Hartley szívesen elmesélné, mi zajlott valójában a Toro Rossónál

A háttérben zajló politikai játszmáknak döntő szerepük volt abban Brendon Hartley szerint, hogy egyetlen teljes szezont kaphatott csak a Red Bulltól a Forma–1-ben.

Brendon Hartley (Fotó: XPB)

Már jó ideje sejthető volt, hogy 2018-cal véget ér Brendon Hartley Toro Rossó-s karrierje, ám hivatalossá mindez csak a múlt héten vált, amikor a Red Bull bejelentette, hogy Alexander Albon lesz Danyiil Kvjat csapattársa 2019-től. Az új-zélandi versenyzőt ezzel pályafutása során másodszor is ejtette a Red Bull azok után, hogy 2010-ben már egyszer kikerült az utánpótlásprogramjukból. A korábbi WEC-bajnok egyetlen teljes F1-es szezonjában egyértelmű vereséget szenvedett házon belül. A Red Bullhoz előléptetett Pierre Gasly az időmérőkön 13-6-ra győzte le őt, míg a pontok tekintetében 29-4-re. Főnökei nem titkolták, többet vártak Hartleytól, aki felé többször is jelezték, hogy gyakrabban kéne legyőznie kollégáját.


Hartley csapaton belüli megítéléséről sokat elárult, ahogyan Franz Tost nemrég az Auto Motor und Sportnak adott interjúban nyilatkozott versenyzőiről. A kérdés az volt, mennyire elégedett versenyzőinek teljesítményével, amire ő kizárólag Gaslyról kezdett beszélni. „Pierre remek munkát végzett. Folyamatosan fejlődött, és még Abu-Dzabiban is szerezhetett volna pontokat, ha nincs a technikai problémája. Szuper alapokkal rendelkezik, és tudja, mi vár rá a Red Bullnál. Mindenképpen megérdemelte a helyét, és meggyőződésem, hogy a Red Bullnál is jó munkát fog végezni” – dicsérte a franciát. Miután Hartleyra terelődött a szó, valamint arra, hogy a Le Mans-i győztesnek sok balszerencséje is volt, már diplomatikusabban fogalmazott. „Itt nem igazán van mit magyarázni. Nem szabad elfelejteni, hogy ő az LMP1-ből érkezett, ami egy teljesen más kategória. A modern F1-es autók elképesztő kihívást jelentenek, főleg a gumikezeléssel kombinálva. Brendon a szezon során képes volt fejlődni, de szép lett volna, ha a végén még szerez pontokat.”


Hartley tehát összességében könnyűnek találtatott a Red Bull tesztjén, ám a menesztése mögött talán több is lehet a puszta statisztikánál. A versenyző az utolsó hétvégéken többször is célozgatott arra, hogy nem kapott kellő támogatást csapatától, vagy hogy Pierre Gaslyt gyakran előnyben részesítették vele szemben, és amikor a csapata egyik sajtóközleményének igazságát is nyilvánosan megkérdőjelezte, már egyértelműen látszott, hogy belső feszültség van közte és a munkaadója között. Emellett az is beszédes, hogy már pár futam után a menesztésén gondolkodtak Helmut Markóék, akik már tavasszal Lando Norrist ültették volna a helyére, holott akkor még nem is volt előttük az év végi statisztika, amire most hivatkoztak.




Brendon Hartley (Fotó: XPB) Brendon Hartley (Fotó: XPB)


Hartley az elbocsátása után az új-zélandi Radio Sportnak adott interjút, melyben ugyan a konkrét feszültségekről nem beszélt, ám azt megerősítette, hogy a politikának döntő szerepe volt a szezonja sikertelenségében. „Egy nap szívesen elmesélném a történetet... A politikát kicsit sem élvezem. Eltartott egy ideig, mire hozzászoktam a nagy médiafigyelemhez. Felkészültem a Forma–1-re azzal, hogy a Porschénál és az LMP2-ben versenyeztem korábban, de a nyomás végül nagyobbnak bizonyult, mint amire számítottam, és jobban a mikroszkóp alá kerültem. De a szezon során egyre jobban kezeltem ezt a helyzetet” – fogalmazott.


Nem érzi úgy, hogy adott körülmények mellett nem teljesített elég jól a 2019-es hosszabbításhoz, és szerinte már az is furcsa volt, hogy év elején szabadulni próbáltak tőle. „Már a szezon nagyon korai szakaszában pletykálni kezdtek, ami meglepett annak ismeretében, hogy hosszú távú szerződést írtunk alá. Egy Le Mans-i győzelemmel és az előző év végén teljesített pár futammal érkeztem, és már két-három verseny után arról kezdtek pletykálni, hogy kérdőjeles a rövid távú jövőm. Elégedett vagyok azzal, ahogyan ezt kezeltem, mert úgy érzem, sokan megroppantak volna ebben a helyzetben, de én erősebbé váltam tőle. Jelentek meg olyan cikkek is, melyek azt hangoztatták, hogy javulnom kell, le kell győznöm a csapattársam, de év végére úgy éreztem, sikerült csúcsformába kerülnöm, jó viszonyt építettem ki a Hondával, a Toro Rosso alkalmazottjaival, és folyamatosan túlteljesítettem a csapattársam. Büszke vagyok arra, ahogyan kezeltem a helyzetet, és ahogy fejlődtem.”


„Egészen jól alkalmazkodtam azok után, hogy hét évig nem versenyeztem együléses autókkal. A Forma–1 nagyon összetett, nagy szerepet kap benne a sok pénz, a politika, és ennek köszönhető, hogy a versenyzők nem mindig vannak hatással arra, hogy maradnak vagy mennek, mert nem csak a nyers teljesítményük számít. Mindenesetre én emelt fővel távoztam, tudtam, hogy a legjobbamat nyújtottam az év során. Sok szép élményt viszek magammal ebből a szezonból. A leggyorsabb F1-es autókat vezethettem, amit eddig láthatott a világ, talán minden idők leggyorsabbjait. Van mire büszkének lennem, de úgy érzem, többet is adhattam volna az F1-nek.”




Brendon Hartley (Fotó: XPB) Brendon Hartley (Fotó: XPB)


Hartleyt a menesztésről és a jövőről is kérdezték, valamint arról, szerinte láthatjuk-e még őt valaha is az F1-ben. „Egészen rendben vagyok, bár voltam már jobban is. Még mindig töprengek azon, mi legyen. A Porschéval megmaradt a kapcsolat, négy évig voltam velük, két bajnokságot nyertünk, egyszer Le Mans-t. A telefonom az elmúlt héten a fülemhez volt ragasztva, sok e-mailt is kaptam. Nem ez a tökéletes időzítés arra, hogy ülést találj magadnak, hiszen már decembert írunk, de jó a megítélésem, és keresem a lehetőséget, ami boldoggá tehet.”


„Jövőre mindenképpen valami mást fogok csinálni, nem leszek az F1-ben. De sosem mondanám ki, hogy ennek vége. Tíz évvel ezelőtt az ajtót tulajdonképpen rám csapták, de bizonyítottam, hogy kaphatok újabb esélyt. Most már van szuperlicencem, F1-es tapasztalatom, nem jelenteném ki, hogy ez az ajtó végleg bezárult.”