Nehézkesen indult be, de eddig annál érdekesebben alakult a barcelonai első teszthét utolsó napja. A mindössze 5-6 Celsius-fokos pályán kora reggel hamar szemtanúi lehettünk a felkészülési idény eddigi talán legfurcsább kicsúszásának. Lando Norris bő negyed óra elteltével az 5-ös kanyarban fordult el egészen alacsony sebességgel, ám autója hátulja a kanyar közepén valahogy így is kitört, és a McLaren egyenesen a kavicságyba csúszott.
A furcsa jelenet jó 20 percig tartó piros zászlós megszakítást vont maga után, felborítva kicsit a csapatok nap eleji programját.
Az első órában ennélfogva sok köridőt nem is láthattunk: 50 perc elteltével még csak két név szerénykedett az eredményjelzőn, de 10 órakor is csupán öt. Az 1:20 alá elsőként bemenő Romain Grosjean áll ekkor az élen Charles Leclerc előtt, aki az egyik első etapja során elhagyott egy első szárnyra szerelt kamerát. A Ferrarinál mostanság ennél nagyobb problémákat nemigen látni.
James Allison technikai igazgató a Mercedes szerdai két versenyszimulációja után azt ígérte, csütörtöktől a teljesítményjavításra és a jobb köridők elérésére helyezik a hangsúlyt, és csapata tartotta is magát ehhez. Bár Lewis Hamiltont az első több mint egy órában mindössze egyetlen installációs körön láthattuk, 10 óra után máris látszott, hogy valóban jobban a lovak közé csapnak az ezüstösök. Első, 2-es gumin teljesített köreivel máris olyasmit láttunk, amit a csapattól idén még nem: az élre álltak.
1:18,800-as körével kezdetét vette egy másfél órán át tartó – nem feltétlenül nyílt sisakos… – „csata” a Ferrarival. Charles Leclerc eleinte szintén a C2-es gumin futott, és fél órával Hamilton köre után két gyorskört teljesített, melynek végén 1:18,475 másodperces idővel hátrébb lökte a címvédőt a rangsorban. Hamilton 10 perc múlva már a sárga jelölésű C3-as gumin futott lila szektorokat, ám a reváns ekkor még nem jött össze, mivel az utolsó sikán előtt belefutott a lassú tempóval haladó Robert Kubicába – majdnem szó szerint… Csak a sikán levágásával tudta elkerülni a lengyelt. Egy hűtőkört követően aztán újra nekifutott (mármint a gyorskörnek), és 1:18,518-ra javított, ám előrébb nem lépett.
A második óra így Leclerc vezetésével telt le, ám nem sokkal 11 után Hamilton ismét gumit cserélt, és a piros jelölésű 4-es keveréken már sikerült visszavennie a vezetést egy 1:18,337-es idővel; majd húsz perccel később már 1:17,977-re javított. Próbálkozásaihoz hozzátartozik, hogy mindkét javítása során hagyott némi időt a pályán: először a 9-es kanyarban futott kicsit szélesre, aztán a középső szektora nem sikerült tökéletesen.
Leclerc a piros gumira már nem követte a britet, ám többedszeri próbálkozásra javítania a sárga Pirellin is sikerült, kétszer is. Előbb 1:18,065 másodperccel megfutotta Ferrari eddigi legjobb barcelonai eredményét, majd az utolsó félórában 19 ezredet még ebből is lefaragott. A gumik becsült teljesítménykülönbségét figyelembe véve ez nem rossz eredmény, hiszen Hamilton az eggyel puhább típuson is csak 7 századra volt tőle.
Megfigyelhető volt ugyanakkor, hogy Leclerc egyelőre nem vezet annyira kiegyensúlyozottan, mint Sebastian Vettel. Ezt jelezte az első órákban látott számos blokkolós elfékezése, a hajrában az 5-ös kanyarban történt kavicságyas kicsúszása, de az is, hogy legjobb szektorait különböző körökben érte el, és sok esetben hiába autózott jó részidőt, a pálya következő szakaszán rontás (vagy forgalom) miatt elmaradt a javítás. A nem túl jó „helyzetkihasználás” már kedden (de egyébként 2018-ban) is jellemző volt a fiatal tehetségre.
