Musorujsag
Élő Eredmények

A versenyzők nem érzik, hogy könnyebb lenne előzni

A versenyzők nem érzik, hogy könnyebb lenne előzni

Sky Sports, Auto Motor und Sport, Speedweek, Motorsport-Total
Az első teszthét után sem csökkent az F1-es résztvevők 2019-es előzéshelyzettel szembeni szkepticizmusa. A versenyzők egy része nem érzett javulást, és olyan is van, aki szerint romlott a helyzet.

Az úgynevezett előzéskönnyítő szabályváltozások következtében 2019-ben elöl szélesebb és egyszerűbb, hátul szélesebb és magasabbra emelt szárnyakkal, továbbá 25%-kal hatékonyabb DRS-sel szerelték föl a Forma–1-es autókat. A versenygépek külseje észrevehetően megváltozott, miközben a leszorítóerőből is veszítettek, a légellenállásuk pedig nőtt.

De fog-e nőni az előzések száma is?

A barcelonai első teszthét négy napja során valós választ igazi verseny híján nyilvánvalóan még nem kaphattunk, ám egyes versenyzők az első benyomásaikat és tapasztalataikat már megosztották. És ebből az derül ki, hogy mérnökeikhez hasonlóan inkább szkeptikusan viszonyulnak az FIA által kezdeményezett intézkedésekhez, melyeknek nem igazán érzik a hatását.

A vezetési élmény és a tempó mit sem változott

Ami az autók viselkedésére gyakorolt hatást illeti, a versenyzők szerint nincs nagy differencia 2018-hoz képest. Az első tesztje után Nico Hülkenbergnek leginkább csak egy hátsó szárny miatti változás tűnt föl. „Az új motorunk erősebbnek tűnik, de sokkal nagyobb a légellenállásunk a hátsó szárny miatt, így nem érezni akkora változást. Olyan, mintha ejtőernyőt használnál az egyenesben. Látod az óriási hátsó szárnyat a tükörben, és arra gondolsz, milyen hatása van ennek az erő érzésére” – nyilatkozta a Renault versenyzője.

A vezetési élmény kapcsán megállapította: „Nem érzek nagy különbséget a múlt évi autóhoz képest. Nem változott sok minden. Az aerodinamikai változások miatt kicsit nehéz volt kitalálni, mire számíthatsz, de egyelőre nincs nagy eltérés.”

Nico Hülkenberg (Fotó: XPB) Nico Hülkenberg (Fotó: XPB)

Honfitársa, Sebastian Vettel sem vélt fölfedezni jelentős újdonságot a volán mögött ülve. Az autóból kiszállva viszont sajnálatára igen… „Az új első szárnyak szerintem eléggé rondák. Számomra túl szélesek” – kritizált.

A főbb gondot számára viszont nem is az esztétikum jelenti: egyszerűen nem érti, miért kellett visszatérni a 2009-ben már egyszer kudarcot jelentő szárnykiképzéshez. „Nem értem. Évekkel ezelőtt már használtunk ilyeneket, de azért váltottunk vissza, mert azt mondták, rossz a versenyzés szempontjából. Most visszatértünk a széles szárnyakhoz, és talán elfelejtettük a korábbi megállapításunkat. Az autó többi része viszont szép, csak az első szárnyak miatt néznek ki furcsán az autók. A vezethetősége azonban jobb, mint amilyennek kinéz. Nem érzek nagy különbséget, és csak az a kérdés, ki mennyit veszített tavalyhoz képest. Még van mit behoznunk, de egyelőre egész jónak tűnik a helyzet” – utalt a leszorítóerő csökkenésére.

Daniel Ricciardo ugyancsak megállapította, hogy az előzetesen várt teljesítményromlásra nem került sor. „Az új első szárnnyal is lehet még gyorsan menni. A köridők jók. Valahányszor változnak a szabályok, túl sok az okos mérnök, akik mindig találnak módot arra, hogy visszanyerjék az elveszett sebességet. Ha nem tudnám, hogy más szárnyak vannak az autón, nem is tűnne fel a különbség” – fogalmazott.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Lewis Hamilton nem feltétlenül látta értelmét a reformnak. „A múlt évben vezetett autó volt a legjobb, amivel valaha versenyeztem. Több leszorítóereje volt, mint a mostaninak. Persze versenyzőként mindig azt kívánod, hogy legyen jobb a sportág, de nem hiszem, hogy az autók változtak volna. Igen, a DRS-sel magasabb végsebességre vagyunk képesek, de közben egyszerűbbé vált az első szárnyunk, ami növelte a légellenállást. Ezek kiegyenlítik egymást. Az autó hasonló, mint amit 2018 végén vezettem.”

