Vettel és a Ferrari: ki hagyott cserben kit?

A Ferrari korábbi versenyzői között nincs egyetértés abban, Sebastian Vettel vagy a csapata hibán úszott-e el inkább az idei szezon. Szavaikból kiderül, mindkét fél tehetett volna többet a másikért, ám az utolsó lépést éppen kettejük teljes eggyé olvadása jelenthetné.

Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

A Ferrari csapatfőnöke egy nemrég az olasz Motorsportnak adott interjúban mintha elszólta volna magát. A csapategység fontosságát hangsúlyozta, és azt, hogy hiba lenne egymásra mutogatni egy-egy baki után, ám miközben elismerte, hogy a Ferrari is többször mellényúlt, megjegyezte, hogy Sebastian Vettel több hibát vétett náluk. Mindezt nem ennyire direktben mondta ki, csak egy szófordulat volt részéről, megjegyzése mégis egyfajta képet fest arról, hogy ponthátrányukat milyen arányban tulajdonítja versenyzője pályán látott megingásainak, és milyenben a boxfal vagy a maranellói gyár rossz döntéseinek.


Maurizio Arrivabene éppen az egymás hibáztatásának próbálta elejét venni az interjú során tett nyilatkozatával, ám bármennyire is törekedett erre, a vita nyitott annak kapcsán, kinek a lelkén szárad inkább a vörösök 2018-as bajnoki veresége.


A Ferrarinál 2006 és 2013 között versenyző Felipe Massa ennél nyíltabban fogalmazott, amikor megállapította, Vettel szerinte több pontot bukott saját hibáin, mint a csapata miatt. „Vettel és a Ferrari idén kihagytak egy lehetőséget, de szerintem Sebastian jobban felelős ezért, mint a csapata. Németország különösen fájó volt számára, ott Vettel nyerhetett volna, ehelyett viszont mind a huszonöt pontot elbukta. De követett el hibákat az időmérőn is, voltak rossz stratégiák, a fölösleges ütközés Bottasszal Franciaországban. Én úgy vélem, Vettel többet hibázott, mint a Ferrari” – jelentette ki a Globónak nyilatkozva.



A Ferrari nem állt ki kellően Vettel mellett?


A Ferrarinál tesztversenyzőként szintén éveket eltöltő Pedro de la Rosa szerint ennyire azért nem egyértelmű a kép. A spanyol úgy érzi, Vettel hibáiban nagy szerepe volt a német lelki állapotának is, melyen nem javított az a tény, hogy a Ferrari időnként nem állt úgy ki mellette, ahogyan kell. „A hibridérában most először volt a Ferrarinak egy ugyanolyan versenyképes autója, mint a Mercedesnek, de a bajnokságot azért veszítették el, mert Vettel nem versenyzett hibátlanul, és mert a Ferrari nem védte meg őt” – mondta a Confifencialnak. „Ha versenyzőként hibázol, akkor a csapatodnak meg kell védenie téged. Ez főleg igaz a Ferrarira. És ha erre nem kerül sor, onnan nagyon nehéz boldogulni a nyomással, ami a hiba révén csak növekszik.”


„A németországi baleset egy brutális mélyütés volt Vettel számára, de nem láttam, hogy a Ferrari próbált volna kiállni Sebastian mellett. Monza után, amikor Hamilton megelőzte és nyert, Vettel szintén benne maradt a slamasztikában. Én nagyobb támogatást vártam volna a nyilvánosság előtt. Talán csapaton belül megadták neki, de az ilyesminek a nyilvánosság előtt is meg kell történnie ahhoz, hogy csökkentsék a nyomást. Főleg az olasz sajtó esetében. Az ilyen nehéz idők a Ferrarinál sokkal nehezebbek, mint más csapatoknál. Ha minden ellened szól, nagyon nehéz hidegvérrel megőrizni a koncentrációdat” – magyarázta De la Rosa.




Sebastian Vettel hockenheimi kiesése (fotó: XPB) Sebastian Vettel hockenheimi kiesése (fotó: XPB)


A Scuderiánál szintén megforduló Alain Prost szerint a támogatás és a csapattal való összhang jelentette idén az egyik meghatározó különbséget Sebastian Vettel és Lewis Hamilton helyzete között. „Sebastian nem kapott akkora támogatást a Ferraritól, mint Lewis a Mercedestől. Egy Forma–1-es szezon minden csapat számára hullámhegyekből és hullámvölgyekből áll, az igazi művészetet az jelenti, hogy huszonegy futamon át a lehető legösszeszedettebb maradj, és a legtöbbet hozd ki a nehéz pillanatokból. Ehhez pedig a csapatnak védelmeznie kell a versenyzőjét, amit a Mercedes tökéletesen meg is valósított” – mondta az Auto Motor und Sportnak a négyszeres világbajnok.


