Verstappen: Szeretek elhallgattatni másokat, és bemutatni nekik!

Év eleji balesetei után Max Verstappen úgy követte a szakértők tanácsát, hogy nem hallgatott egyikükre sem. A dacos holland fordításról és a megváltozott hozzáállásáról beszélt.

Max Verstappen (fotó: XPB)

A nyári szünet óta Lewis Hamilton után Max Verstappen gyűjtögette a legszorgosabban a pontokat, és a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko úgy véli, a mezőnyből egyedül ő volt képes a címét megvédő brittel egy szinten teljesíteni a második félévben. Eredménysora valóban imponáló, hiszen mexikói győzelme mellé öt további dobogós helyezés társult, ráadásul Interlagosban könnyen arathatott volna zsinórban egy második győzelmet is, ha Esteban Ocon nem üti ki őt.


A hollandot ugyancsak dicséri, hogy Monaco óta dominál a csapaton belül, holott Daniel Ricciardo személyében nem akármilyen ellenfele van; a közelmúltban pedig még Hamilton is jelezte, miatta is muszáj lesz még magasabbra emelnie a mércét 2019-ben, ha el akarja kerülni, hogy az új generáció megfossza őt a trónjától.


A szezon elején még nem tűnt úgy, hogy Verstappenre ennyire sikeres bajnokság vár. Kínában előbb egy Lewis Hamilton elleni túl optimista előzési kísérlet miatt csúszott ki, aztán Sebastian Vettelbe hajtott, később Monacóban egy tét nélküli szabadedzésen ment a falba – e két eset két győzelmi lehetőségtől fosztotta meg őt. Melléjük társult még több vezetői hiba is: egy kicsúszás, majd egy megpördülés az Ausztrál Nagydíjon, egy baleset a bahreini időmérőn, majd egy koccanás Hamiltonnal az ottani versenyen, aztán a kettős Red Bull-kiesés Azerbajdzsánban, ahol cikázásával idézte elő a Daniel Ricciardóval történt ütközésüket.




Max Verstappen és Sebastian Vettel kínai ütközése (Fotó: XPB) Max Verstappen és Sebastian Vettel kínai ütközése (Fotó: XPB)


Verstappent ezek után az egész paddock kritizálta túlzott agresszivitásáért, hevességéért, meggondolatlanságáért, ám ő a sok hibája közül csupán kettőt, a kínait és a monacóit volt hajlandó elismerni, emellett minduntalan állította, nem kell változtatnia a hozzáállásán, csak precízebbnek kell lennie. A monacói esetet követően Kanadában olyannyira elege lett a kritikákból, hogy a csütörtöki sajtótájékoztatón félig tréfásan megjegyezte: „Még egy kérdés erről, és lefejelek valakit.”


A legutóbbi Ocon-eset óta tudhatjuk, valóban képes akár ilyesmire is...


Montrealtól mégis összeszedte magát, azóta pedig alig-alig követett el hibákat, főnökei az utóbbi hétvégéken nem győzték magasztalni érett versenyzését, mindenre kiterjedő figyelmét (azért az interlagosi balesetnél Lewis Hamilton szerint figyelhetett volna jobban is…), Christian Horner pedig kijelentette, megfelelő technikával már most elég érett ahhoz, hogy megvívjon a bajnoki címért.



Észre sem vette, hogy megfogadta az elutasított tanácsokat…


A bajnoki alkalmasságáról maga Verstappen is meg van győződve, aki egy Sky Sportsnak adott interjúban nemcsak azt jelentette ki meggyőződéssel, hogy a Mercedes vagy a Ferrari erőforrásával már idén esélye lett volna a cím megszerzésére, de azt sem titkolta, hogy kimondottan jól esik neki, ha fityiszt (pontosabban egészen mást…) mutathat a kritikusainak. „Továbbra sem fogadom el a bírálatokat, de azok jobban motiválnak arra, hogy mindenkit elkussoltassak, és felmutassam nekik a középső ujjamat. Ezt én igazán élvezem” – jelentette ki egy mosoly kíséretében.


A minden kritikát csípőből elutasító Verstappen talán észre sem veszi, de Monaco óta valójában pontosan azt tette, amit az általa csak ellenségnek tekintett bírálóinak többsége már nagyjából Kína után javasolt neki: hátrébb lépett egyet azért, hogy előrébb juthasson. Akkoriban Niki Laudától Nico Rosbergen át egy sor korábbi világbajnok és volt versenyző hangoztatta, hogy túlzott agresszivitása, meggondolatlansága és arroganciája jelenti a legfőbb gátló tényezőt számára, és bármennyire mutat ellenállást még ma is a kívülállók véleményével szemben, valójában már ő maga is ugyanúgy vélekedik év eleji nehéz időszakáról, mint ők akkoriban.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


„Idén az első hat versenyt elcsesztem. Később viszont sokkal jobban alakult minden. Úgy vélem, év elején mindig túlerőltettem a vezetést egy kicsit” – jelentette ki nemrég egy interjúban. „Túlságosan akartam a jó eredményt. Ezek után kicsit visszavettem, ami valójában gyorsabbá tett.”


Verstappen ugyanakkor hangsúlyozta, mindez a saját érdeme, és a változtatást továbbra is úgy állítja be, mintha bírálóival szembemenve jutott volna el idáig. „A különbség az, hogy már csak magamra hallgatok, a saját dolgomat végzem, bármit is írnak rólam, nem érdekel” – erősítette meg, hozzátéve, egyedül apja, Jos tanácsaira ad. „Apám mindig azt mondta, amikor gokartoztam és túlerőltettem a vezetést, hogy ha úgy gondolom is, hogy nem vagyok elég gyors, én még akkor is elég gyors vagyok. Ezek után kicsit visszavettem, és úgy tűnik, így kicsit gyorsultam.”