A tesztdélelőttöt így sem a Mercedes és a Ferrari vetélkedése határozta meg végül. Alig, hogy Hamilton az élre állt, Daniel Ricciardo Renault-jára is fölkerült a piros jelölésű C4-es gumi, melyen az ausztrál 6 századdal túlszárnyalta a tavalyi bajnokot. A DRS-ét újra használó hétszeres futamgyőztes az utolsó óra kezdetén aztán az 5-ös, legpuhább Pirellit is kipróbálta, és 1:17,785 másodperces körével már megközelítette Danyiil Kvjat heti legjobbját is.
A maximumot azért neki sem sikerült kihoznia, hiszen a harmadik szektorban tizedeket hagyott ott. Ha pedig a legjobb részidőit raktuk volna össze, 1:17,4-es körre is képes lett volna.
Ahhoz, hogy az ő elsőségével vonuljunk el az ebédszünetre, kellett is volna ez az idő. Fél órával a leintés előtt tudniillik megint érkezett a Toro Rosso, és megint robbantott egyet. Alexander Albon is a C5-ös gumit használta, és 1:17,637 másodperces eredményével további 7 századot javított csapattársa előző napi idején. Nem lennénk meglepve, ha a Honda a faenzai csapatot használná arra, hogy először tesztelje új erőforrását nagyobb teljesítménymódban.
Sebastian Vettel 2018-as téli csúcsa mindenesetre már fél másodperces közelségben van, és van rá esély, hogy egy szokásos nap végi hajrával már ez is veszélybe kerüljön.
Az első négyes mögé két Ferrari-motoros autó sorolt be. Antonio Giovinazzi 52 ezreddel előzte meg Romain Grosjeant, ám miközben az olasz csak a sárga gumit használta, haasos ellenfele eggyel puhább típuson futott.
Mögöttük Pierre Gasly következett egy 1:19,4-es körrel. Miközben a Mercedes most először ízelítőt adott valós képességeiből, a Red Bull továbbra sem látta értelmét kiteríteni a lapjait. Autójukat az első egy órában alig lehetett látni a pályán, első mért körüket negyed 11 körül teljesítették, és hiába gyorsultak a szünethez közeledve, a legjobb helyezéseknek nem kerültek a közelébe.
Visszafogott délelőtt van Lando Norris és Lance Stroll mögött, akik az 50-es körszámot sem érték el, ám Robert Kubicát így is lehagyták. A mai a Williams első igazi tesztnapja azok után, hogy csütörtökön George Russell segítségével bejáratták FW42-es modelljüket. Az éjszaka új aerodinamikai elemek is érkeztek, így a csapat megkezdte fejlesztő programját.
Kubica a délelőtt felét azzal töltötte, hogy lassú tempóban vitte körbe az első kerekek mögé szerelt méretes mérőrácsokat, melyekkel a mérnökök a koncepciójuk működését mérték föl. A lengyel föl is tartotta pár riválisát, amíg e munkálatokhoz asszisztált, aztán fél 12 előtt végre megkezdhette az igazi száguldást. Fokozatosan javított idején, ám csak egy 1:21,542-es közepes (sárga) gumis körig jutott, vagyis a 9. Strolltól is másfél másodperccel elmaradt.
Kubica heti munkája ezzel véget is ért, a délután már újra George Russellé. Versenyzőcsere lesz a Mercedesnél, a Renault-nál és a Haasnál is, így a második négy órában láthatjuk még Valtteri Bottast, Nico Hülkenberget és Kevin Magnussent.
A barcelonai 4. nap állása 13 órakor:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Alexander Albon | Toro Rosso | 1:17,637 | 44 | |
2. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:17,785 | +0,148 | 34 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:17,977 | +0,340 | 58 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:18,046 | +0,409 | 75 |
5. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | 1:18,511 | +0,874 | 56 |
6. | Romain Grosjean | Haas | 1:18,563 | +0,926 | 64 |
7. | Pierre Gasly | Red Bull | 1:19,495 | +1,858 | 52 |
8. | Lando Norris | McLaren | 1:19,543 | +1,906 | 48 |
9. | Lance Stroll | Racing Point | 1:20,026 | +2,389 | 41 |
10. | Robert Kubica | Williams | 1:21,542 | +3,905 | 48 |