Musorujsag
Élő Eredmények

Min hasalt el a Ferrari? Vettel az okokról és a jövőről

Min hasalt el a Ferrari? Vettel az okokról és a jövőről

Motorsport
Sebastian Vettel elismeri, más a szerepe és a helyzete a Ferrarinál, mint a Red Bullnál volt, az idei hibáit sem tagadja, mégis úgy látja, vereségük és kisiklásaik elsődleges okát az jelentette, hogy autójuk továbbra sem volt elég gyors a bajnoki győzelemhez.

Több volt a Ferrari és Sebastian Vettel 2018-as szezonjában ennél. Ezt sugallták legalábbis az első félév kiélezett csatái, az autó versenyképessége, valamint az a tény, hogy a Mercedeshez 2014 óta most került a legközelebb egy ellenfél. A vörösök így is elbukták az egyéni címet már két versennyel az idény vége előtt, és jó eséllyel a konstruktőri sikerről is lemondhatnak hamarosan.

Bár sokan emlegetik úgy Lewis Hamiltonék győzelmét mint papírformát borító sikert, melyet a reális erőviszonyok alapján vártnál nagyobb fölénnyel arattak, és az is gyakran elhangzik, hogy a jobb autó az idény nagyobb részében a Ferrarié volt, Sebastian Vettel szerint ez túlzó kiforgatása a valóságnak. „Nekem erről más a véleményem, mint a legtöbb embernek. El kell ismerni, hogy nagyon versenyképes autónk van, de azzal nem értek egyet, hogy az autónk domináns volt” – jelentette ki az olasz Motorsportnak adott interjúban.

Noha tény, hogy Ausztria után úgy tűnt, a Ferrari (motorja révén) lépéselőnybe került a Mercedesszel szemben, Vettel szerint a küzdelem nem volt ennyire egyértelmű. „Ha megnézzük az eredményeket az év eleje óta, szó sem volt itt dominanciáról. Spában sem a miénk volt a pole pozíció, és nem számított, milyen időjárási körülmények voltak. A pálya kialakításából profitáltunk, abból, hogy az Eau Rouge-tól a hosszú egyenes végig padlógázas. 2017-ben még nem volt egyforma motorerőnk, de most ennek köszönhetően jött össze az előzés, ami akkor nem. Mindvégig szoros volt a verseny, két-három másodperc volt közöttünk, és végig azonos tizeden belül voltak a köridők, majd egy ponton túl föladták az üldözésünket, így lett nyolc másodperc a különbség a célban. De ez nem domináns autó.”

„Az év folyamán bizonyos versenyeken nagyon közel voltunk egymáshoz, voltak jó versenyeink, de olyan egy sem, amelyen domináltunk. Ennek ellenkezője viszont többször is előfordult, hiszen Spanyolországban, Franciaországban és Oroszországban is kiemelkedő volt a Mercedes, ami nálunk sosem volt jellemző. De nem szeretném, ha félreértenének: én nem állítom, hogy az autónk nem volt hasonlóan jó, mert tudom, hogy versenyképes autónk van. Csak azzal nem értek egyet, amikor azt mondják, hogy a mi autónk volt fölényben.”

Sebastian Vettel (fotó: XPB) Ki gondolta Sebastian Vettel spái győzelme után, hogy ilyen irányt vesz az idény? (Fotó: XPB)

Ez leginkább a vereségük megítélése szempontjából nem mindegy, hiszen fölényből kikapni sokkal fájóbb, mint egyenlő küzdelemben alulmaradni. Vettel úgy érzi, végső soron mégis annak köszönhető vereségük, hogy az év egészét tekintve nem bizonyultak kellően versenyképesnek. Miközben sokan az ő hibái révén elvesztegetett pontokat emlegetik, a gyenge szezonhajrájukat és a Mercedes diadalmenetét a Ferrari Monzát követő félrefejlesztése alapozta meg, amely miatt fegyvertelenül kellett volna állniuk a sarat egy megerősödő ellenféllel szemben.