Pont úgy, ahogyan az általa meg sem hallgatott sok szakértő is javasolta… Az ellentmondás észre nem vétele és a rá jellemző ifjonti dacosság tehát érezhetően továbbra is megvan nála, és éppen ez az, ami miatt a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, a címvédő Lewis Hamilton, vagy éppen az F1 igazgatója, Ross Brawn azt kezdte pedzegetni az Oconnal történt brazíliai incidense és lökdösődése után, hogy bizonyos szempontból Verstappen még mindig éretlen. „Ő a jövő bajnoka, a tehetsége megkérdőjelezhetetlen, és ha lecsiszolja a most még meglévő éleket, egy nap világbajnokká is válhat. Ha pár év múlva visszanézi az interlagosi felvételeket, talán meglesz a saját véleménye róla és a viselkedéséről. De az ilyesmit nem lehet felgyorsítani” – ecsetelte Wolff.


Ha az év eleji helyzetét vetítjük a most fent idézett véleményére, megérthetjük, mire céloz az osztrák. Verstappen afiatalos „vaksága” miatt talán ma még másképp lát dolgokat, mint fog tapasztalt versenyzőként. És egy nap talán majd ő fog odasétálni egy heves fiatal ellenfélhez úgy a díjátadó előtt, ahogyan tette azt legutóbb Lewis Hamilton, aki már a pihenőszobában a rutinos rókák fölényével igyekezett lehűteni a panaszkodásával a társak megértését kereső Verstappent, és közölte vele, neki kellett volna óvatosabbnak lennie, nem az őt teljes joggal visszaelőzni próbáló Oconnak.


Viszont idáig is ugyanúgy el kell még jutnia, ahogyan a monacói falból eljutott a második félév kiegyensúlyozottságáig.




Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Max Verstappen és Lewis Hamilton (Fotó: XPB)



Biztosan felkészült egy bajnoki harcra is?


Az év első felében elkövetett hibákat illetően, Verstappen rámutatott, a helyzetéből adódóan is erőltette túl a versenyzést akkoriban. „Ha bajnoki sikerre esélyes autóm lett volna idén, akkor ezek a hibák nem jöttek volna, mert olyankor nem versenyzel mindig százkét százalékon” – magyarázta az ESPN-nek. „Kicsit túlerőltettem, mert a legjobbat akartam kihozni belőle, és nem mindig sikerült. De amikor gyors vagy az egyenesekben, mert megvan a motorerőd, könnyen mondhatod azt, hogy vársz még egy kanyart, mert úgyis elkapod a másikat az egyenesben. Nekem muszáj volt élet-halálharcot vívva próbálkozni a kanyarokban ahhoz, hogy előzni tudjak, és a védekezésnél is ugyanez volt a helyzet, amit muszáj agresszíven csinálnod. Amikor bajnokesélyes vagy, más versenyző vagy.”


Emellett hozzátette, a kritikák egy részét sem érezte igazságosnak, hiszen hibázni bárki tud – ezt Sebastian Vettel idei esete is bizonyítja. „Látható, hogy egy négyszeres bajnok is képes elkövetni ugyanilyen hibákat. Az emberek azt mondják, meg kéne változtatnom a vezetési stílusomat, de az én szememben ez csak tökösség, hogy őszinte legyek. Sebastiannak senki sem mondja azt, hogy változtasson a stílusán, én sosem láttam efféle címlapokat. Végső soron a határon vagyunk, néha átlépünk rajta, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból. És ilyen tempónál könnyű hibázni.”


„De a kívülállók lehet, hogy jobban tudják. Van, hogy focimeccset nézve azt gondolom, én jobban tudom, de a valóság az, hogy nem. Szóval az embereknek jobban kéne tisztelniük azt, amit mi az autóban próbálunk nyújtani.”


És ezzel párhuzamosan talán ő is visszavehetne a görcsös védekező mechanizmusaiból, amikor hozzáértők jó szándékkal próbálnak rámutatni bizonyos hiányosságaira.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Verstappen jelezte, ő már csak egy bajnoki címre esélyes technikai háttérre vár, versenyzőként felkészült arra, hogy minden idők legfiatalabb világbajnokává váljon. A rá jellemző önbizalomra, egoizmusra és agresszióra szüksége is lesz ahhoz, hogy célt érjen. Ám hogy pontosan mi vár rá, azt még ugyanúgy nem tudhatja, ahogyan Monacóban sem látta még azt, hogy túlerőlteti a vezetést.


„Csak a tapasztalat volt a hiányzó láncszem” – mondta a nehéz időszakáról Horner. „Minden versenyző követ el hibákat, ez megfigyelhető mindenkinél. Az számít, hogy mennyit tanulsz ezekből.”


Verstappen tanulási folyamatának a következő lépcsőfokát valóban egy bajnoki küzdelem jelentheti. Az annak során rá váró leckéket viszont még nem ismerheti, és csak menet közben fog szembesülni a rá váró új kihívásokkal, melyek újabb, az idén végigjárthoz hasonló út elé állítják majd őt. Ott pedig már csakis a pontok és az apró nüánszok fognak számítani, nem az, hogy az egész világ képébe tolta-e már a középső ujját.