: XPB) Carlos Sainz (Fotó: XPB)


Verstappennel ellentétben ő azonban hiszi, hogy a 2019-es új erőforrás hozhat fordulatot. „Amit eddig hallottam róla, előrelépést fog hozni a Renault és a McLaren számára. Az egész csomag jobban összeállhat, közelebb kerülhetünk az ellenfelekhez a végsebesség tekintetében is, és már nem kell kompromisszumokat kötnünk a hátsó szárny beállításával, mert nyílt küzdelmet vívhatunk a Mercedes- és Ferrari-motort használó autókkal az egyenesekben is. A Renault emberei optimistának tűnnek. De lehet, hogy a téli teszteken változik az arckifejezésem. Addig próbálok optimista lenni, és hinni, hogy a Renault találni fog valamit a motorjával, amely közel kerülhet a Mercedeséhez és a Ferrariéhoz.”


Jérome Stoll, a Renault sportprogramjának elnöke megerősítette, új erőforrásuk valóban nagyin ígéretes számokat produkál a tesztpadon, és jó ideje nagy hangsúlyt fektetnek a fejlesztésére.