A semmire költenek 15 milliót az F1-es csapatok 2019-ben?

Túl drágának tartják egyes csapatok a 2019-es szabályváltozásokat ahhoz képest, hogy egyre inkább úgy érzik, szinte semmilyen hatásuk nem lesz az előzésekre.

2019-es első szárny a Williamsen (Fotó: Williams)

Már a 2021-es gyökeres aerodinamikai megújulásra készül a Forma–1, ám addig is lesz még egy köztes lépcsőfok, melyre 2019-ben lép rá. Ross Brawnék hosszabb távon olyan autókat akarnak, melyekkel lehet csatázni és előzni, és a 2021-re vonatkozó kutatási eredményeik részleges megerősítéséért elérték, hogy bizonyos változtatásokra már a következő szezonban sor kerüljön.


Ennek értelmében növelik a szárnyak méretét és egyszerűsítik azok kialakítását. Az első szárny 20 centiméterrel szélesebb lesz a jelenleginél, 2 méteres, mindössze öt különböző szárnyprofilból állhat, emellett a mélységét is növelik. A hátsó szárnyat eközben megmagasítják, növelik a vízszintes lapja alatti üres területet, a DRS-hatást pedig a felnyíló fékszárny alatt keletkező rés 2,5 centiméterrel történő megnagyobbításával 25-30%-kal javítják. A szárnyak, azok véglapjai és a fékhűtés kialakítását emellett úgy próbálták szabályozni, hogy a csapatok ne állíthassanak elő az autók mellett keletkező zavaró légörvényeket, melyek miatt ma nehéz követni a másikat. Pillanatnyilag mindenki a levegő kerekek külső része mellé irányításán fáradozik, ennek szeretnék elejét venni a szabályalkotók.


Az FIA a szabályok meglepően gyors bevezetése előtt a csapatokat is megkérte arra, hogy végezzenek el szimulációkat a változtatások általuk mért hatásainak megerősítésére. A szövetség technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz szerint a módosított aerodinamikával a jelenlegi autók 1,5 másodperccel lennének lassabbak, cserébe viszont a jelenlegi „előzési távolság” az egy másodperc fölötti értékről 0,8-re csökkenhet.


Így szól legalábbis az elmélet, aztán hogy a gyakorlatban ebből mi valósul meg, az már más kérdés. Nemrég Max Verstappen hangot adott kétségeinek, és jelezte, a Red Bull 2019-re vonatkozó szimulációi már most azt sugallják, hogy a reform könnyen hatástalan maradhat. Ahogy a csapatok egyre inkább elmélyednek a jövő évi tervezésben, úgy erősödik azon vélekedés, miszerint a várt leszorítóerő-csökkentést villámgyorsan kompenzálni fogják, és annak módját is kezdik már megtalálni, hogyan tudnák a megszorítások ellenére is kifelé, az autó köré terelni a légáramlatokat.




Max Verstappen és Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) A lecsökkent követési távolság 2019-ben is csak álom marad? (Fotó: XPB)


„A hátul haladás nem lesz könnyebb” – jelentette ki Andy Green, a Force India technikai igazgatója. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója pedig szkeptikusabban fogalmazott. „A szimulációnk szerint semmi sem fog változni. Az előzés ugyanolyan nehéz marad. Ellenben a változtatás komoly pénzekbe fog kerülni.”


Miközben az FIA a reform ismertetésekor még azt állította, hogy az egyszerű vezetőszárnyak 20 ezer euróval olcsóbbá válnak, az Auto Motor und Sport a Red Bulltól úgy értesült, hogy a megújulás öszzességében nagyjából 15 millió eurójukba fog kerülni, mivel a kis változtatásoknak az egész autó aerodinamikájára hatásai vannak. Ezen összeg egy részét például arra kell elkölteniük, hogy még jobban alávágott oldalsó hűtődobozokat tervezzenek. Ez elég nagy ár a minimálisra becsült hatásért cserébe.


Marko ráadásul attól tart, hogy a sportág hamar visszatér majd a keskenyebb szárnymegoldásokhoz, mivel a szélesebb verziók nemcsak csúnyábbak, de sérülékenyebbek is. „Eljutunk arra a pontra, hogy 2021-re ismét keskenyebb szárnyakat fogunk építeni. Egy ilyen baklövést nem engedhetünk meg még egyszer” utalt arra, hogy 2009 és 2017 között több ízben is növelték és csökkentették a szárnyak szélességét.


Több mérnök egyébként fölvetette, hogy az első légterelők fesztávját nem is növelni, inkább jelentősen szűkíteni kellett volna, azzal tudniillik még jobban a levegő befelé (a kerekek belső oldala felé) terelésére ösztönözhették volna a résztvevőket. Az ellenérv ennek kapcsán az volt, hogy az már túl sok leszorítóerőbe kerülne, és túlságosan is lelassítaná az autókat. Andy Green nehezen érti ezt a gondolatmenetet. „Na és? Ha a versenyek jobbak lesznek, senkit sem fognak érdekelni a köridők” – érvelt.


Ugyanez vélhetően a változtatások többletköltségeire is igaz. A kérdés: lesz-e jobb versenyzés 2019-ben azért a 15 millióért cserébe?