B-Red Bull és B-Ferrari? A Williamst aggasztja a tendencia

Nyugtalanítónak találja a Williams, hogy egyre több közvetlen riválisa fűzi egyre szorosabbra kapcsolatát egy nagyobb istállóval. Szerinte e folyamat csak felhígítja a Forma–1-et.

Red Bull, Toro Rosso (Fotó: XPB)

Nem sok híja volt annak, hogy 2018-ban a Haas legyen a középmezőny legjobb csapata. Ha kicsit is rutinosabbak és összeszedettebbek, az autójuk lett volna elég versenyképes ahhoz, hogy megelőzzék a konstruktőri tabella 4. helyét megszerző gyári Renault-t. Eredményük így is megsüvegelendő – és érezhetően más csapatokat is elgondolkodtatott.


A Mercedes tavaly elismerte, némi hátránynak érzi, hogy a Ferrarival ellentétben neki nincs igazi B-csapata, amely révén szélesíthetné a fejlesztési lehetőségeit; a Red Bull pedig eközben már lépett is, és az eddiginél szorosabbra fűzte kapcsolatát a B-csapatával, kihasználva, hogy 2019-től végre újra azonos erőforrást fognak használni. A Toro Rosso hétfői autóbemutatója kapcsán hosszan fejtegette, milyen előnyei lesznek a szoros együttműködésnek, és mekkora kapacitásuk szabadul föl azzal, hogy készen kapják az autó jelentős részét a Red Bullt is kiszolgáló Red Bull Technologytől.


Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója kiemelte, az úgynevezett listázott alkatrészek pontos meghatározásával a szabályzat újra lehetővé tesz egy ahhoz hasonló kooperációt, mint ami 2010-ig jellemezte két gárdájukat. „Előtte a Red bull és a Toro Rosso ugyanazt a karosszériát használta, és csak egyetlen fejlesztő csapatunk volt Angliában. A Toro Rosso akkor csak a pályán dolgozó csapat volt. Monzában futamot tudtak nyerni, és rendszeresen a legjobb ötben végeztek. Aztán erre jött a szabályváltoztatás arról, hogy mindenkinek saját karosszériát kell gyártania. Ez nagy anyagi ráfordítást kényszerített ki Faenzában, és megkérdőjelezte a modellünket. Idén minden létező lehetőséget ki fogunk használni, amit a szabályzat enged, és gyakorlatilag 2018-as Red Bull-karosszériával fogjuk versenyeztetni a Toro Rossót. Ez anyagi szempontból is előnyös, és dupla annyi információt jelent.”




Ferrari, Haas (Fotó: XPB) Fotó: XPB


A szabályok nyitottságát a Toro Rosso és a Haas mellett a Sauberből lett Alfa Romeo is egyre jobban kihasználja. A függetlenségét továbbra is őrző Williams viszont aggódva figyeli e tendenciát, és nem is tartja helyesnek azt. „Nem könnyű valódi független konstruktőrnek lenni a jelenlegi szabályok mellett” – ismerte el Claire Williams helyettes csapatfőnök. „Talán ennek is köszönhető, hogy a múlt évben visszaestünk a tizedik helyre: más csapatok szorosan összedolgoznak bizonyos csapatokkal. Ez egy lehetőség az aktuális szabályok mellett. Mi ezért s támogatjuk annyira az FIA-t és a FOM-ot, hogy dolgozza át a listázott alkatrészekre vonatkozó előírásokat.”


E téren a csapatok véleménye viszont erősen megosztott. Vannak, akik szerint a költségeket azzal is csökkenteni lehetne, ha még több alkatrészt lehetne készen vásárolni riválisoktól, míg mások azért küzdenek, hogy csökkenjen ezen alkatrészek száma, és újra az önálló munkára tolódjon a hangsúly. Jelenleg úgy fest, hogy a szabályok az utóbbi irányba mozdulhatnak a tervezett 2021-es megújulás alkalmával. „Mi hangot adunk a véleményünknek. Tisztában vagyunk vele, hogy 2021-ben meg fog változni a hozzánk hasonló csapatok helyzete” – mondta Williams. „Személy szerint úgy vélem, hogy ez jelenti az eredeti F1-et. Nem szabadna felhígítani a sportot a listázott elemekkel. Már nagyon várom, hogy életbe lépjen a változás.”




Claire Williams (Fotó: XPB) Claire Williams (Fotó: XPB)


Addig viszont marad a középmezőny és az élmezőny mindkét fél számára gyümölcsöző együttműködése. A Haas, a Sauber vagy a Toro Rosso sokat profitál abból, hogy a nagyobb partnerük technikai háttere és tudása versenyképesebbé teszi az autójukat, a Ferrari és a Red Bull pedig eközben megkerülhet bizonyos korlátozásokat a fejlesztés (például a szélcsatorna-használat) terén.


Ez az út egyébként a Williams számára is adott volt. 2018 közepén fölvetődött, hogy idén készen vásárolhatják a teljes hajtásláncot és erőátviteli rendszert a Mercedestől, ám a csapat végül meggondolta magát, és fontosabbnak érezte a függetlenség megőrzését.


Claire Williams azzal ugyanakkor tisztában van, hogy a megváltozott közegre nekik is reagálniuk kell. „Remek a hátterünk, van két mesés szélcsatornánk, a Williams sokra képes, és biztosítanunk kell, hogy mindenünket a lehető legjobb módon használjuk.”