Furcsa pályaív Danyiil Kvjaté. Egészen fiatalon, mindössze 20 évesen mutatkozott be a Forma–1-ben, a Red Bull egyik nagy reménységeként, aki aztán egyetlen faenzai szezon után egy világbajnok, Sebastian Vettel autójában találta magát. 2015-ben annak köszönhette gyors előmenetelét, hogy Vettel váratlanul felbontotta szerződését az osztrákokkal, és a Ferrarihoz távozott. Kvjat amolyan vészmegoldás volt, és kevés rutinnal dobták őt a mély vízbe.
Bár első szezonjában Magyarországon dobogóra is állhatott, pontszámok tekintetében pedig legyőzte – a balszerencsés – Daniel Ricciardót, Helmut Markóék türelme a második szezonja elején látott balesetei miatt elfogyott vele szemben, így váratlanul visszaküldték őt a Toro Rossóhoz. A hivatalos indoklás szerint nem volt elég magabiztos és a Red Bull üléséhez, a valóságban viszont inkább volt szó arról, hogy Max Verstappent és apja akkoriban már javában a távozással fenyegetőzve gyakorolt nyomást a Red Bullra, s a vezetők jobbnak látták máris Kvjat helyére ültetni a kincsnek tekintett hollandot.
A váltás nem terelte vágányra Kvjatot, inkább csak még messzebbre siklott a helyes úttól, így 2017 szezonhajrájában Marko már a Toro Rossótól is kitette, mondván, mindkét fél érdekeit az szolgálja, ha megszakítják az együttműködésüket.
Kvjat 2018-ban a Ferrarinál talált menedéket, ahol a szimulátorban segítette Sebastian Vettelék munkáját, új szerepköre pedig új nézőpontot is jelentett számára, melyből már másként értékelte addigi F1-es pályafutását. Ez elég is volt Markónak ahhoz, hogy újra bizalmat szavazzon neki – no meg az is kapóra jött az orosznak, hogy a Red Bull mostanság éppen híján van az utánpótlásnak.
Ez főnöke, Franz Tost szerint azonban mit sem változtat azon a tényen, hogy Kvjat túl jó képességű versenyző ahhoz, hogy csak úgy veszni hagyják az F1 számára. A sok fiatallal együtt dolgozó szakember úgy véli, Kvjat egyszerűen rossz ütemben lépdelt fölfelé, és ezért botlott meg. „Mindig is vallottam, hogy a fiatal versenyzőknek két-három év kell ahhoz, hogy megtanulják, mi kell a jó teljesítményhez a bonyolult F1-ben. Danyiil már az elején bizonyította, mennyire gyors. Amikor a helyzet úgy hozta, előléptették a Red Bull Racinghez, és úgy tűnt, készen is áll e kihívásra. Voltak remek futamai, de nagy nyomás alatt sosem könnyű, és ma már föltehetjük a kérdést, nem volt-e túl korai számára.”
„Kemény és nehéz időket élt meg, amikor 2016-ban visszatért hozzánk, mentálisan is nehéz volt, de akkor sem kérdőjelezte meg senki a versenyzői képességeit. Hiszem, hogy megérdemel egy újabb esélyt a Forma–1-ben, és azt is, hogy a legjobbat még nem láthattuk tőle” – nyilatkozta autójuk bemutatója alkalmával Tost.
Tény, hasonlókat Helmut Marko is mondott a még mindig csak 24 esztendős versenyzőről. Amikor 2016 után a következő évre is bizalmat szavazott neki, majd év végi elbocsátása alkalmával is azzal érvelt, hogy éppen tehetsége, a benne rejlő potenciál miatt adtak Kvjatnak annyi időt és új esélyt, amennyit legtöbb versenyzőjük nem kap.
2019 már valóban az utolsó lehetőségnek tűnik. Kvjat egyéves kihagyása ellenére rutinos versenyzőnek nevezhető, és idén egy újonc, Alexander Albon mellett bizonyíthatja ezt. Neki kell a stabilitást jelentenie a Toro Rossónál, aki Tost szerint csapattársának is irányt mutathat.
„Alexnek sokat kell tanulnia, ahogy minden F1-es újoncnak, de az alsóbb kategóriákban már bizonyított, így a Forma–3-as Európa-bajnokságon, a GP3-ban és különösen a Forma–2-ben, ahol versenyeket is tudott nyerni. Az év második felében az F2-ben sok lenyűgöző előzést mutatott be, melyek meggyőztek minket arról, hogy ő lesz a megfelelő versenyző számunkra. Danyiil rutinos versenyző a garázs másik oldalán, és sokat tanulhat tőle, miközben a csapat támogatását is élvezni fogja. A Scuderia Toro Rosso már nagyon várja a 2019-es idényt Danyiillal és Alexszel két fiatal és ütőképes versenyzőnk lesz” – dörzsölte előre a tenyerét a csapatvezető.