Csak egy perc kellett a keddi tesztnap első megszakításához…

Deja vu érzéssel indult a második tesztnap Spanyolországban: Kimi Räikkönen hétfői hibája után ezúttal még korábban, már az első percben jött az első piros zászlós megszakítás…

Alexander Albon a kavicságyban (Fotó: XPB)

A nyitó napon 5 perc kellett ahhoz, hogy először lendüljenek a piros zászlók Barcelonában, kedden egyetlen perc is elegendő volt ehhez. A "kiváltó ok" ezúttal egy újonc, Alexander Albon volt, aki Kimi Räikkönenhez hasonlóan a kavicságyban rekedt, szintén egy megpördülés után. Az ő autójának hátulja is úgy döntött, meg akarja előzni az elejét, és a thaiföldi versenyzőnek ideje sem volt reagálni. A kék autó nem ütközött semminek, nem sérült meg, ám az elhúzódó mentés ismét késleltette a valódi rajtot.




Két nap, két hasonló korai hiba, az egyik a mezőny legrutinosabb versenyzőjétől, a másik a legrutintalanabbtól, mindkettő a leghűvösebb első órában. Talán nem csak a véletlen műve lenne?


Kedd reggel mindössze 6 Celsius-fokot mutatott a hőmérő Barcelonában, és egy nappal korábban Räikkönen éppen a hideggel indokolta hibáját. „„Sosem tanulunk a télből… Nem egyszerű hideg körülmények között kezdeni” – állapította meg tréfás önkritikával.




Alexander Albon a kavicságyban (Fotó: XPB) Alexander Albon a kavicságyban (Fotó: XPB)


E forgásoknak viszont talán nem csak a külső körülményekhez lehet köze. Räikkönen és Albon megpördülése között is láthattunk tudniillik hasonló hibákat, hétfőn Sebastian Vettel is keresztbe állt egyszer, Romain Grosjean pedig a kavicságyat is megjárta egy pörgés után, ám ő tovább tudott menni.


A francia a nap végén egy 2019-es szabályváltoztatás hatásaira vezette vissza a nehézségeit. A Pirelli idén a hátsó gumik esetében az eddigi 100-ról 80 Celsius-fokosra csökkentette a kerékpaplan menet előtt használt hőmérsékletét, miközben elöl kitartott a 100 Celsius-fok mellett. A módosítást a múlt év végi abu-dzabi teszten többféle hőmérséklet-kombinációval tesztelték, így jutottak el a szerintük ideális változathoz. Grosjean azonban úgy érzi, ettől inkább csak nehezebbé vált a dolguk a téli teszteken.


„Új hőmérsékletre kell állítani a kerékpaplanokat, nyolcvan fokra, és a pálya mindössze négy fokos, így pedig ez nem működhet. Még délután is szenvedtünk az első mért körrel. Nem igazán tudom, miért kellett csökkenteni az értéket, de nem hiszem, hogy bármi értelme volt. Bizonyos helyzetekben inkább csak nehezíti a dolgunkat” – magyarázta a Haas versenyzője.


„A gázba tapostam, és a hátulja már elöl volt. Eleve tudjuk, hogy a Pirelli elég szűk tartományban működik, és ha nyolcvan fokos a kerekünk a biztonsági autó mögött, akkor elég gyorsan ötven fokra hűl, onnantól pedig elég nehéz.”




Alexander Albon a kavicságyban (Fotó: XPB) Alexander Albon a kavicságyban (Fotó: XPB)


A Pirelli a csapatok tavalyi visszajelzéseivel indokolta a változtatást, sportigazgatójuk szerint az istállók a gumihőmérséklet csökkentését kérték, hogy könnyebben szabályozhassák a guminyomást. „A csapatok aggódtak az esetleges bemelegítési problémák miatt. Mivel az első gumikkal nehezebb a dolguk, több energiát kell belevinniük. A hátsó gumik miatt senki sem aggódott, sokszor nagyon lassú kivezető köröket láthattunk, mert próbálták nagyon alacsonyan tartani a hőmérsékletüket. Emiatt döntöttünk úgy, hogy nyolcvan fokra csökkentjük a hőmérsékletüket” – magyarázta Mario Isola.


A változtatás tehát logikus lépésnek tűnik, ám a barcelonai téli hidegben talán okozhat meglepetést a versenyzőknek. Grosjean főnöke, Günther Steiner hosszabb távon nem számít problémákra. „Majd megszokjuk, mint mindent, és a versenyzők találnak megfelelő módszert. Egy-két versenyen vagy teszten elégedetlenkedünk, aztán hozzászokunk és továbblépünk, mert úgyis muszáj. Ha a Pirelli úgy gondolja, erre volt szükség, akkor bele kel törődnünk, hogy nem kell minden változtatás miatt panaszkodni.”