Bár a Mercedes egyike volt azon csapatoknak, amelyek igent mondtak az FIA szabályjavaslatára, az utóbbi időben többször is célozgattak arra, hogy a módosítások inkább az erőviszonyok átrendeződését, az ő uralmuk megtörését célozták meg. Barcelonában Hamilton is megjegyezte: „Nem vagyok benne biztos, hogy a szabályváltozások valóban a sportág javítását szolgálták-e.”

Barcelonában nem ment az előzés

Az autó viselkedésére és tempójára tehát nem volt komoly hatással a reform, de az elsődleges célt nem is ez, hanem a csaták elősegítése jelentette. Hülkenberg szerint kár, hogy a kettő összefügg, mert a továbbra is magas tempó nem javít az előzéshelyzeten. „Nem követtem más autót, de nagyon gyorsak vagyunk, a féktávok pedig nagyon lerövidültek, ezért képtelenségnek tűnik az előzés” – mondta szkeptikusan.

A négy tesztnap során igazi versenyhelyzetek nyilván nem adódhattak, mégis láthattunk példát arra, hogy valaki utolért egy lassabb riválist. Szerda délután Sebastian Vettel éppen megtankolt autóval futott hosszabb etapokat, amikor előbb Danyiil Kvjatra zárkózott föl, majd később Carlos Sainzra. Sem a Toro Rossót, sem a McLaren nem volt képes megelőzni, utóbbi autó mögé körökre beragadt. Pedig előző idői azt mutatták, hogy nagyjából másfél-két másodperccel gyorsabb. „Esélyem sem volt előzni. Egyszerűen képtelen voltam elég közel kerülni hozzá ahhoz, hogy megelőzzem” – nyilatkozta az esetről.

Aznap Lewis Hamilton is ért utol lassabb riválist, ám javulást ő sem tapasztalt. „Volt, hogy másik autó mögé kerültem, és rendben volt, de nem volt más, mint tavaly. De azért reménykedem, hogy jobb lesz az akció. Idővel kiderül, még nem voltam sokszor másik autó mögött.”

Danyiil Kvjat (Fotó: XPB) Danyiil Kvjat (Fotó: XPB)

Daniel Ricciardo eközben talán az egyetlen volt a véleményt formálók közül, aki már-már optimistának tűnt. „Szerintem működik. Nem tudom már, melyik autó volt, de sikerült követnem. Érzésre egyértelműen jobb volt. Bár az is igaz, hogy jelentősen gyorsabb voltam. Lehet, hogy azért, mert jobban meg volt tankolva” – tette hozzá az ausztrál. „Nem akarok túlzottan izgatottá válni ettől, továbbra is érezni fogjuk a negatív hatást, de szeretném azt hinni, hogy ez annak a jele, hogy javulni fog a helyzet.”

A csapatok ebben továbbra sem tudnak így hinni. A Red Bull-os Helmut Marko kezdettől fogva fölösleges pénzpazarlásnak tartja az átállást, és e véleményét csak erősítette az első teszthét. „Semmit sem hozott, csak egy csomó pénzbe került. A versenyzőink azt mondták, hogy a szélárnyékban még mindig ugyanolyan turbulenciát tapasztalnak.”

Csapata főtervezője, Adrian Newey még messzebb menve kijelentette, szerinte még romlani is fog a helyzet. Az indok: „Éppen annyi leszorítóerőt veszítesz, mint korábban. De ezúttal még instabillá is válik, mert az első szárnyon a függőleges résznél hiányoznak azok az elemek, melyek eddig kontrollálták az áramlatokat.”

Miközben az FIA célja az autók mögött keletkező zavaros légáramlatok javítása volt, a Racing Point technikai igazgatója, Andy Green úgy véli, a szövetség árral szemben úszik, és így nehéz célt érni. „Mi nem olyan autókat építünk, amelyekkel könnyebb követni az elöl haladót, mi csak azt nézzük, hogy a saját autónk a lehető leggyorsabb legyen. Ehhez pedig muszáj a kerekek külső oldala felé terelni a levegőt. Amíg esélyt látunk erre, élni fogunk vele” – garantálta.

Borítókép: Carlos Sainz és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak