Az új motorgyártók megsegítésére kötelezné az F1 a régieket

Rendhagyó módon próbálja segíteni az újonnan érkező gyártókat az F1 vezetősége: szabállyal kötelezné a régi résztvevőket, hogy technikai segítséget nyújtsanak leendő riválisaiknak.

Fotó: XPB

Egy év alatt nemigen volt képes egyről a kettőre jutni a 2021-re tervezett motorreformmal a Liberty Media, kezdeti nagy lendülete pedig hamar elhalt a csapatok ellenállásába ütközve. Jelen állás szerint úgy fest, hogy gyökeres változás nem lesz a technológiában, a több probléma forrásának tartott MGU-H-t is megtartják, és azon célt is elvétette a kategória, hogy új gyártókat vonzzon a bajnokságba.


Előbb a kisebb érdeklődök, az Aston Martin, az Ilmor, a Cosworth mondtak nemet az F1-re, miután látták, merre tart a motorszabályokról folyó diskurzus, és – bár hivatalosan ezt nem jelentették még ki – úgy tudni, a Porsche érkezésére is hiába várunk a belátható időn belül.


Az F1 sportügyekért felelős igazgatója, Ross Brawn mindazonáltal még nem mondott le a motorgyártók számának növeléséről, és látva az újoncok miatt többet költeni nem akaró jelenlegi márkák hozzáállását, alternatív módon szeretné mégis megkönnyíteni a később bekapcsolódok dolgát. Miközben a külsősök jelenlegi egyik fő érve az F1-es projekttel szemben a technológia bonyolultsága és magas költsége, Brawn az F1 hivatalos oldalának előrebocsátotta, hogy akár szabályozás révén biztosítanák, hogy 2021 után az új résztvevők technikai segítséget kapnak a már gyakorlattal rendelkezőktől.


„A csapóhidat felhúzták, a jelenlegi beszállítók nem szeretnék, hogy más gyártók csatlakozzanak. Mi viszont találtunk egy kompromisszumot. Olyan szabályok fognak kijönni, melyek értelmében az új beszállítók segítséget kapnak a már itt lévőktől. Lesznek bizonyos technológiák és részegységek, melyeket meg kell majd osztaniuk velük, ha ők ezt kérik” – bocsátotta előre Brawn.


„Nem ígérünk igazán radikális változást, de még ez is egész szép lépés a megfelelő irányba. Emellett lesz pár olyan változtatás is, amely arra vonatkozik, hogyan kell kezelniük a versenyzőknek a motorjukat. Ez sportszempontból lesz majd előrelépés. A jelenlegi gyártók azt már felismerték, hogy nem csaphatják be csak egyszerűen maguk mögött az ajtót. Ha komoly érdeklődést mutat egy másik gyártó vagy beszállító, muszáj együttműködniük, és megtalálniuk annak módját, hogyan segíthetnék őket az F1-be.”




Ross Brawn (Fotó: XPB) Ross Brawn (Fotó: XPB)


A motorszabályok mellett látszólag a költségcsökkentés és a sportági bevételek új elosztási rendszerének ügye sem halad igazán. A legutóbbi egyeztetések után már arról lehetett hallani, hogy az eredetileg 150 millió dolláros költségplafont a csapatok kezdeményezésére fokozatosan emelték, vagy legalábbis egyre több tételt vontak ki alóla, miközben már arról is szó volt, hogy a valós korlátozást kisebb lépcsőfokokkal, véglegesen csak 2023-tól vezethetik be.


Egyezség továbbra sincs arról, hogy pontosan mekkora legyen a költségplafon összege, és mi tartozzon alá, ám Brawn ettől függetlenül állítja, még mindig tartani tudják az eredeti ütemtervet, és 2021-től jön a reform. „Egészen konstruktív vitát folytattunk a csapatokkal. A korábbi kezdeményezéseinkkel ellentétben a költségsapkát a sportág szabályaiba fogjuk építeni” – ígérte.


Ami pedig az új, igazságosabb pénzelosztási rendszert illeti, hozzátette: „Dolgozunk azon, hogy kiegyensúlyozottabb módon osszuk szét a bevételt a csapatok között, valamint csökkentsük a költségeket, különösen a nagy csapatokét. Ha követjük a költségvetési plafonról tett javaslatunkat, akkor szerintem mindegyik F1-es csapat jobban fog járni.”