Zsarolással szabotálni próbálta Hamilton versenyét Alonso

Azonnali hatállyal ki akarta rúgni Fernando Alonsót Ron Dennis a 2007-es Magyar Nagydíjon, miután megzsarolta őt és arra próbálta rávenni csapatát, hogy szabotálják Lewis Hamilton versenyét – árulták el bennfentesek a BBC-nek.

Lewis Hamilton és Fernando Alonso a 2007-es Magyar Nagydíj időmérőjének sajtótájékoztatóján (Fotó: xpbimages.com)

Visszavonulása kapcsán várhatóan újra sokan kezdenek majd arról elmélkedni, hol csúszhatott félre a két világbajnoki címnél megrekedő Fernando Alonso F1-es pályafutása. Az egyik lehetséges választ 2007 jelentheti – „az” a bizonyos mclarenes év. A spanyol már 2005 végén, második renault-s bajnoki szezonja előtt bejelentette, hogy hosszú távú szerződést írt alá a McLarennel 2007-től, ám akkor még nem sejtette, hogy csapattársa egy pimasz és szemtelenül tehetséges versenyző, Lewis Hamilton lesz, aki miatt szezonja a botrányokról és a pályán kívüli piszkos játszmákról fog szólni, majd egy viharos szakítással és bajnoki kudarccal fog végződni.


A BBC – Alonsóval egyébként nem elfogulatlan – F1-es riportere, Andrew Benson egy ötrészes cikksorozatban idézte föl Alonso F1-es pályafutásának mérföldköveit, és a bennfentesekkel, korábbi kollégákkal folytatott beszélgetéseiből eddig nem vagy kevésbé ismert információkat is megtudott a hírhedt 2007-es mclarenes belviszályról.


Annak egyik legmeghatározóbb pillanatát az az évi Magyar Nagydíj jelentette, amit egy óriási botrány, a McLaren konstruktőri világbajnokságából történt kizárása, szigorú megbüntetése, valamint Alonso év végi távozása követett. Alonso és a McLarent akkor irányító Ron Dennis az év ezen szakaszában már szinte alig beszéltek egymással, mivel a Lewis Hamiltonnal való belviszály és az ezzel kapcsolatos vitájuk már hónapokkal korábban éket vert közéjük. Alonso már év elején jelezte főnökének, nem tartja üdvözlendőnek, hogy mindketten bajnokesélyesek lehetnek és pontokat rabolhatnak egymástól. A spanyol úgy vélte, csapata ígéretet tett neki az első számú versenyző státuszára, Dennis viszont arra hivatkozott, hogy a szerződésük nem tartalmaz efféle kitételt.


A rivalizálás és a veszekedés akkor érte el a tetőpontját, amikor a hungaroringi időmérő edzésen Hamilton egy előzetes megállapodásra fittyet hányva Alonso előtt hajtott ki a boxból a mindent eldöntő utolsó szakaszra.


Abban az időben a Q3-at a verseny rajtjánál használt üzemanyag-mennyiséggel kezdték, és annak elején az autó könnyítése céljából jellemzően próbáltak minél több benzint elégetni, mivel azt a mennyiséget vasárnap úgyis visszatöltötték a tankba. A McLaren az igazságosság jegyében előre meghatározta, hogy egyszer az egyik, másszor a másik versenyzője lesz a kedvezményezett, és ő hagyhatja el előbb a garázst, ám aznap Hamilton felrúgta az Alonsónak kedvező sorrendet, és betolakodott csapattársa elé. Ezzel megfosztotta a spanyolt az előzetesen neki ígért elsőbbségtől, vele együtt a vasárnapi kedvezőbb stratégiától és attól, hogy kevesebb üzemanyaggal a tankjában teljesítse az utolsó gyorskörét.