A német Szingapúr és Szocsi környékén ébredt rá arra, hogy kicsúszik a kezükből a bajnokság, és szerinte a stratégiai és vezetői hibák már mind csak ezt követték. „Azokon a hétvégéken nem voltunk gyorsak, és mindig is mondtam, hogy a bajnoki címért folyó küzdelem során muszáj mindig a győzelmekért harcolni. 2017-ben az év első felében versenyképesek voltunk, aztán problémáink adódtak bizonyos pályákon, és kieséseink is voltak, de főként amiatt veszítettünk lendületet, hogy nem voltunk elég gyorsak. Sajnos idén is hasonló volt a helyzet. Egyes versenyeken nem voltunk ugyanolyan erősek, mint a Mercedes, és ők ebből hasznot tudtak húzni. Mi ezzel szemben két-három-négy versenyen nem szereztünk annyi pontot, mint szerettünk volna, amiért nagy kár.”

Ez utóbbiért neki is bőséggel kijutott a kritikákból, ám ő nem hagyta, hogy ez befolyásolja. „Nem igazán, mert nem is nagyon figyelem, miket mondanak. Én mindig is azt vallottam, hogy sosem vagy olyan jó, amilyennek mondanak, és sosem vagy olyan rossz, amilyennek mondanak. Hogy szenvedélyesek az emberek, az jó, mert ezért szeretik a sportágunkat. Ez néha kritikába csap át. Ez hozzátartozik.”

A Red Bullnál még bevált a kockáztatós hozzáállás

Vettel hibái kapcsán gyakran emlegették a nyomást, ami megingatta őt, és mivel bajnoki évei alatt ez nem volt rá jellemző, az is fölvetődött, hogy instabil teljesítményéért a közeg, a csapat támogatásának, a Red Bullnál még meglévő bizalmasok hiánya, esetleg a Ferrarinál betöltött eltérő szerepe felelős. Azt maga is elismeri, hogy előző csapatánál más volt a helyzete, mint most. „Papíron nem, hiszen itt is csak az autót vezetem, de a körülmények eltérőek. A Red Bullhoz fiatal versenyzőként érkeztem, sok tekintetben tapasztalatlan voltam, ami próbát jelentett számomra. Együtt fejlődtünk a csapattal. A Ferrari viszont már eleve egy élcsapat, és nem azért vagyok itt, hogy fejlődjek a csapattal. A Ferrari rég felnőtt már az előtt, hogy én megszülettem! De tény, hogy nem egy topon lévő csapathoz jöttem, és a célunk az volt, hogy visszatérjünk a csúcsra közösen. És még most is ez a cél. Egyre közelebb kerülünk hozzá, és biztos vagyok benne, hogy el is érjük.”

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Maranellóban a nyomás is nagyobb, mint más csapatoknál, ám Vettel ennek szerepéről is másként vélekedik, mint az őt bírálók. „A Ferrari más, és ez szerintem pozitívum. Nagy a felhajtás körülöttünk, de fontos, hogy ennek a pozitív oldalát lásd. Mondhatnám azt, hogy túl nagy a nyomás, túl sokat várnak, de úgy is felfoghatod, hogy a Ferrari mögött ott áll egy nemzet, egész Olaszország. Az emberek hisznek a Ferrariban, szeretik a Ferrarit, és ha nem sikerül nyernie, természetes, hogy a szurkolói csalódottak. Ez vele jár. Inkább onnan érdemes közelíteni, hogy milyen sokan állnak mögöttünk” – fordította meg a helyzetet.

Vettel bajnoki veresége kapcsán a harmadik okként a szezonhoz való hozzáállását, a versenyhelyzetekben mutatott hevességét is gyakran emlegetik, több szakértő a fejéhez vágta egy-egy balul sikerült manőver után, hogy nem gondol eléggé a bajnoki csatára, túlságosan a futamgyőzelem lebeg a szeme előtt. „A határvonal vékony, hiszen még akik a bajnoki címért küzdenek, azok számára is a győzelem a cél” – mondta erről. „Én személy szerint ezt vélem helyesnek. Minél többet nyersz, annál nagyobb az esélyed a bajnokság megnyerésére is. Nem hiszem, hogy jó ötlet lenne visszalépni egyet, és óvatosabbá válni.”

