Red Bull: Ezt tudjuk, egy jobb motorral – és jövőre jobb lesz!

Mexikó ízelítőt adott a Red Bull szerint abból, mire lennének képesek egy versenyképes motorral – márpedig Helmut Marko állítja, 2019-ben azt is megkapják!

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Régi formáját idézte a Red Bull a mexikói hétvégén. 2013 óta először sajátították ki versenyzőik az első rajtsort, Max Verstappen nyílt küzdelemben, tulajdonképpen domináns módon szerezte meg a futamgyőzelmet, és ha nincs Daniel Ricciardo kuplunghibája (ami ezúttal nem a Renault, hanem a csapat lelkén szárad), akár még a kettős győzelem is összejöhetett volna, de egy kettős dobogó mindenképp.


A futam után olyasmi történt, ami már nagyon régen, és amire talán többet már nem is lesz példa: Christian Horner a Renault-t dicsérte! „Jár az elismerés, akinek jár. A Renault egy versenyképes motort biztosított számunkra a hétvége körülményeihez. Ennek köszönhetően egy szintre kerültünk a többiekkel, elfoglaltuk az első sort, és megnyertük a versenyt, mégpedig domináns módon. Elméletben ez egy kettős győzelem lehetett volna” – összegzett a csapatfőnök.


Nem véletlenül emelte ki a Renault szerepét. A motorjuk valóban hibátlanul működött a szokatlan körülmények között, a magaslati levegőn, amely a Ferrarit és a Mercedest kicsit megtréfálta és visszavetette. Az már más kérdés, hogy ez mennyire a Renault érdeme, és mennyiben szerencsés egybeesés. A franciák feljavulását szakértők a turbójuk kialakítására vezetik vissza: a turbó kompresszora vagy nagyobb valamennyivel az osztott megoldást használó többiekénél, vagy csak nagyobb mennyiségű levegőt pörget, ám kialakításából adódóan volt képes jobban kompenzálni a ritkább levegő jelentette hátrányokat. Emellett az MGU-H működési módjának is köze volt a fordulathoz: a Mercedes és a Ferrari rendszere normál körülmények között hatékonyabb, ám a magaslaton ez most csak nagyobb teljesítményvesztést eredményezett náluk.


„A magasság egyes ellenfeleinket sarokba szorítja, és a Renault-t az ő szintjükre emeli. Ezért is helyeztünk akkora hangsúlyt erre a versenyre, és azért vállaltuk a büntetést Szocsiban, hogy legyen még egy B-specifikációjú motorunk erre a hétvégére” – magyarázta Horner.




Daniel Ricciardo  (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo Sebastian Vettel és Valtteri Bottas előtt (Fotó: XPB)


Egy biztos: Mexikó bizonyította, hogy leszorítóerő, de főleg mechanikus tapadás terén az RB14-es autó továbbra is az egyik legjobb a mezőnyben. „Ez az eredménye annak, ha hasonló motorteljesítmény áll rendelkezésünkre. Sosem akarják elhinni ezt nekem, akárhányszor is hangoztatom” – vonta le a következtetést büszkén az Auto Motor und Sportnak nyilatkozó Helmut Marko, aki emellett azt is kiemelte, hogy nemcsak a motorok erőkiegyenlítődése tette őket jobbá az ellenfeleknél. „Az autónk egyértelműen kíméletesebb a gumikkal, mint mondjuk a Mercedesé. Max pedig remekül versenyzett. Már a pénteki hosszú etapokon láttuk, hogy ilyen téren előnyben vagyunk. Szinte minden tökéletesen alakult, csak a kettős győzelem hiányzott. Nem is tudom, mikor volt utoljára olyan, hogy mindkét autónk elöl volt.”


Marko szerint a hátralévő két hétvége nem ígérkezik ugyanilyen jónak. „Brazíliában a hosszú egyenesek és az emelkedő miatt nehéz dolgunk lesz. Abu-Dzabit meglátjuk. Az autónk viszont pillanatnyilag gyorsnak tűnik, és az utóbbi futamokon jól is fejlesztettük.”


Ez utóbbi szerinte 2019 szempontjából is remek hír. „Mindenképp! Már az új szárnyakról is megvannak az adataink, amik optimistává tesznek bennünket.”


Ami még optimizmusra ad okot, az a Honda erőforrása, amit a japánok a Toro Rosso második félévének feláldozásával fáradhatatlanul fejlesztenek a következő idényre. A csapat reményei szerint azzal többször áll majd elő hasonló helyzet, mint most Mexikóban. „Közelebb kerülhetünk” – vélekedett Horner. „Mos ezen a magasságon közelebb kerültek egymáshoz a motorok, a miénk egészen jól működött. Tehát ha a motor oldaláról közelebb tudunk férkőzni a Ferrarihoz és a Mercedeshez, láthatjuk, hogy a csapatunk mire lehet képes a karosszériájával és a remek versenyzőivel. Szerintem megnehezíthetjük az életüket.”




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Marko még magabiztosabb a jövőt illetően. Ő már korábban is azt hangoztatta, hogy még a győzelmeket és a bajnoki címért való küzdelmet sem tartja lehetetlennek új partnerükkel, most pedig elkotyogta, mire alapozza magabiztosságát. „Arra számítunk, hogy a Honda csak 10 Kilowattal lesz a Ferrari és a Mercedes mögött. Szerintünk a jó karosszériánkkal ezt már lehet kompenzálni” – árulta el, mit is várnak 2019-re a motorjuktól.


10 Kilowatt úgy 13 lóerőnek felel meg, ami valóban nem lenne nagy, sem az autóval kompenzálhatatlan teljesítménykülönbség. Már csak az a kérdés, lesz-e valóság is a számokból, és vannak-e olyan megoldásai a teljesítménykiegyenlítésre a Honda embereinek, amelyek vetekedhetnek a magaslati levegő hatékonyságával…