Kitört a fiatalok forradalma az F1-ben!

Egyesek komoly problémákat emlegetnek, és Esteban Ocon aggasztó esetével példálózva hiányolják a fiatal versenyzők támogatását, a jelek mégis arra utalnak, hogy „ifjúsági forradalom” zajlik éppen a Forma–1-ben.


Ülés nélkül maradt a mezőny egyik legtehetségesebb tagjának tartott Esteban Ocon 2019-re. Toto Wolff elgondolkodtatónak nevezte a francia helyzetét, és még a Mercedes utánpótlás-programjának értelmét is megkérdőjelezte a nyáron. Lewis Hamilton eközben azt pedzegette, hogy „a Forma–1 egy furcsa hely”, amelyben egyes csapatok nem a feltörekvő tehetségeket, hanem a pénzes versenyzőket választják inkább. „Ez azt jelenti, hogy talán hibás a sportág struktúrája” – hívta föl a figyelmet. Jackie Stewart pedig úgy vélte, a fiataloknak még több támogatást kéne kapniuk a sportágban, mert a benne szereplő multinacionális cégeknek is érdekük lenne a fiatalítás.


E nyilatkozatok és a tartalékosnak visszasorolt Ocon szerencsétlen helyzete azt sugallják, baj van az F1 fiatalsághoz való viszonyával, és az új generáció bizonyos problémák miatt nem képes kellőképpen érvényesülni a királykategóriában. Tény, Ocon mellett az utóbbi években több másik többre hivatott tehetség is parkoló pályára került, Pascal Wehrlein hasonló körülmények között búcsúzott az F1-től, a Red Bull pedig számos versenyzőjét lapátra tette az évek során.


181223 F1 ismetlesek kisebb


Ha a tényeket és a sportágban éppen zajló folyamatokat vesszük, mégis azt kell mondanunk, olyannyira nincs gond a fiatalok F1-es esélyeivel, hogy talán soha nem voltak még annyira jó helyzetben az érvényesülés és lehetőségek tekintetében, mint manapság. Az F1-ben éppen egy nagy fiatalodási folyamat zajlik, amelynek bizonyítéka, hogy a 2019-es Ausztrál Nagydíj rajtrácsára minden idők legfiatalabb, 26 éves és három hónapos átlagéletkorú mezőnye fog felsorakozni. Három 21 év alatti versenyző is ott lesz közöttük, heten 23 év alattiak, miközben a 3. iksz fölött csak 5-en lesznek. A korábbi évtizedekben még kivételes esetnek számított, hogy 20-21 évesen mutatkozzon be valaki újoncként, Mostanság már szinte nem múlik el év anélkül, hogy legalább egy 20 év alatti ifjonc mutatkozzon be.


Az előttünk álló szezonban egyszerre 4 újonc szerepel majd, valamennyien 24 év alattiak, a legidősebbjük Antonio Giovinazzi, a legfiatalabbjuk pedig a 19 esztendős Lando Norris. Ennél is beszédesebb adat, hogy a mezőny fele, 10 versenyző 25 év alatti lesz, és még többet elárul a nagy generációváltásról, hogy közülük többen már tapasztalt versenyzőnek számítanak, élcsapatok szavaztak nekik bizalmat, vagy esélyük van rá, hogy vezérszerepet vállaljanak istállójuknál.




A 19 éves Lando Norris az F1 legújabb tinédzsere (Fotó: XPB) A 19 éves Lando Norris az F1 legújabb tinédzsere (Fotó: XPB)


Már az élcsapatok sem félnek a zöldfülűektől


Az úttörőnek minden idők legfiatalabb versenyzője, Max Verstappen számít. Még mindig csak 21 esztendős, de már az ötödik (!) F1-es szezonjára készül, a harmadikra a Red Bull versenyzőjeként. Csapattársa, a 22 éves Pierre Gasly lesz, aki úgy kapott esélyt Milton Keynestől, hogy még csak egy és egy negyed F1-es szezon van a háta mögött. Hasonlóan gyors előmenetelt láthattunk a 21 éves Charles Leclerc-től, aki első idénye után került a Ferrarihoz. Lance Stroll 20 évesen már harmadik évének fut neki, a Toro Rossónál Danyiil Kvjat 24 évesen is rutinos versenyzőnek számít már, a vele egyidős, szintén 5. szezonjának nekivágó Carlos Sainz pedig már öreg rókának tűnik majd a 19 éves újonc, Lando Norris mellett.


Gond lenne a fiatalság esélyeivel?