Rámutatott, e hozzáállással korábban már döntött a maga javára szezonokat. „Ha 2012-ben óvatos lettem volna, nem lettem volna világbajnok. Abu-Dzabiban utolsóként rajtoltam, de visszakapaszkodtam a negyedik helyre, és megelégedhettem volna ennyivel, de amikor láttam, hogy lehetőségem van Jenson Button megelőzésére a harmadik helyért, támadtam, és sikerült, így hárommal több pontom lett. Év végén pedig két ponttal lettem világbajnok. Ha az F1 történetét nézzük, mindkét oldalról találunk példákat, de személy szerint úgy vélem, hogy sosem szabad félni a támadástól” – védte meg szemléletmódját.

Nem Marchionne halála a visszaesés oka

Bár a hajrá hasonlóan alakult, mint egy éve, az idei szezon kapcsán Vettel fontosnak tartja kihangsúlyozni, hogy a Ferrari 2017-hez képest is előrelépett, ahogyan teszi ezt folyamatosan a megújulása óta. „Sokat javultunk 2015 óta. Óriási fejlődés történt minden téren. Az én szerepem, hogy vezessek, szóval nem én tervezem az autót, és nem én alakítom a csapat struktúráját, de tagja vagyok a csapatnak, és megerősíthetem, hogy fejlődtünk csapatként, és mindenki ezt mondaná a Ferrarinál. Kiváló embereink vannak Maranellóban és a pályán is, tehetségesek, profik, akiknek vannak ötleteik és megoldásaik, új koncepcióik. Hiszem, hogy minden összetevő adott. Csak az utolsó lépés hiányzik, de arra is sor kerül majd, ebben biztos vagyok.”

Egyelőre nem világos, merre visz tovább az útjuk a három éve a reformokat megindító és a csapatot vezető Sergio Marchionne elnök halála után. A Ferrarinál egy évtizedet eltöltő Ross Brawn szerint az év végi hanyatlásban is nagy szerepe volt a karakteres olasz kiválásának, mely rossz hatással volt a csapat egységére, hangulatára.

Sergio Marchionne (Fotó: XPB) Sergio Marchionne (Fotó: XPB)

Vettel szerint a Monzát követő félresiklásuknak ehhez viszont aligha lehet bármi köze. „Hiba lenne azt mondani, hogy nem volt nagy hatással a személye a csapatra. De a csapatunk egységes tudott maradni, és nem hinném, hogy az eredmények az elnök halálával hozhatók összefüggésbe. Nyilvánvaló, hogy alapembere volt a csapatunknak, ő irányított minket, és mindig nehéz egy ilyen kaliberű személyt hirtelen elveszíteni. De nagyszerű csapat vagyunk, amit sok részleg és sok profi szakember alkot, akik tudják, hogy mi a teendőjük. Nem hinném, hogy ennek hatása rövid távon annyira érződött volna. Nem gondolom, hogy az elnök eltűnésének lenne köze a szezonunk alakulásához.”

Vörös a jövője – ha stimmel a légkör

Az esetleges hosszabb távú hatásokról többet bizonyára csak 12 hónap múlva fogunk tudni. Maurizio Arrivabene csapatfőnök azt mindenesetre már jelezte, hogy az eredménytől függetlenül egyben kívánja tartani a mostani gárdát, a vele a pletykák (vagy ahogy ő fogalmazott, „álhírek”) szerint vele nem éppen harmonikus viszont ápoló Mattia Binotto technikai igazgatóval együtt.

Új érkező Charles Leclerc lesz, akinek személye többek szerint inkább növeli, mintsem csökkenti Vettel csapaton belüli bizonytalanságérzetét. A négyszeres bajnok szerződése 2020-ig szól a Scuderiával, és bár még olyan pletykák is terjengtek, hogy ha 2019-ben sem jön össze a bajnoki cím, egy kilépési záradékkal bármelyik fél idő előtt felbonthatja az együttműködést, Vettel jelezte, ő vörösben tervezi a jövőt.

A munkatársakkal és a közeggel kapcsolatban megfogalmazott kitételéből mégis az érződik, nem olyan betonbiztos ez, mint amilyennek mondjuk egy-két évvel ezelőtt tűnt. „Jelenleg itt vagyok. A kapcsolatokat az aláírt szerződések szabályozzák, de ennél szerintem fontosabb, hogy jó legyen a kapcsolatod azokkal, akikkel együtt dolgozol. Jelenleg itt vagyok, a célom pedig továbbra is ugyanaz, szóval igen, itt képzelem el a jövőm.”

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)
Borítókép: Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

További tartalmak