 

Alonso ezt azzal bosszulta meg, hogy előbb állt ki friss gumikért, majd addig állt a garázs előtt, míg az elsőre nála jobb köridőt autózó, ekkor már mögötte várakozó Hamiltonnak nem maradt elég ideje, hogy friss gumiján visszatérjen egy újabb körre. Alonso javított, megszerezte a pole-t Hamilton előtt, a McLaren forrongott a versenyzői magánakciói láttán, és miután az FIA az édesapa, Anthony Hamilton panaszára reagálva vizsgálatot indított, a spanyol 5 rajthelyes büntetést kapott sportszerűtlenségéért.


Hajszálra az azonnali menesztéstől


Ez viszont csak olaj volt a tűzre. A McLaren akkoriban már túl volt egy FIA-vizsgálaton, melyet a hírhedt kémügyben indítottak ellenük. A Ferrari egyik dolgozója egy 800 oldalas, a csapatáról titkos információkat tartalmazó dokumentumot juttatott el a McLarennél dolgozó egyik barátjának, amit aztán a csapat év elején fel is használt autója versenyképesebbé tételére. Ekkor még úgy tűnt, Woking megússza az ügyet, csakhogy a sértett Alonso a Hungaroringen ezt csapata ellen használva próbált igazságot tenni.


Az eddig is köztudott volt, hogy az év eleji e-mailezéseket lobogtatva a kétszeres világbajnok megzsarolta Ron Dennist: ha nem tesz semmit a számára problémás Hamilton-helyzet megoldásáért, bemutatja a terhelő bizonyítékokat az FIA-nak, és garantáltan nem ússzák meg a kémügyet. A BBC forrásaitól viszont azt is megtudta, Alonso pontosan mit kért cserébe a zsaroláskor. „Hogy pontosan mit kért, azt eddig csak pár kiváltságos bennfentes tudhatta. Alonso arra kérte a McLarent, érje el, hogy Hamilton a versenyen kifogyjon az üzemanyagból” – írts a brit portál. „Dennis itt megkérte Alonsót, hogy hallgasson el, majd behívta helyettesét, Martin Whitmarsh-t. Megkérte Alonsót, hogy ismételje el, amit az imént mondott, ő pedig megtette. Dennis ezt követően elküldte Alonsót és (menedzserét, Carlos García) Abadot, majd Whitmarsh-hoz fordult, és megkérdezte, mit kéne most tenniük.”




Fernando Alonso és Ron Dennis a 2007-es Magyar Nagydíj botrányos időmérője után (Fotó: Photo4 / xpb.cc) Fernando Alonso és Ron Dennis a 2007-es Magyar Nagydíj botrányos időmérője után (Fotó: Photo4 / xpb.cc)


Végül arra jutottak, hogy a támadást megelőzendő maguk keresik föl az FIA akkori elnökét, Max Mosleyt, és Alonso előtt elé tárják a kompromittáló e-maileket. Emellett azonnali hatállyal ki akarták rúgni az őket megzsaroló versenyzőjüket. „Dennisék abban is egyetértettek, hogy Alonsót ki kell szállítani az autóból” – írta Benson.


Ez utóbbiról végül Max Mosley beszélte le őket, aki ekkor valójában már rég tudott az e-mailek létezéséről, mivel Alonso menedzsere, Flavio Briatore korábban beszélt arról barátjának, Bernie Ecclestone-nak, aki pedig az FIA-elnöknek árulkodott.


Alonso zsarolási kísérletét követően menedzsere, Carlos García Abad fölkereste Dennist, és jelezte, csak az indulatok beszéltek versenyzőjéből, bocsánatot szeretne kérni tőle. Erre a Hamilton győzelmét és Alonso negyedik helyét hozó verseny után sort is kerítettek egy kézfogással, ám a szellem addigra már rég kiszabadult a palackból. Újabb vizsgálat indult a McLaren ellen, melynek eredményeként az FIA a bajnokságból való kizárásuk és 100 millió dolláros pénzbírságuk mellett döntött. Alonso és Dennis jogászai pedig időközben a hosszú távú megállapodásuk idő előtti felbontásáról kezdtek egyeztetni, melyre sort is kerítettek a Kimi Räikkönen és a Ferrari sikerét hozó szezon végén.