Hátat fordított az F1-nek, újra beleszeretett a versenyzésbe

Teljesítette első IndyCar-tesztjét a Saubertől távozó Marcus Ericsson. Az F1-es és a tengerentúli autók különbségéről beszélt, és elismerte, felvillanyozza őt az új kategória.

Marcus Ericsson (Fotó: Schmidt Peterson Motorsports)

Bár sokáig úgy tűnt, hogy Marcus Ericssonnak továbbra is biztos helye van a Sauber F1-es csapatánál, a svájciak nem tudtak ellenállni Kimi Räikkönen megszerzése lehetőségének, így a szezon végén ajtót mutattak svéd versenyzőjüknek. Ericsson öt F1-es szezon után az IndyCarban találta meg az új kihívást, ahol 2019-től a Schmidt Peterson Motorsports versenyzője lesz.


Kilenc nappal az utolsó F1-es versenye után már tesztelte is a Honda-motorral hajtott IndyCar-masinát, melyet kedden Sebringben vitt pályára, és amely elmondása szerint újra eszébe juttatta, miért is imádja a szakmáját. „Az ilyesmi ébreszt rá arra, hogy miért is estem szerelembe a versenyzéssel” – jelentette ki a teszt után. „Az F1 mindig is az F1 marad, de egy kicsit mesterkéltnek mondható. Mindig tökéletes helyszíneken versenyzel, és úgy fogalmaznék, a versenyzés nem erről szól. Ez viszont most felébresztette a versenyzés iránt érzett szenvedélyemet.”


Ericsson egyfelől a technikai szempontból kevésbé kifinomult autó miatt érezte természetesebbnek a vezetést, másfelől az is tetszett neki, hogy Sebring egy régi vágású pálya, amilyenből az F1-ben egyre kevesebb van. „Ez egy különleges pálya a régi iskolából. Az olyan helyszínekre emlékeztet, amelyeken a Forma–BMW-ben és a Forma–3-ban teszteltem Angliában: Pembreyre és Croftra. Szűk, kemény fékezésekkel, nagyon élvezetes. Az F1-es pályák egyre jobban hasonlítanak egymásra, standardizált kerékvetőik vannak és bukótereik, minden annyira letisztult. Sebring viszont karakteresebb, minden kerékvetője más, több változó van egy rövid pályán belül, mint az F1-es pályákon” – ecsetelte.


Mint mondta, egyből érezte, hogy az IndyCar erőforrásai 200-250 lóerővel gyengébbek az F1-eseknél, de az autót annyival nagyobb kihívás vezetni számára, hogy így is nagyon élvezte. „Itt versenyzőként sokkal többet kell dolgoznod az autón. Az F1 mindig a tökéletességről szól, míg itt neked kell boldogulnod az autóval. Ez a legnagyobb különbség: több a dolgod. A versenyzőnek itt nyitottan kell viszonyulnia mindenhez, meg kell tanulnia, hogy hogyan kell vezetni ezt az autót ahhoz, hogy gyors legyen. Szerintem a stílusom passzolni fog az IndyCarhoz. Az F1-ben van kormányszervó és sok más eszköz, amelyekkel tökéletesíteni lehet az autót minden egyes kanyarban. Az IndyCar sokkal nehezebb, és nem is lehetsz annyira precíz a vezetése közben, mert inkább felül kell kerekedned az egyensúlyi problémákon, és el kell fogadnod, hogy az autó nem lehet minden kanyartípusban tökéletes.”




Marcus Ericsson (Fotó: XPB) Marcus Ericsson (Fotó: XPB)


„Ennek ellenére én hamar megszoktam ezt, de már azt is látom, miben tudnék még fejlődni. Valójában nagy élvezet ilyen autókat vezetni, és megkeresni a megoldást az egyensúlyi problémákra menet közben. Az F1-ben minden eszközt arra használsz, hogy tökéletesítsd az autót, az IndyCarban viszont inkább kompromisszumot kell találnod a beállítás terén, és onnantól a versenyzőn múlik, hogy a legjobbat hozza ki belőle, még akkor is, ha közben kicsit küzdened is kell az autóddal. Ez nagy megelégedéssel tölt el.”


Ericsson csapatfőnöke, Taylor Kiel szerint remekül sikerült a svéd első munkanapja. „Lenyűgözött ez a teszt. Nehéz egy versenyzőnek úgy nekivágni egy tesztnek, hogy nem foglalkozik a köridőkkel, csak az autó megismerésével. Az apró részletek megértéséhez idő kell. De gyorsan reagált mindenre. Az autó kinézetre talán hasonlít az F1-esre, de valójában két különböző világról beszélünk. Itt nincs szervokormány, sokkal kisebb a leszorítóerő, a fékerő pedig teljesen más arányban van a leszorítóerővel. Sok mindennel meg kell ismerkednie, de mentálisan felkészült” – fogalmazott a csapatfőnök.


Ericsson korábban azt nyilatkozta, nem lát esélyt arra, hogy rövid távon visszatérjen az F1-be, ezért több évre tervez a tengerentúlon. Ezt most is megerősítette. „Azért érkeztem Amerikába, hogy sikeres legyek itt. Nem szeretnék bezárni semmilyen ajtót, meglátjuk, mi történik, de pillanatnyilag egyértelműen hosszú távon képzelem itt el a jövőmet. Az autó és a csapat is nagyon tetszik, és izgatottan várom az új kihívást” – fogalmazott.