Spórolós szemléletmóddal, a megfelelő anyagi ráfordítás és a szükséges infrastrukturális háttér nélkül sosem érheti el a nagy áttörést a Renault motorgyártóként – hirdeti a Red Bull vezetősége kapcsolatuk lezárása óta. Helmut Marko és Christian Horner is meggyőződéssel állítja, hogy a franciák alapvető hiányosságaik miatt sosem lesznek képesek utolérni a hibridkorszak két meghatározó gyártóját, a Mercedest és a Ferrarit – szemben a Hondával, amely sok pénzt és energiát volt hajlandó áldozni arra, hogy életet leheljen a projektjébe, és végre lendületbe hozza azt.
Max Verstappen eközben az előtt áll értetlenül, hogy Daniel Ricciardo a Red Bull egyre rózsásabb kilátásai dacára távozott Milton Keynesből, és éppen azt a Renault-t választotta, amelyet ő maga az év második felében megállás nélkül ostorozott hozzáállása és tétovasága miatt. A holland főnökeihez hasonlóan abból indul ki, hogy a Honda nagyobb ütemű fejlődésre lesz képes a következő években, mint a Renault, így volt csapattársa váltását egyértelmű tévedésnek tekinti.
A Renault egyetlen partnercsapataként hátramaradt McLaren ügyvezető igazgatója, Zak Brown szerint viszont téved, aki úgy véli, hogy a Renault helyzete olyan siralmas, amilyennek a Red Bull látja vagy beállítja. Woking már javában készül 2019-re, és a franciáktól az új erőforrásról kapott adatok alapján egyre bizakodóbb. „Azt mondták nekünk, hogy nagyon elégedettek a téli fejlődésükkel. Nagyon sok Kilowatt teljesítményt találtak, és úgy érzik, hogy lőtávolon belül lesznek. Nyilván nincs felhatalmazásom arra, hogy megosszam azokat a számokat, amiket tőlük kaptunk, de azt elmondhatom, hogy érzésük szerint nagyon versenyképesek lesznek a következő évben” – nyilatkozta Brown egy szerdai telefonos konferencián.
Az már tudható, hogy a Renault két év után ismét gyökeresen változtatni fog az erőforrása koncepcióján, Cyril Abiteboulék pedig év közben figyelmeztettek, hogy a 2018 végi helyzetük emiatt nem igazán fest hű képet a 2019-es kilátásaikról. A gyártó a szezon utolsó harmadában már nem fektetett nagy hangsúlyt a motorfejlesztésre. A Red Bull ugyan megkapta a C-specifikációjukat, az eltérő üzemanyaga miatt abból a maximot kihozni képtelen Renault és McLaren viszont kitartott a B-változatnál. Helmut Markóék szerint a Honda ennek köszönhetően az utolsó fejlesztésével már le is hagyta a Renault-t a teljesítmény tekintetében, és az olló az új idényben még tágabbra nyílhat közöttük.
Ám Abiteboul szerint ez is csak erős túlzás az eddigi partnerük részéről, akik egyébként a válásuk miatt már nem kaptak információkat a Renault 2019-es munkálatainak állásáról és céljairól. „Tudom, hogy mit mesél a Red Bull, és hogy tények mögé rejtőzik, de manipulálja az adatokat. Persze megértem a kommunikációs stratégiájukat, de ezek nem tények” – szögezte le a francia szakember a Motorsport-Magazinnak.
Hozzátette, egyszerű hazugság, hogy a japán riválisuk megelőzte őket. „A Honda még mindig húsz Kilowattal (27 lóerő – a szerk.) mögöttünk áll. Ha megnézzük a teljesítményelemzéseket, látható, hogy húsz Kilowatt a hátrányuk, vagyis nem mozdultak el a helyükről, hiszen a múlt évben is ugyanúgy húsz Kilowattal voltak lemaradva, mint most.”
Abiteboul korábban arról is beszélt, hogy a Renault hátránya a Ferrarival és a Mercedesszel szemben versenykörülmények között ennél kisebb, az időmérőkön viszont ennek úgy a kétszerese, amit 2019-re szeretnének eltüntetni.
Számok ide, állítások és ígéretek oda, biztosat csak a következő évi teszteken és az első versenyeken fogunk tudni a két gyártó munkájának eredményéről. A McLarennél mindenesetre nagyon hisznek a Renault fejlődésében – és ezáltal a sajátjukéban is.
Brown állítja, emellett az idén félretervezett autójukon is sikerült javítaniuk, melynek nemcsak a 2018-as hiányosságait pótolhatják, de azt ezúttal nagyobb összhangba is hozhatják a Renault-erőforrással. „Óvatos optimizmus jellemez bennünket, de már nem szeretnénk ígérgetni, mert másodszor már nem követnénk el ezt a hibát. Leszegett fejjel dolgozunk, a fejlesztés jól halad, és egyelőre tartjuk is a kitűzött céljainkat. De ez csak találgatás, a barcelonai tesztekig úgysem tudhatunk biztosat. Mindenesetre elégedettek vagyunk a fejlődésünkkel, másképpen csinálunk dolgokat, mindenki összetart, és érezhető a magabiztosság a csapaton belül” – összegzett a Renault-val második szezonját kezdő gárda vezetője.