Miközben az előző években lehetett érvelni azzal, hogy Stoffel Vandoorne vagy Pierre Gasly friss GP2-es bajnokként sem kapott lehetőséget az F1-es bemutatkozásra, 2019-ben olyasmire láthatunk példát, amire 9 éve nem: az időközben Forma–2-vé alakult sorozat első három helyezettje egyszerre lép feljebb a csúcskategóriába. George Russell (Williams), Lando Norris (McLaren) és Alexander Albon (Toro Rosso) ezzel a Nico Hülkenberg, Vitalij Petrov, Lucas di Grassi trió nyomdokaiba lép. Nagy különbség viszont, hogy míg a mostani újoncok mind 23 év alatt vannak, Hülkenberg 22, Petrov és Di Grassi 25 éves volt debütálásakor, és abban az évben a három újonccsapatnak köszönhetően 6-tal több ülés állt rendelkezésre, mint most.


Összességében tehát megállapítható, nemcsak fiatalabbá vált az F1 mezőnye, de a csapatok bátrabbak is a fiatalabb versenyzőkkel, mint bármikor, amit az élcsapatok alacsony versenyzői átlagéletkora is bizonyít.




Pierre Gasly és Charles Leclerc (Fotó: XPB) Pierre Gasly és Charles Leclerc (Fotó: XPB)


Alonso: Ez az eddigi legfelkészültebb generáció


Hogy elindult ez a folyamat, az Jackie Stewart szerint Max Verstappennek köszönhető, aki azzal, hogy már szinte gyerekként bizonyított, megfiatalította az F1-et. Ez ugyanakkor nem annyira az ő, mint inkább a vele kockázatot vállalni hajlandó Red Bull érdeme. A márka híres utánpótlásprogramjával oroszlánrészt vállalt a mezőny fiatalításában, szemléletmódjukat pedig fiataljaik sikerén felbuzdulva egyre több csapat veszi át, és egyre többen merik rábízni az ifjoncokra értékes autóikat. Idén még az ilyen szempontból mindig konzervatív Ferrari is beadta a derekát: Maurizio Arrivabene csapatfőnök azzal érvelt Leclerc szerződtetésekor, hogy nem hunyhatják be a szemüket, változnak az idők, a fiatalok pedig már vannak olyan jók, hogy ne kelljen félni a rutintalanságuktól.


A sok fiatal felbukkanása a különböző utánpótlásprogramok és az alsóbb kategóriák szervezettségének dicsérete. Az F1-ben egyaránt nagyon fiatalon bemutatkozó, ma viszont már „nagy öregnek” számító Fernando Alonso és Lewis Hamilton is rácsodálkozik arra, milyen ütemű fejlődés történt ezen a téren az ő időszakukhoz viszonyítva. 


A most búcsúzó Alonso odáig ment, hogy kijelentette: nem volt még ennél felkészültebb versenyzőgenerációja az F1-nek. „Talán a mostani generáció az eddigi legtehetségesebb, mivel a mai versenyzők már sokkal felkészültebbek. Sokkal több időt töltenek a szimulátorban, különböző utánpótlásprogramok tagjai, így amikor megérkeznek a Forma–1-be, már olyan szinten állnak, ami egy-két évtizeddel ezelőtt még szinte elképzelhetetlen lett volna.”


Hamiltont már 13 éves korától támogatta a McLaren és a Mercedes, gyerekként külön gokartcsapatot alapítottak számára és Nico Rosberg számára. Ő volt Woking juniorprogramjának első tagja, azon versenyzőgeneráció egyik első képviselője, amelyet már gyerekkorától tudatosan és módszeresen F1-es versenyzőnek készítettek fel. Ma viszont még ő is úgy érzi, hogy a mostani fiatalok mérföldekkel a fiatal énje előtt járnak.


„Fernando bemutatkozásának időszaka még az enyém előtt volt, és már én is felkészültebben érkeztem meg, mint Fernando. De az a felkészültség még mindig messze volt attól, ami most jellemzi őket. George (Russell) például minden megbeszélésünkön (ti. a Mercedes fiataljáról van szó), az előzetes és a verseny utáni értekezleteken is részt vett, dolgozott a szimulátorunkban, így a felkészültségük sokkal jobb, mint volt a miénk a magunk idejében. E felkészültségnek köszönhetően manapság megvan az önbizalom is a fiataloknál” – mutatott rá.




