A név eltűnik, de megmarad-e hatékony kiscsapatnak a Force India?

Az átalakulóban lévő Force Indiát irányító Otmar Szafnauer bevallotta, nem szívesen versenyezne Racing Point néven 2019-ben, és a gárda bővítésének folyamatáról is beszélt.

Fotó: XPB

Minek nevezzelek? – tehetnénk fel a kérdést a szerelmes Petőfi Sándort imitálva a Force India kapcsán. A csapatot 2008 óta e néven ismerjük, ám az FIA 2019-re kiadott nevezési listájából már kiderült, hogy e név a következő szezontól végleg eltűnik a Forma–1-ből, köszönhetően a silverstone-iak idén augusztusban végbement tulajdonosváltásának. Már csak az a kérdés, mi lesz az istálló végleges új neve.


Jelenleg Racing Point a hivatalos megnevezésük, ez szerepel a nevezési listán is, ám Otmar Szafnauer csapatfőnök hangsúlyozta, hogy ez csupán kényszermegoldás, és átmenetileg tervezik csak a régi Force India javait felvásárló cég nevét használni. „A Force India nyilvánvaló okokból már nem érvényes, nem tartjuk meg. Ez a régi énünk volt, a régi tulajdonosokkal. Ez egy természetes változás. És még az előző tulajdonosok is, akik egyébként indiaiak voltak, meg akarták változtatni a Force India nevet. Ennek logikus okai vannak, már csak azt kell kitalálnunk január közepéig, hogy mi legyen a pontos nevünk” – nyilatkozta az F1 hivatalos podcastjának, a Beyond The Gridnek Szafnauer.


A csapatnak az F1 Bizottság következő üléséig van ideje (nagyjából egy hónapja) arra, hogy végleges nevet válasszon 2019-re. Mint azt az amerikai elismerte, ő nem feltétlenül tartja szerencsés névnek a Racing Pointot. „A Racing Point csak annak a hirtelen életre hívott cégnek a neve, amit a Force India tulajdonának felvásárlására használtunk. Nagyon is lehetséges, hogy a név újra változni fog. Akkor fogunk újra változtatni, ha találunk egy jobb nevet. Az F1 Bizottság jóváhagyása kell ehhez, amire január közepén kerül sor. Van rá tehát esély, hogy más névvel állunk az F1 Bizottság elé, de ha nem találunk jobbat, akkor Racing Point maradunk. Én remélem, hogy találunk jobbat” – mondta az amerikai.




Otmar Szafnauer (Fotó: XPB) Otmar Szafnauer (Fotó: XPB)


A végleges név tehát még kérdéses, és a csapat megújulásra vonatkozó tervei is formálódnak még. Annyi biztos, hogy a tulajdonosi csoportot vezető Lawrence Stroll nagyszabású befektetésekre készül, egy új gyárépületet szeretne felépíteni, továbbá a csapat létszámát is növelné a fejlődés érdekében. „Ezekről a kérdésekről még zajlik az egyeztetés. Egy nagyobb gyár építéséhez előbb venned kell egy földet. Aztán ki kell találnod, mi legyen a gyáron belül, részletesen meghatározni, milyen legyen a felszerelés, mi fontos, mi nem fontos. Eközben a labdáról sem vehetjük le a szemünket, közben egy versenyképes autót kell terveznünk, előállítanunk és fejlesztenünk” – mondta a feladatok sokrétűségéről.


Az elmúlt években a középmezőny legjobbjává fejlődő Force India az F1 talán leghatékonyabb csapatává vált azáltal, hogy szerény háttérrel, kevés pénzből kellett sikereket elérnie. A nélkülözés egyfajta hajtóerő is volt számukra, mely a csapat szellemiségét is meghatározta, ám annak megszűnése Szafnauer szerint nem kell, hogy egyet jelentsen a hatékonyságuk csökkenésével. „Sokszor szemtanúja voltam annak, hogy amikor egy csapat elhatározta, hogy új szélcsatornát, gyárat vagy berendezést épít, az autója teljesítménye visszaesett, mert ugyanazon emberek tervezték a berendezéseket, mint az autót, és a kettő együtt nem megy. Mi emiatt óvatosak leszünk, úgy szeretnénk fejleszteni az infrastruktúrát, hogy az autónk ne lássa kárát.”


„Továbbra is meg kell maradnunk a hatékony természetünknél, ezt nem veszíthetjük el. És ha kicsivel több pénz áll rendelkezésedre, miközben ugyanolyan hatékony maradsz, akkor összességében jobbak lesznek az eredményeid. Fennáll annak veszélye, hogy a nagyobb pénzügyi háttérrel csökken a hatékonyság, és összességében nem javulsz, csak több pénzt költesz el. Vagy rosszabb esetben még ronthatsz is a teljesítményen, miközben egy rakás pénzt költesz el. Mi tudatában vagyunk annak, hogy ez megtörténhet, és biztosítani szeretnénk, hogy ne történjen meg.”


E nagy változásoknak a csapatvezető szerint a 2019-es szezonjukra igazán nagy hatása még nem lehet. Legalábbis nem akkora, mint középtávon. „2020-ban nagyobb változást láthatunk majd, mint 2018-ban és 2019-ben. Amit mostanság tanultunk, az a 2019-es autónknál segíthet, ám a 2019-es autót nagyrészt még az átvétel idején terveztük, a karosszériát már addigra le is gyártottuk” – figyelmeztetett, mintegy időt kérve a csapatának.