Alonso nélkül már nem lesz olyan érdekes?

Felmérések alapján komoly hatása lehet Fernando Alonso távozásának a Forma–1 spanyolországi népszerűségére.

Fernando Alonso (Fotó: MTI/EPA)

Amikor utolsó versenye előtt F1-es pályafutása összegzésére kérték Fernando Alonsót, azt mondta, arra a legbüszkébb, hogy hazájából elsőként ért el sikereket a királykategóriában, melynek versenyeit pályafutása kezdetén még csak nem is közvetítették Spanyolországban. A kétszeres világbajnok gyorsan jött sikerei a 2000-es évek közepén valóban nagy bummot indukáltak hazájában, melyben ezt követően az F1 a legnépszerűbb sportágak egyikévé nőtte ki magát.


Alonso 2018 végén viszont búcsút intett a sorozatnak, és bár utódként a McLarennél ott lesz az ugyancsak tehetséges Carlos Sainz, egyelőre úgy fest, Spanyolország lelkesedése a korábbi kedvenc távozásával alábbhagy. Erre ráadásul még az is rásegíthet, hogy 2016 óta a fizetős Movistar közvetíti csak az országban az összes futamot, és az ingyenes csatornákon csak a barcelonai nagydíj, valamint összefoglalók érhetők el.


A Nilsen Sports által nemrég készített felmérés számszerűen is megmutatja, mekkora hatása lehet az F1 spanyolországi népszerűségére Alonso távozásának. Megkérdezték a közönséget, hogyan fognak viszonyulni a folytatásban az Alonso nélküli bajnoksághoz. Bár 51%-ukat így is érdekelni fogja a sorozat, a válaszadók 33%-a számára így már kevésbé lesz érdekes, míg 7%-uk azt mondta, a továbbiakban egyáltalán nem is fogja követni a sportág eseményeit. Mindez azt jelenti, hogy a közönség 40%-át már nem fogja úgy lázba hozni a bajnokság, ahogyan Alonsóval. A válaszadóknak egyébként 9%-a azt nyilatkozta, hogy Alonso nélkül szívesebben kapcsol majd az F1-re.




Fernando Alonso (Fotó: XPB) Fernando Alonso (Fotó: XPB)


De nem csak e kérdésből volt lemérhető, mit jelent a spanyoloknak Alonso. A felmérés során a versenyzők népszerűségét is vizsgálták. A válaszadó spanyolok 55%-a a kétszeres bajnokot nevezte meg kedvencének, míg Carlos Sainzot csak 8%-uk. A másik spanyolt a 10%-ot kapó Lewis Hamilton is megelőzte, míg Sebastian Vettel mellett a közönség 7%-a állt.


Hasonló volt a minta a csapatoknál is. Alonso volt (és tulajdonképpen jelenlegi) munkaadója, a McLaren szegényes eredménysora ellenére is a megkérdezettek 15%-ának a kedvence. Ugyanennyien választották a Mercedest is, míg a Ferrarit 29%-uk nevezte meg, a múlt évben Sainzot alkalmazó Renault-t viszont csak 6%-uk.


Alonso emellett az internetes keresések alapján is nagy népszerűségnek örvend. A Google kimutatása szerint hazájában naponta átlagosan 283 ezerszer kerestek rá a nevére, és ezzel csak egyetlen sportoló előzte meg őt: Cristiano Ronaldo.


E számok ismeretében még egyértelműbb, miért is próbálta annyira rávenni a folytatásra az F1-es jogokat birtokló Liberty Media a múlt nyáron az oviedóit, miután a tudomására jutott, hogy a visszavonulás felé hajlik, és miért kezdett puhatolózni élcsapatoknál arról, lenne-e számára hely. De az is világosabb, miért olyan lelkes az IndyCar- vagy a WEC-sorozat a spanyol jelenléte kapcsán, és miért támogatja annyira a Toyota az F1-es sztár Dakar-ralis szereplését.