George Russell, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Lando Norris (Fotó: XPB) George Russell, Lewis Hamilton, Fernando Alonso és Lando Norris (Fotó: XPB)


A szó szerinti nevelés mellett az is nagy előny az ifjúság számára, hogy szinte belenőnek az F1-be, bemutatkozásuk idején már otthonosan mozognak benne. A Hamilton által említett Russell a Mercedesnél egy világbajnok versenyző és csapat munkáját figyelhette (és segíthette a szimulátorban, a teszteken) belülről, Norris pedig egy másik rutinos bajnoktól tanulhatott a McLarennél és a tavalyi közös daytonai szereplésük alkalmával. Hasonlattal élve azt mondhatnánk, ők nemcsak a tananyagot sajátítják el, de eggyel továbbmenve azt is, hogyan kell és érdemes tanulniuk.


„Részemről a legtanulságosabb az volt, hogy láthattam, Lewis hogyan dolgozik a színfalak mögött a csapattal” – mesélte Russell. „Nem számít, ki vagy, a legfontosabb, hogy láthattam, hogyan dolgozik egy ilyen versenyző a pályán. Ha Lewis vezetési tippeket adna, és elmondaná, neki mi válik be, nem biztos, hogy az nekem is beválna, és ez fordítva is igaz. A legnagyobb tanulságot emiatt a megbeszélések jelentették, az, ahogyan beszéltek egymással, a mérnökökkel, és ahogyan kezeltek bizonyos helyzeteket.”


Norris szintén egy, a volán mögötti konkrét feladatoktól távolabb eső tanulságot emelt ki. „Én sok dolgot tanultam, a legfontosabb viszont talán az, hogy élveznem kell a dolgot. Még amikor keményen is kellett dolgoznia, Fernando abban is talált élvezetet. Ez nagyon fontos. Talán nem lennék itt – és talán senki sem közülünk –, ha nem élveznénk azt, amit csinálunk. A nyilvánvaló dolgokon túl, mint hogy keményen kell dolgozni, hogy hogyan kell beszélni a mérnökökkel, és hogyan fejlődnek együtt, a legnagyobb tanulság számomra talán az volt, hogy élvezni kell a versenyzést.”


Alonso szerint már fölösleges is azt várni, hogy a fiatalok arról kérdezgessék a rutinosakat, hogy hogyan kell beállítani egy autót, vagy hogyan működtessék azt. A sportág annyit változott az ő 2001-es bemutatkozása óta, hogy az ilyesmire már külön módszerek és programok vannak, melyek felgyorsítják a tanulás folyamatát.


„Az én indulásom teljesen más volt, mint amilyen az övék lesz. A bemutatkozásomra a Minardival került sor 2001-ben, és gyakorlatilag nem teszteltük az autót Ausztrália előtt. A csapat majdnem megszűnt, csődbe ment, és Paul Stoddart az utolsó pillanatban mentett meg minket, így szállítottuk el az autókat Ausztráliába, ahol szerdán és csütörtökön tanulmányoztam először a kormányt. Emlékszem, a pénteki szabadedzés előtt még piros volt a lámpa a boxutca végén, én pedig majdnem nekimentem valakinek, mert nem találtam az üresjárat gombját… Szóval nem ez volt a tökéletes bemutatkozás. Nekik sokkal több tapasztalatuk lesz addigra, sokkal felkészültebben vágnak neki az idénynek. Minden csak azon fog múlni, hogyan kivitelezik a versenyüket, és mennyire követik a mérnökök hatalmas segítségét, amit manapság kapnak tőlük” – állította ellentétbe saját fiatalságát a mostani időkkel.




Fernando Alonso 2001-es debütálásakor (Fotó: XPB) Fernando Alonso 2001-es debütálásakor (Fotó: XPB)


Előrehozhatják a sztárok hattyúdalát?


Ez tehát egy új kor, és vele együtt egy folyamatosan erősödő új generáció, amelyet az „öregek” is egyre komolyabban kezdenek venni. Hamilton ötödik bajnoki címe után például máris a Verstappen és Leclerc jelentette veszélyben találta meg a friss motivációját a folytatásra, és hogy valóban félti a pozícióját, azt a Verstappennel szembeni szurkálódásai, okító megjegyzései is megmutatták. Eközben Sebastian Vettelnek is fel kell készülnie a Leclerc elleni, könnyűnek nem ígérkező csatára, melyben számára a győzelmet az jelentheti csupán, hogy nem veszít.


Az élet rendje, hogy a fiatalok idővel kiszorítják az idősebbeket, és a mezőnyben egyre többeknek van félnivalója emiatt. Hamilton és Vettel még „pozícióban vannak”, hiszen eleve élcsapatok tagjai, a fiatalokkal (pl. Verstappen) vívott csatájuk a győzelmekért, akár a bajnoki címekért folyhat. De vannak a köztes generációnak olyan tagjai is, akik még az élcsapathoz kerülésig sem tudtak eljutni bemutatkozásuk óta, és máris attól kell tartaniuk, hogy e lehetőséget sosem kapják meg a fejükre növő ifjúság miatt.


