Glória nélkül nem úszta volna meg Leclerc a spái horrorbalestet

Elkészült az FIA részletes jelentése az ijesztő spái rajtbalesetről. Bebizonyosodott, hogy a kerék elkerülte volna Charles Leclerc fejét, ám a versenyző így is súlyos sérülés veszélyének lett volna kitéve a glória nélkül.

Fernando Alonso és Charles Leclerc (fotó: XPB)

A 2018-as szezon talán legnagyobb rajtbalesetét láthattuk az augusztusi Belga Nagydíjon, amikor a féktávot csúnyán elmérő Nico Hülkenberg hátulról belerohant Fernando Alonsóba, a levegőbe küldve ezzel a McLarent. A narancssárga autó szó szerint átugratott Charles Leclerc Sauberjén, a kereke pedig feltűnő nyomot hagyott a versenyző fejétől pár centiméterre lévő glórián és a pilótafülke oldalfalán. Már akkor arról folyt a találgatás, hogy az idén kötelezővé tett fejvédő talán megmentette a monacói életét, ám az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting a történtek után ugyanúgy hűteni próbálta a kedélyeket, ahogyan korábban a glória kritizálásakor is, és jelezte: ők csak akkor jelentenek ki ilyesmit, ha elkészül a részletes jelentés a balesetről.


Az FIA biztonsági kutatásokért felelős intézete heteken át tartó elemzéseket végzett a baleset körülményeiről, és a már lezárult jelentésből most már bizton állítható, hogy a fejvédő keretnek valóban kulcsszerepe volt abban, hogy nem történt sérülés Spában, igaz, az is kiderült, hogy a keréktől nem ez mentette meg Leclerc-t.


A felvételek és az adatok kiértékelésénél megállapították, hogy Fernando Alonso autójának kereke 58 Kilonewton erővel csapódott neki a Sauberen lévő glóriának, amely azonban tökéletesen ellenállt az erőhatásnak, strukturálisan ép maradt, nem deformálódott el, a baleset után pedig gond nélkül eltávolítható volt. Az is bizonyítást nyert, hogy a glória segített eltéríteni a levegőbe emelkedett McLarent.


A pilótafülkében elhelyezett nagy sebességű kamera felvételéből mindazonáltal az is kiderült, hogy Leclerc fejét a glória nélkül nem találta volna el a kerék, ám a McLaren első szárnyának véglapja hozzáért volna a versenyző sisakrostélyához. A glória ettől mentette meg Leclerc-t, akinek sisakjának így csak egy kisméretű leszakadt szénszálas elem pattant neki.




Fernando Alonso és Charles Leclerc ütközése Brendon Hartley fedélzeti kamerájából Fernando Alonso és Charles Leclerc ütközése Brendon Hartley fedélzeti kamerájából: itt látható, hogyan törte ki a kereket a helyéből a glória


„A rendelkezésre álló adatok és videofelvételek alapján magabiztosan kijelenthetjük, hogy a kerék nem találta volna el Leclerc fejét. De ahogyan Alonso autója kezdett ráesni Leclerc-ére, úgy véljük, hogy Alonso első szárnyvéglapja éppen hozzáért volna Leclerc sisakrostélyához. Azt viszont nehéz megmondani, milyen erejű lett volna a csattanás” – magyarázta Adam Baker, az FIA biztonsági igazgatója az Autosportnak.


A glória mindenesetre a kerékkel való találkozás során is jó szolgálatot tett, hiszen annak 90 fokos szögben, a két autó között mért 30 km/órás tempókülönbség mellett történt becsapódása során a bukókeret elég ellenállónak bizonyult ahhoz, hogy eltörje a McLaren felfüggesztését, félreterelve a veszélyforrást jelentő kereket.


Az FIA jelentésében kiemelte, a kerék becsapódásánál mért 58 Kilonewton erőhatás a 46%-a csupán a szabályok által előírt 125 kilonewtonos energiának, amit a glória rögzítésének ki kell állnia. Mint írták, ha a kerék ilyen erővel találta volna el Leclerc sisakját, rendkívül súlyos fej- és nyaksérülést szenvedett volna a versenyző.


Azt is megállapították ugyanakkor, hogy bár a kerék a tömegéből és a felfüggesztés ellenállásából adódóan csak korlátozott mértékű erővel csapódhat be, amennyiben  a teljes autó is a glóriára nehezedett volna a balesetben, az már a keret állóképességének határán is túlment volna. Kiszámolták, hogy a megtankolt autó 840 kilogrammja a relatív 30 km/órás tempó mellett olyan erőhatást gyakorolt volna a glóriára, amelyet az nem tudott volna maximálisan elnyelni, és amelynél vélhetően már eldeformálódott, talán el is törött volna. Mindez arra figyelmeztet, hogy a szigorú követelmények ellenére is lehet még javítani a glória nyújtotta biztonságon.