Hasonló véleményt fogalmazott meg David Coulthard is, aki szerint Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen eltérő szerepe is azt mutatja, hogy a Ferrari stratégiája nem volt megfelelő. „Monzában hagyták, hogy Kimi megszerezze a pole-t, aztán hogy Vettel másodikként érkezzen meg a sikánba, és ezzel esélyt adtak Hamiltonnak. Nem tagadhatják, hogy bizonyos stratégiai döntéseik Vettel ellen szóltak. Ehhez jöttek még balszerencsés helyzetek és ki nem kényszerített hibák. Hamilton ezzel szemben a topon volt, sokkal boldogabb, mint Nico Rosberg mellett volt, érettebbé vált, tapasztaltabbá” – ecsetelte a skót exversenyző.


                                                         


Tiszta pszichológia!


Prost szerint arról persze szó sincs, hogy Vettelt ne terhelné ugyanúgy felelősség a vereségért, mint csapatát. Ahogy a kettő egymást erősítette, úgy közös hibáik egyre javították Lewis Hamilton és a Mercedes helyzetét. „A versenyzés pszichológia. Ha erős pozícióban vagy, és onnan veszítesz, az különösen fájó. Hamilton kulcsversenyeit a bakui és hockenheimi győzelmei jelentették, mert azokkal senki sem számolt. Lewis ennek ellenére nem hagyta magát kizökkenteni, mentálisan hihetetlen erős volt.”




Sebastian Vettel (fotó: XPB) Sebastian Vettel (fotó: XPB)


A „Professzor” saját tapasztalatból is tudja, mennyire fontos a pszichológia egy ilyen küzdelemben. „Folyamatosan tanulnod kell, nyugodtnak maradni, amikor nem mennek jól a dolgok és minden ellened szól. Én azért veszítettem el az 1984-es bajnokságot, mert sokáig a nem megfelelő ellenfélre koncentráltam. Nelson Piquet volt a gyorsabb abban a szezonban, de gyakran kiesett. Niki Laudával nem is számoltam, mert általában gyorsabb voltam nála. Niki viszont okosabban versenyzett nálam, és ez fontos tanulság volt. 1985-re jobb versenyzővé váltam, és tudtam, mi a fontos a bajnokság szempontjából, és nem hagytam magam félrevezetni a háttérzajok által. Ehhez szükség volt arra, hogy erős legyek fejben. Lewisnak megvan ez a képessége.”



Amíg nincs teljes egység, csak vita lesz, nem siker


Mindezek alapján a francia nem is ítélkezett, egyszerűen csak megállapította, hogy 2018-ban a Hamilton, Mercedes páros volt a jobb. „Csak akkor lehetsz bajnok, ha stabil vagy, kiegyensúlyozott, és nem próbálsz meg akkor is pontokat szerezni, amikor nincs rá lehetőséged. El kell fogadnod, hogy néha másodikként vagy negyedikként kell célba érned. Időnként szükség van arra is, hogy találj egy kis időt a pole megszerzéséhez, és Lewis ezt tette például Szingapúrban. És kell némi szerencse is, mert a szezon hosszú. Sebastian elkövetett egy-két hibát, amik csak növelték Hamilton motivációját, mivel érezte, hogy Sebastian megnyitja előtte az ajtót, amin át kell mennie. A Ferrari sokat hibázott, Sebastian is. És mit teszel ilyenkor? Még jobban növeled a nyomást. Ezért is irányította olyan jól ezt az évet Lewis és a csapata” – összegzett Prost.


Hamiltonék sikere megmutatta, a Forma–1 továbbra is elsősorban csapatsport, és éppen ez teszi teljesen értelmetlenné a Vettel és a Ferrari felelősségét firtató vitát. Ahogyan az említett interjúban Arrivabene is hangsúlyozta, nem az számít, ki nem hozta a kellő szintet, csakis az, hogy a csapat hozta-e. Vettel és a Ferrari együtt nem hozták, Hamilton és a Mercedes viszont igen. És a kocka csakis úgy fordulhat, ha a vörösök nem tesznek különbséget a csapat egyes részei között, hanem megpróbálják még jobban egységgé olvasztani azokat, ahogyan azt az ellenfél már megtette.