Verstappen, Leclerc és Gasly máris elvette az esélyt a Nico Hülkenberg, Sergio Pérez, Romain Grosjean, de akár Kevin Magnussen alkotta 25 fölötti társaságtól, akik ahhoz túl későn tűntek föl, hogy esélyt kapjanak az akkor még Alonsókkal, Buttonökkel, Rosbergekkel, vagy akár Schumacherekkel telített nagy istállóktól, de ahhoz meg túl korán, hogy a régieket váltva elhappolják ezen üléseket egy új, felkészültebbnek látszó korosztály elől.


De vannak a penge élén táncolók is e csoportban. Valtteri Bottasnak például sikerült megelőznie a fiatalokat a Mercedesnél, de máris aggódhat a Mercedes-nevelések, Ocon és Russell miatt. Ricciardo eközben a fejére nőtt Verstappen elől (is) menekült a Renault-hoz, és kérdéses, e kockázatos lépése a beteljesülés vagy inkább a zátony felé viszi-e tovább a karrierjét.




Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)


A fiatalok mindenesetre lendületesen törnek előre, és nagyon is tudatában vannak annak, hogy övék a jövő. „A Forma–1 kezdi észrevenni, hogy milyen szinten állnak a fiatal versenyzők” –állapította meg elégedetten Russell. „Mi különösen szerencsések voltunk Landóval, hogy már évek óta F1-es csapatok körül mozoghattunk, így mehettünk versenyezni. Elképesztően sokat tanultunk ezzel. Természetesen folyamatosan gyorsulsz, a tapasztalattal pedig egyre több mindent tudsz. Úgy érzem, a mi generációnk versenyzői nagyon-nagyon jók.”


Pierre Gasly szerint az sem véletlen, hogy korosztályuk legjobbjai szinte egyszerre lépkedtek fölfelé a ranglétrán egészen a királykategóriáig – mégpedig igen gyorsan. „Úgy érzem, egy egészen jó generációval van dolgunk Charles-lal, Estebannal, hiszen 2005 óta egymás ellen versenyzünk. A tény, hogy minden évben folytatni tudtuk ezt a vetélkedést, szerintem valamennyiünknek hasznára vált, mert így még többet tudtunk kihozni magunkból, és mind emeltünk a szinten. Emellett itt van még pár új arc is, mint Lando Norris vagy George Russell.”


Ocon nem titkoltan azt is várja, hogy a nála szerencsésebb kortársai tovább gyorsítják a generációváltás folyamatát, Leclerc és Gasly (no meg Verstappen) segítségével pedig a befutott sztárok nyugdíjazása is közelebb kerüljön. „Nem lepne meg, ha Charles jövőre máris a bajnoki címért harcolna. Jól ismerem őt, 2005-ben találkoztunk először a Minikartban, hét-nyolc évesen. Már akkor tudtam róla, hogy hatalmas tehetség. Pierre és Charles is a győzelmekért fognak harcolni jövőre, valamint a dobogókért. És talán az F1 mentalitását is megváltoztatja majd egy kicsit, ha az emberek látják, hogy a fiatalok is el tudják végezni a feladatot. Ez a fiatalon érkezőknek csak segíthet” – vélekedett a francia.




Max Verstappen, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Max Verstappen, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Gasly mondatai pedig már-már felérnek a fiatalság hadüzenetével. „Egy új generáció érkezik a Forma–1-be. Az emberek, akik az utóbbi öt évben nem követték az F1-et, és most újra elkezdik nézni, egy teljesen más rajtráccsal fognak szembesülni. De szerintem ez remek dolog, frissesség érkezik az F1-be. Nagyon becsvágyóak vagyunk, mind tudjuk, hogy mit akarunk, és ez nagyszerű. Együtt fejlődtünk az alsóbb kategóriákban, és most a versenyzés csúcsán még mindig egymással harcolunk. Remélhetőleg a következő években ez így is marad.”


A mezőny mozgása idén feltűnően nagy volt, a fiatalok előretörése pedig megállíthatatlannak tűnik. Hol is tehát a hiba a gépezetben? Ocon esete talán sajnálatos, de inkább tűnik a Mercedes programhibájának (Bottast választották a saját nevelések helyett), a trend pedig a másik irányba mutat.


Minden idők legfiatalabb F1-es mezőnyében inkább van miért egyre inkább az idősebb generációt félteni…