Az F1 egyik legnagyobb csapata akar lenni a Racing Point

A Force Indiát felvásárló Lawrence Stroll nem elégszik meg azzal, hogy csapata bebiztosítja helyét a középmezőnyben, hosszabb távon az F1 egyik élcsapatává tenné a silverstone-iakat!

Sergio Pérez (Fotó: XPB)

Tulajdonosváltás után, arculat és (vélhetően) újabb névváltás előtt áll a Force Indiából 2019-re Racing Pointtá vedlő csapat. Bár a 2018-es bajnokságban elveszítették az előző években stabilan tartott konstruktőri negyedik helyüket, a folytatásnak most mégis magabiztosabban és nagyobb optimizmussal vágnak neki, mint korábban bármikor. Mindez az új tulajdonosi körnek és az általa jelentett pénzügyi stabilitásnak köszönhető, ami a silverstone-i gárda – tulajdonképpen Jordanként való megalakulása óta – legnagyobb gyengeségét oldja meg.


Az új csapatfőnök, Otmar Szafnauer már a múlt szezon végén beszélt arról, hogy komoly bővítésekbe kezdenek, valamint hogy új gyárépületet és szélcsatornát terveznek felépíteni – most pedig a Forma–1 hivatalos honlapjának a tulajdonosi csoportot vezető, a divatiparban meggazdagodó Lawrence Stroll is ismertette vízióját és terveit a csapattal.


A kanadai milliárdos, aki korábban az alsóbb kategóriákban szereplő Prema-csapatból is győztes gárdát varázsolt pár év alatt, rendelkezik azzal kapcsolatos tapasztalattal, miként lehet eredményeket elérni az autósportban. Ám mint mondja, azt valójában sosem tervezte igazán, hogy vesz egy saját F1-es alakulatot is. „Azért érdekelt engem és a konzorciumot ez a lehetőség, mert ez egy elképesztően különleges csapat” – indokolta új befektetésüket. „2016-ban és 2017-ben is negyedikek lettek, és tavaly is azok lehettek volna, ha nincs a tulajdonosváltás. Mindezt egy elképesztően versengő közegben tették, ami mindent elmond az ezen különös helyen dolgozók munkájának színvonaláról. Ezek a fickók kevesebb pénzt költöttek, mégis jobban teljesítettek – ez egy nagy üzleti lehetőség volt, ami azzal párosult, hogy az F1 2021-től szeretné bevezetni a költségvetési plafont, valamint igazságosabbá tenni a pénzelosztási rendszert.”


Strollt tehát a Force India hatékonysága mellett a sportág jövőbeni tervei vonzották közelebb, és most ezekre alapozva határozza meg céljaikat is. Hosszú távon igencsak merész célokat. „Rövid távon szeretnénk harcban maradni ott, ahol jelenleg is vagyunk. Középtávon szeretnénk a negyedik helyett a harmadik helyért küzdeni. Hosszú távon pedig, amikorra már minden szabály megváltozik, remélhetőleg mi leszünk a paddock egyik legnagyobb csapata” – bocsátotta előre az 59 esztendős üzletember.




Lawrence Stroll (Fotó:XPB) Lawrence Stroll (Fotó:XPB)


Az ellenfeleket és a gyári csapatok számát tekintve meglehetősen ambiciózus célnak hangzik az ilyen mértékű növekedés, ám amennyiben sikeresen valósítják meg a tervezett beruházásaikat, a gárda jelenlegi szakemberei látnak potenciált a drámai mértékű fejlődésre. Az 1991-es bemutatkozásuk óta (Jordanként) működő gyáruk lecserélése például máris egy ilyen lehetőséget kínál. „Nagyjából két évet adunk magunknak ehhez, hogy mindent jól csináljunk. Nem szeretnénk kapkodni, de azt sem, hogy túlságosan hátráltasson bennünket. Olyan gyár kell, amivel versenyképesek lehetünk” – magyarázta Andy Stevenson csapatmenedzser.


Andy Green technikai igazgató eközben az eddig folyton fejtörést okozó fejlesztési verseny szempontjából is jelentős javulást jósol. Miközben a gárda még a legsikeresebb szezonjai előtti téli hónapokban is rászorult az F1-től kapott pénzek megelőlegezésére, sok esetben pedig az év bizonyos szakaszaiban inkább lemondtak a fejlesztés folytatásáról, most, hogy biztos pénzforrásuk van, rákapcsolhatnak.


„Most már magabiztosan tervezhetünk, anélkül hogy azon kéne gondolkodnunk, hogy ha belevágunk, és elköltjük rá a pénzüket, az még vissza is üthet. Nagy dolog, hogy ennek most vége, és nem kell évi két-három nagy fejlesztési csomaggal terveznünk. Most föltehetjük a fejlesztéseket az autóra, ha gyorsabbá teszik azt. Stratégiai szempontból ez nagy változás számunkra, mert nem szükséges gyűjtögetni az újításokat, hogy egy nagy csomagként tegyük fel őket, hónapokig várva az újabb csomagra” – magyarázta a mérnök, kiemelve, mindez azt jelenti, hogy mostantól „mindig a lehető leggyorsabb autót küldhetjük pályára.”


Ami Stroll hosszú távú célkitűzését illeti, Green azt azért nem tartja irreálisnak, mert úgy érzi, jelenlegi nagy hátrányuk a lehetőségek és a háttér különbségének következménye. „A jövőben elkezdhetjük lefaragni az élcsapatokkal szembeni lemaradásunkat. A különbség túl nagy, és sok mindent tehetünk ellene. Most, hogy nincsenek pénzügyi akadályok, már csak azon fog múlni, hogy mennyire vagyunk okosak. Mérhetetlenül frusztráló tud lenni, amikor tudod, hogy vannak bizonyos projektek, amelyekkel sok köridőt nyerhetsz, de nem tudod végigcsinálni őket és feltenni az autóra bizonyos okok miatt. Ezen okok nagy része most eltűnik, ami nagyon jó hír. Most már bizonyos összehasonlító és elemző munkát is végezhetünk.”


A Racing Point megújult csapatként hivatalosan február 13-án, a Kanadai Nemzetközi Autoshow-n mutatkozik be Torontóban. Úgy tudni, az kevésbé valószínű, hogy a 2019-es új versenyautójukat is akkor leplezik le, ám festésüket, a modell új elnevezését, a gárda új arculatát és talán végleges nevét vélhetően ekkor ismerhetjük meg.