Sokkoló látni, mennyire alulértékelik a Ferrarit – Todt

Igazságtalanul bánik az évek óta magas színvonalon teljesítő Ferrarival a közvélemény a korábbi csapatfőnök Jean Todt szerint. Maranellóban viszont a személycserék után kicsit sem nyomasztó a hangulat.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

A maranellóiak úgy vágnak neki a 2019-es szezonnak, hogy az előző két bajnoki vereségük és a már több mint tíz éve tartó nyeretlenségük miatt szinte kötelező számukra a végső győzelem. Korábbi versenyzőjük, Felipe Massa, valamint a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is azt nyilatkozta a közelmúltban, hogy éppen e szigorú és magas elvárások jelentik a Ferrari leggyengébb pontját, hiszen a győzelmi kényszer inkább teszi őket görcsössé, mintsem extra motivációt jelentene.


Az istálló máig legsikeresebb csapatfőnökének számító Jean Todt tapasztalatból tudja, milyen érzés, amikor egy egész nemzetnek és az F1 legnagyobb szurkolótáborának nyomása nehezedik rájuk egy túl hosszúnak érzett ínséges időszakban. 1993-as érkezése után hét sikertelen évnek kellett eltelnie, mire meg tudtak felelni az elvárásoknak.


Szerinte a közvélemény most is túl szigorú a vörösökkel. „Elképesztő, hogy a Ferrari 2009 óta versenyképes, tavaly második lett a konstruktőri bajnokságban. Emiatt is sokkoló számomra, amikor azt olvasom, hogy a csapatot mennyire alulértékelik. Végső soron a Ferrari már évek óta magas színvonalon versenyez” – hívta fel a figyelmet.


Korábbi technikai igazgatója, Ross Brawn szerint a legfontosabb most az, hogy ez a nyomás ne tegye görcsössé a csapatot. „Nem szabad pánikolniuk, nem törhetik össze magukat. A Ferrari a hibridkorszakban két éven belül vált komoly bajnokesélyessé. Azok után, hogy kezdetben a Mercedes óriási előnyben volt a hibridkorszakban, és nehéz volt elképzelni, hogy megközelítsék őket. Most előzniük kéne, de anélkül, hogy a gyereket a fürdővízzel együtt kiöntenék” – osztotta Todt véleményét.




Ross Brawn és Jean Todt (Fotó: XPB) Ross Brawn és Jean Todt (Fotó: XPB)


A csapatot 2018-ban többször is megroppantotta a győzelmi kényszer, és egyes vélekedések szerint ez Maurizio Arrivabene kevésbé demokratikus vezetési módszerének eredménye volt. Az olasz helyét azóta Mattia Binotto vette át a csapatfőnöki pozícióban, és bár úgy tűnhet, az átalakulás miatt még vannak bizonytalanságok a márkánál, a hírek szerint a váltás kimondottan jó hatással volt a maranellói hangulatra. „Úgy fest, áttörés jön. Minden lehetséges, mégpedig a pozitív értelemben” – idézett például egy ferraris forrást az Auto Bild Motorsport.


De a csapathoz közeli blogger, Leo Turrini is hasonló helyzetjelentést adott. „A gyár tele van reményekkel. Camilleritől Binottón át senkit sem találni, aki ne állítaná azt, hogy mi vagyunk a legjobbak. És ezt a hozzáállást nem kényszeríti ki belőlük senki. A szimulációs adatok biztatóak. De álljunk is meg itt” – írta az olasz újságíró, figyelmeztetve: „Az új Ferrari nem szép. Ha ezt nekem nem hiszik el, higgyék el az Öregnek (ti. Enzo Ferrari – a szerk.), aki nemes egyszerűséggel azt mondta egyszer: egy versenyautó csakis akkor szép, ha nyer! Szóval várjuk a győzelmeket!”


Turrini arról is írt, hogy az új csapatstruktúra már nagyjából testet öltött. Laurent Mekies a garázsban történő munkálatokat fogja felügyelni, Riccardo Adami továbbra is Sebastian Vettel versenymérnöke lesz, az eddig mérnökigazgatóként dolgozó Jock Clear pedig Charles Leclerc mellé szegődik, így a versenycsapat mérnöki gárdájának irányításában lesz némi változás.


Más olasz források szerint emellett a gyári munkát is új szakember felügyelheti majd az eddigi technikai igazgató, Mattia Binotto helyett. A csapatfőnök állítólag egy GT-részlegükről érkező rutinos mérnökre bízná ezt a feladatot. Megint más források szerint pedig még mindig van esély arra is, hogy Binotto új felettest kapjon. Jelenleg Louis Camilleri az ügyvezető igazgató, ám a Motorsport-Total úgy tudja, ő múlt nyáron eleve csak amolyan Agnelli családnak tett szívességből vállalta el e szerepkört Sergio Marchionne halála után, hogy segítse John Elkann elnököt. A német lap emiatt nem zárja ki, hogy hogy Camillerit belátható időn belül valaki más váltja, és ez a személy nem feltétlenül a márkával már hírbe hozott Stefano Domenicali lesz. Beszámolójuk szerint Amedeo Felisa visszatérése is lehetséges.




Mattia Binotto (Fotó: XPB) Mattia Binotto (Fotó: XPB)


A 73 éves szakember 1990-től dolgozott a Ferrarinál, 2006-tól általános igazgató volt, Jean Todt távozása után pedig 2008-ban ő töltötte be az ügyvezető igazgatói pozíciót, egészen Marchionne 2016-os érkezéséig, amikor az elnök egy személyben ügyvezető is lett. Bár Felisa már nem fiatal, a 2021-es F1-es reformokról szóló tárgyalásokban így is segítségére lehetne Binottónak.


A svájci csapatvezető Red Bull-os kollégája, Christian Horner szerint Binotto így is kissé túlterheltnek tűnik az előléptetéssel. „Ez nagy feladat Mattia számára, és egyszerre nem végezhetsz két munkát. Vagy technikai igazgató vagy, vagy csapatfőnök. Szerintem eléggé zűrös helyzetben van, folyamatosan egyik irodából a másikba kell futkosnia. Mindkét szerepkör már önmagában is nagyon megterhelő, így a kettős szerepkörhöz előbb alkalmazkodni kell” – vélekedett Horner, aki szerint az sem feltétlenül előny, hogy az istállót megint átszervezték. „Megvolt az okuk a cserére, de ez már az ötödik csapatfőnökük azóta, hogy én itt vagyok és a Red Bullt irányítom. És valahányszor váltás történik a vezetőségben, az magával vonja a kultúra és a szemléletmód váltását is. Kell némi idő ahhoz, hogy ezek működni kezdjenek” – vélekedett.


A kellő lelkesedés mindenesetre a jelek szerint megvan. Az új autó február 15-én érkezik, két nappal később Vettel és Leclerc pedig már be is járathatja Barcelonában.