Kubica előbb fölismerte a Williams hibáját, mint a mérnökök

Robert Kubica hamarabb ráérzett, hogy mi a gond a Williams idei autójával, mint a mérnökök, és úgy véli, megkönnyítette volna a csapat életét, ha jobban hallgat a versenyzőire.

Robert Kubica (fotó: XPB)

Két rutintalan fiatallal vágott neki a Williams a 2018-as Forma–1-es szezonnak, melyből végül a csapat fennállásának leggyengébb éve kerekedett. A tervezés terén gyökeres koncepcióváltás történt 2017-hez képest, ám hamar kiderült, hogy valamit csúnyán elszámoltak, az FW41-es modell pedig valódi szörnyszülött lett. Az istálló vezetői elismerték, hogy a megoldás nem egyszerű, ám azt mindvégig tagadták, hogy a két versenyzőjük tapasztalatlansága hátráltatná őket.


A csapattal az évet tartalékversenyzőként végigdolgozó Robert Kubica hamar felismerte, hogy komoly probléma van az autóval, és úgy véli, a mérnökök némi időt spórolhattak volna meg azzal, ha jobban hallgatnak a versenyzőik véleményére. „Tehettem volna ennél többet is, de mivel azzal voltunk elfoglalva, hogy megoldást találjunk a problémára, én sem voltam elég rámenős. Talán jobban is bízhattak volna a versenyzők érzésében, és gyorsabban is reagálhattak volna. Nem én építem az autót, de van, hogy a versenyző hamarabb felismer egy problémát, mint a világ legjobb mérnökei” – nyilatkozta Kubica az Auto Motor und Sportnak.


Mint mondta, ő már a teszteken érzékelte, hogy valami nem stimmel. „Nagy reményekkel vágtunk neki az évnek, de már a téli teszten kapott lehetőségeimkor éreztem, hogy problémánk lehet. A mérnököknek valamivel hosszabb ideig tart, mire az adatok alapján felismerik vagy elismerik ezt. Ez normális. Versenyzőként egyből érzel bizonyos hiányosságokat, és bár az okait nem ismered, azt tudod, hogy az autó nem úgy reagál, ahogyan kellene. Bár sokáig távol voltam, azt még mindig tudom, hogy mi várható el egy autótól ahhoz, hogy gyorsan lehessen azt vezetni, és hogy a legtöbbet lehessen kihozni a csomagból.”




Robert Kubica (Fotó: XPB) Robert Kubica (Fotó: XPB)


A Williams az évet a mezőny végén kezdte, és az első hétvégéken még a Sauberrel vívott az utolsó helyek elkerüléséért. Később a svájciak fokozatosan addig fejlődtek, míg rendszeresen top 10-es rajthelyekért harcolhattak, grove-i ellenfelük viszont megrekedt a sor végén, és reménytelen utolsóként zárta a konstruktőri bajnokságot. „Fejlődött az autónk, de ahogy javítottunk rajta, úgy egyre több új hiányosságra bukkantunk, melyeknek nem volt közük a köridőkhöz” – magyarázta Kubica. „Ebből a helyzetből nehéz volt csökkenteni a lemaradásunkat. A többiek is fejlődtek, a Sauber hihetetlen fejlesztési tempót diktált, és megérkezett a középmezőnybe. Számunkra a legfontosabb az volt, hogy tanuljunk a következő évre, és biztosítsuk, hogy a hibák ne ismétlődjenek meg 2019-ben.”


„Volt egy nagy problémánk az autóval, ami egész évben végigkísért minket, és ami rosszabbá tette a köridőket. Más dolgokra találtunk megoldást, de ha az autó egy nagyon bonyolult részén nehézségeid vannak, akkor nyilván arra összpontosítasz inkább. A Williams szempontjából ez egy nehéz szezon volt, de egyben fontos is. Megértettük a problémát, most pedig tanulnunk kell belőle, hogy ne ismétlődjön meg.”


Az egyszeres futamgyőztes, aki 2019-ben már állandó versenyzője lesz a csapatnak, a konkrét problémáról nem beszélt részletesen, ám azt elárulta, hogy nemcsak az autójukkal volt gondjuk, hanem a gyári berendezéseikkel is, melyek félrevezették őket. „A szezon második felében sikerült előrelépnünk, főleg a szimulátorral. A szezon elején még korrelációs problémáink voltak vele, és a valóságtól való eltérés téves várakozásokhoz vezetett az autó kapcsán. Komolyan hittük, hogy jó autónk lesz. A szimulátor olyan adatokat kap, amelyek a többi részlegről származnak. Időbe telt, mire mindent rendezni tudtunk. Ha a Williams tovább megy ezen az úton a fejlesztésben, akkor ez egy meghatározó eszközévé válhat a jövőben” – mondta a szimulátoros fejlesztés nagy részét végző Kubica.