Ha kell, a bajnokság bölcsőjéről is szívbaj nélkül lemond az F1

Kész lemondani a Forma–1 a története első futamának helyszínéül szolgáló Silverstone-ról, ha szükséges – tette egyértelművé a sportág tulajdonosa.

Fotó: XPB

A Brit Nagydíjnak otthont adó pálya évről évre nagy sikerrel rendezi meg Forma–1-es futamát. Lewis Hamilton és a kategória népszerűsége is töretlen a szigetországban, ahol rendre teltház és remek hangulat várja a mezőnyt. Ám csak a felszínen tűnik ennyire rózsásnak Silverstone helyzete, a jövőjük körül nagy a bizonytalanság.


A futam szervezéséért felelős klub, a BRDC (British Racing Drivers’ Club) a múlt évben bátor lépésre szánta el magát, és egy záradékot kihasználva élt azon lehetőségével, hogy felbontsa hosszabb távra szóló megállapodását az F1-gyel. Ennek következtében már csak 2019-ig biztosított a helye a naptárban. A határozott kihátrálás oka a pénz volt: a szervezők sokallták a futamrendezésért fizetendő, egyre növekvő jogdíjat, és miután hiába kérték a Liberty Mediát annak újratárgyalására, nem volt más választásuk, mint hosszú távon nemet mondani az F1-re. Érvelésük szerint már most, teltházas versenyek mellett is nehezen tehető nyereségessé a rendezvényük, így nem vállalhatták a folytatás üzleti kockázatát.


Bár Chase Carey, az F1 elnöke többször hangoztatta, hogy szeretnék megtartani a tradicionális versenyeiket, és Silverstone-nal is tárgyalásokat kezdeményeznek, az ügy azóta sem haladt előre. A sportág kereskedelmi igazgatója, Sean Bratches most pedig egy Brazil Nagydíj előtt megjelent interjúban határozott kijelentéssel növelte a nyomást a briteken, és jelezte: nem fognak csak a múltja és neve miatt ragaszkodni a silverstone-i pályához, mely 1950 nyarán az első F1-es bajnoki futam helyszíne volt, kizárólag a szigetországi versenyhez.


„Mi egy hatvannyolc éves bajnokság vagyunk, az autóversenyzés világa pedig folyamatosan alakul. Silverstone-ban volt az első futamunk, de e hatvannyolc év alatt nem versenyeztünk folyamatosan Silverstone-ban” – tette egyértelművé, hogy a katonai reptérből lett pálya sem pótolhatatlan. „A versenyt korábban tartották Brands Hatchben és más pályákon is. Semmi sem állandó ebben a sportágban, ha versenyhelyszínekről van szó. Egyes versenyeket magasabbra értékeljük, és mindent megteszünk annak érdekében, hogy megtartsuk ezeket, de ez egy üzlet. Mi egy részvénytársaság vagyunk, sok részvényesünk és résztvevőnk van, és a célunk, hogy egyesítsük azt, ami a legjobb a szurkolóknak, azzal, ami a legjobb üzleti szempontból.”




Sean Bratches (fotó: XPB) Sean Bratches (fotó: XPB)


Silverstone az egyik legrégebbi F1-es pálya, Monzával, Spával és Monacóval szokás egy kategóriába sorolni, a versenynaptárnak pedig 1987 óta képezi folyamatosan a részét. Azt megelőzően 1963-tól 23 éven át Brands Hatchcsel évenkénti váltásban adtak otthont a Brit Nagydíjnak, míg 1955 és 1962 között az öt versenyt vendégül látó Aintree volt a váltótárs. A szigetországban ezenkívül még a Donington Park tartott F1-es futamot, igaz, Európa Nagydíj néven.


Az országban jelenleg nincs még egy pálya, amely megfelelne a Forma–1 magas követelményeinek, még Doningtonban is átépítésekre lenne szükség. Éppen ezért fölmerült, hogy Silverstone alternatívája egy teljesen új helyszín lehetne, mégpedig egy – nem mindenki által reálisnak tartott – utcai helyszín Londonban. Ez a gondolat éveken át már Bernie Ecclestone-t is foglalkoztatta, ám a megvalósításhoz sosem kerültek közel. Az F1 új Liberty-profiljába ugyanakkor tökéletesen illene egy ilyen verseny: Bratchesék nem is titkolják, hogy a nagydíjakhoz kapcsolt rendezvények és a sportág népszerűsítése miatt a városi helyszínek a kedvenceik. Az ilyen pályák száma alighanem meg is fog növekedni a jövőben, a Vietnámi Nagydíj 2020-as érkezésével és a Miami Nagydíjért folyó küzdelemmel már meg is tették az első lépéseket ez irányba.


„Három út létezik. Az első, hogy megőrizzük a nagy múlttal bíró versenyeket, amelyek fontosak a Forma–1-nek és a szurkolóinak. A Silverstone-hoz, Spához és Monzához hasonló pályákra gondolok itt. Aztán vannak utcai versenyeink, és félutcai versenyeink, amelyeket parkokban, városi utcákon rendezünk, mint Melbourne, Montreal és Mexikóváros. A harmadik csoportot pedig a kimondottan e célra épített létesítmények jelentik, mint Sanghaj, Austin és Bahrein. Mi ezeken túl keressük a további utcai versenyek rendezésének lehetőségét, és Vietnám egy újabb lépést jelent ebbe az irányba” – vázolta kategóriáikat Bratches.


Az F1-es vezetés nem először vív harcot Silverstone-nal. A pályát már a 2000-es évek elején is rendszeresen fenyegették azzal, hogy ha nem invesztálnak a felújításába, új helyszínt keresnek a nagydíjnak, míg 2008-ban Ecclestone alá is írta a több évre szóló megállapodást Donington Parkkal, amely 2010-től a Brit Nagydíj új otthona lett volna, ám végül e projektből nem lett semmi, az időközben megújult Silverstone pedig maradhatott.