Egyenlő bánásmódot ígér a Honda a Red Bull két csapatának

Csapata létszámát szinte megkétszerezte a Honda 2019-re, ám ígéri, a Red Bull érkezése ellenére azonos bánásmódban részesíti a Toro Rossót.

A Toro Rosso SRT14-es (Fotó: Toro Rosso)

2018 egy új kezdet volt a Honda számára, hiszen a McLarennel történt szakítás után egy középmezőnybe tartozó csapattal, kisebb figyelem mellett dolgozhattak. A Toro Rossóval töltött első évük ugyanakkor csak az előkészítése volt a valódi fordulatnak, melyet a Red Bull-lal kötött megállapodásuk jelent. A japánok célja továbbra is, hogy újra futamokat és bajnoki címeket nyerjenek, ehhez pedig nem is találhattak volna jobb háttérrel rendelkező partnert.


Együttműködésüket ráadásul a Red Bull B-csapata segítségével alaposabban előkészíthették, mint visszatérésükkor a McLarennel. A motorgyártó technikai igazgatója, Tanabe Tojoharu szerint hamar megtalálták a közös hangot a Toro Rossóval, kapcsolatukat pedig a kölcsönös tiszteletre és bizalomra építették. „Voltak nagyszerű pillanataink, mint a bahreini negyedik hely vagy a szuzukai időmérő edzésünk, és bár a teljesítmény és a megbízhatóság terén is voltak hiányosságaink, a Honda összességében szép fejlődést ért el, és az eredményektől függetlenül bizakodóak vagyunk a 2019-es szezon előtt” – fogalmazott a Toro Rosso 2019-es versenyautójának leleplezése alkalmából.


Miután a motorszabályok nemigen változtak, a Honda erőforrásának fejlesztése során már tavaly folyamatosan szem előtt tartotta 2019-et is. Stabilitást jelent számukra, hogy visszatérésük óta most először adnak egy harmadik évet is egy adott motorkoncepciónak, vagyis idén nem hajtottak végre gyökeres változtatásokat. „A fejlesztésünket a folytonosság jellemezte, a télen pedig Japánban és Milton Keynesben (az európai bázisuk – a szerk.) további fejlődést értünk el. Emellett fel kellett készülnünk arra is, hogy már két csapatot látunk el motorral a Red Bull miatt. Amióta a Red Bull Technologyvel dolgozunk, a fejlesztési folyamatunkat több területen egyszerre igazítottuk az SRT14-eshez és a Red Bullhoz. A motor minden részén dolgoztunk, a belső égésű motortól kezdve az ERS-en át az energiatárolóig.”




Tanabe Tojoharu (Fotó: Toro Rosso) Tanabe Tojoharu (Fotó: Toro Rosso)


A Honda visszatérése óta most először szolgál ki egyszerre két csapatot is. Szemben a szintén két partnerrel rendelkező Renault-val nekik meglesz az az előnyük, hogy e két gárda rokonságban áll, és a Toro Rosso új autója félig a Red Bulléval azonos 2019-es, félig pedig a Red Bull 2018-as alkatrészeiből áll. A gyártónak azért így is át kellett állnia. „Tavalyhoz képest szinte megduplázódik a pályán dolgozó mérnökeink száma, hiszen már két csapattal kell dolgoznunk. Én a teljes F1-es projektet fogom irányítani, és figyelem, hogyan működnek a motorjaink a két csapatunknál” – magyarázta Tanabe a változásról. „A Red Bullnak is lesz külön Honda-mérnöke, aki csak nekik fog dolgozni a versenyek alatt, ezenkívül vannak embereink, akik Szakurában és Milton Keynesben dolgoznak a versenyirányításban, és segítik mindkét csapat munkáját.”


Kiemelte, hiába a Red Bull az a csapatuk, amely közelebb viheti őket végső céljukhoz, ettől még a Toro Rossót sem tekintik alárendelt partnernek. „A két csapat ugyanazt a motorspecifikációt fogja kapni 2019-ben. Ez a leglogikusabb út, a Honda így szeret eljárni a partnereivel, emellett a szabályok is előírják ezt. Mindkét csapatunk ugyanazt a hardvert fogja kapni, egyformán fogjuk kezelni őket, ugyanolyan hátteret kapnak, műveleti és fejlesztési szempontból is. Ezzel a mi és a két, egymással rokonságban álló csapat működése is csak javulni fog.”


A Toro Rosso csapatmenedzsere, Graham Watson is megerősítette, hogy a Honda továbbra is egyenlő félként kezeli őket, és igazságosan osztotta el közöttük a tapasztalattal rendelkező szakembereiket. „A Honda tökéletesen fair volt. Megtarthattuk a mérnökeik ötven százalékát, akikkel tavaly együtt dolgoztunk, míg a másik ötven a Red Bull rendelkezésére áll. Így tehát mindkét csapatnak ott lesz a 2018-as Honda-személyzet fele, és szerintem ez a legjobb megoldás, mivel vannak új emberek is, akiket be kell építeni a csapatba, és akiknél még meg kell találni, hol a leghatékonyabbak a gyakorlatban. Ez így egyszerűbb folyamat lesz, és az első tesztek végére már mindenki mindenkit ismerni fog.”




Fotó: Toro Rosso Honda Fotó: Toro Rosso


Jody Egginton, a Toro Rosso helyettes technikai igazgatója úgy véli, a Honda fejlődését csak felgyorsítja, hogy mostantól két csapattal dolgozhat együtt, melyek egyike a komoly forrásokkal rendelkező Red Bull. „Azzal, hogy a Red Bull is a Honda motorját fogja használni, átveszik az irányítást a tesztpados munka nagy része fölött, és meghatározó szerepet fognak játszani az erőforrás fejlesztésében 2018-ban szépen fejlődött a motor, és arra számítunk, hogy ez 2019-ben is így lesz. És mivel már két csapatuk van, a potenciál is megnőtt erre. Profitálni fognak a két csapatból, több adatuk lesz, több visszajelzést kapnak, ez fel fogja gyorsítani a fejlesztést és optimalizálást, akárcsak a hibák megoldását” – jósolta a szakember, hozzátéve, hogy e munkát a Red Bull és a Toro Rosso sok közös vonása is csak segíteni fogja.


Tanabe végül a 2019-es céljaikról is beszélt – egyelőre még csak inkább a Toro Rosso vonatkozásában. „Sosem könnyű konkrét helyezéseket kitűzni. A célunk egyszerű: jobb eredményeket akarunk, mint 2018-ban, mindkét csapatunkkal. Ami a Toro Rossót illeti, előkelőbb helyen akarjuk zárni a konstruktőri bajnokságot, több pontot akarunk szerezni, jobb megbízhatóságot akarunk, és talán megismételhetjük a múlt évi bahreini eredményünket, de akár még jobbra is képesek lehetünk” – utalt Pierre Gasly 4. helyére, mely a szezonbéli csúcsot jelentette számukra. „Ugyanakkor nehéz megmondani, hogy mire számíthatunk, mert mint minden sportban, itt is az határozza meg a végeredményt, hogy mit csinálnak az ellenfelek.”