Az állandóságra épít a Honda, de így is öt motor kell neki?

A tavaly járt úton haladt tovább motorjával 2019-ben az állandóságra építő Honda, fejlesztéseikről azonban ellentmondásos hírek érkeznek, a Red Bull pedig optimistán is két büntetést emleget.

Fotó: XPB

Idén az ötödik szezonjának vág neki a Honda 2015-ös visszatérése óta, nem titkoltan ők és a Red Bull is egyfajta megváltást várnak most kezdődő új kapcsolatuktól. A japánok eddig jobbára csak szenvedtek a hibridkorszakban. 2015-ben váratlan pofonként érte őket minimális méretre törekvő koncepciójuk megbízhatatlansága és gyenge teljesítménye, mely először rengette meg kapcsolatukat a McLarennel. 2016 végén aztán biztató előrelépést értek el, ám belátták, hogy erőforrásuk eredeti elrendezésével elérték a fejlesztési plafont, ezért 2017-re koncepciót váltottak, aminek újabb visszaesés, végül a McLarennel történt szakítás lett a vége.


Az F1-es programját szinte újrakezdő márka tavaly a Toro Rossóval is kitartott az elsőre sikertelen új tervezés mellett, és miután Tanabe Tojoharu technikai igazgató elmondása szerint 2019-re sem terveztek gyökeres változtatásokat, elmondható, hogy a Honda most először a folytonosságra építkezhet, és egy harmadik évet is ad az aktuális motorjának.


„Visszük tovább a jelenlegi dizájnt, a belső égésű motorunk mostani koncepcióját. Nem igazán tudjuk, hol lehet a plafon ezzel, mert még nem jutottunk olyan magas szintre, de tény, hogy az elején másfajta koncepcióval kezdtünk, amit 2017-ben változtattunk meg. Tanultunk valamit korábban, aztán módosítottunk, 2018-ban folytattuk ezzel a koncepcióval, és sikerült javítanunk mind a megbízhatóságon, mind a teljesítményen. Pillanatnyilag helyesnek tartjuk ezt a koncepciót, továbbvihetőnek, ezért kitartunk mellette, fejlesztjük” – magyarázta a japán szakember.




A Honda F1-es hibridmotorja (Fotó: Honda) A Honda F1-es hibridmotorja (Fotó: Honda)


E választás azt sugallja, hogy a Honda valóban rátalálhatott a helyes útra, hiszen most először már nem az alapok rendbetételével van elfoglalva, hanem a részletek tökéletesítésével, mely egy újabb lépcsőfokot jelent a projektben. Hogy meddig jutnak, az egyelőre kérdéses – már csak azért is, mert egymásnak teljesen ellentmondó információk keringenek mind az eddigi teljesítményszintjükről, mind a fejlesztések jelenlegi fázisáról.


A Red Bullnál állítják, a Honda már a múlt év végén lehagyta a Renault-t. Az ő adataik szerint 2018 végén a franciák erőforrása a versenyen 40, az időmérőn 80 lóerővel volt gyengébb a Mercedes és a Ferrari hajtóegységénél. Más kérdés, hogy a gyártó mindkét esetben fele ekkora lemaradást említett. Eközben a Honda állítólag 35 lóerőt talált, amikor a másodikról a tavalyi harmadik (utolsó) motorfejlesztésére váltott, és azzal már csak 30 lóerő hiányzott neki a két legjobb gyártótól.


Hogy melyik érintett mennyire ferdíti el a valóságot, azt talán sosem fogjuk megtudni, ám egyelőre az sem tűnik biztosnak, hogy a Honda felkészülése olyan zökkenőmentesen halad, mint azt a Red Bull optimista nyilatkozataival sugallja. Nemrég a német Auto Bild számolt be arról, hogy vannak vibrációs problémák a tesztpadon futó 2019-es erőforrással, amit emiatt egyelőre nem tudnak maximális teljesítményen futtatni. Az Autosport ezzel szemben úgy értesült, igazán komoly visszaesés nem volt a fejlesztésükben, a téli tesztekig pedig reményeik szerint még sikerül egy nagyobb ugrást elérniük, így jó alapokról vágnak neki az új idénynek.




Tanabe Tojoharu (Fotó: Toro Rosso) Tanabe Tojoharu (balra), a Honda technikai igazgatója (Fotó: Toro Rosso)


Tanabe szerint azzal, hogy harmadik évükben is kitartanak a motorkoncepciójuk mellett, a megbízhatóság terén is előreléphetnek. „Amikor sokat változtatsz a dizájnon, nehéz megbízhatóvá tenni a motort. Én magabiztos vagyok amiatt, hogy mi most a meglévő koncepcióval folytatjuk. Mivel új csapattal dolgozunk együtt és új autóval, ez megkönnyíti kicsit az életünket” – mutatott rá az állandóság előnyére.


Más kérdés, hogy ellentmondás ezen a ponton is van. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója tudniillik eközben azt jelezte, hogy előre felkészültek a 2019-es megbízhatósági gondokra. „Mi úgy tervezzük, hogy öt motorral teljesítjük a szezont” – jelentette ki az Auto Motor und Sportnak, előrevetítve, hogy versenyzőik két büntetésre is számíthatnak az idény során.


Marko szerint aggodalomra ugyanakkor semmi ok, hiszen tudatos tervezésről van szó, mely a Honda gyorsabb fejlődését szolgálja, vagyis nem a rossznak ígérkező megbízhatóság miatt készülnek előre büntetést érő motorcserékre, hanem azért, mert nem akarnak a határok feszegetésével kompromisszumokba menni. „Ha okosan kalkulálsz a motorcserékkel, a büntetés mértéke kicsi lehet. Számunkra fontosabb a teljesítmény” – érvelt.