Cápák és hullámok között: milyen sors vár Gaslyra a Red Bullnál?

A Ferrari mellett a Red Bull is egy fiatal tehetséggel erősített 2019-re. Ránézésre hasonló, mégis teljesen más kihívás vár rá, mint Charles Lerclerc-re: bálványdöntés helyett neki Danyiil Kvjat sorsától és a vízhordószereptől kell menekülnie. És sok ideje nem lesz…

Pierre Gasly (Fotó: Red Bull)

Pályafutása eddigi legnagyobb esélyét kapta meg 2019-cel Pierre Gasly, de egyben az eddigi legnagyobb kihívás is ez számára. Alig több mint egy Forma–1-es szezon után a Red Bull előléptette őt az első számú csapatához, ahol Daniel Ricciardo helyét veszi át, és Max Verstappen csapattársa lesz, mégpedig egy várhatóan győzelemre esélyes autóval, egy újra bajnoki címekre áhítozó gárdánál. A lehetőséggel együtt a nyomás sem kicsi, főleg nem úgy, hogy tudható, a Red Bull könyörtelen ítésznek számító tanácsadója, Helmut Marko sosem félt ajtót mutatni saját nevelésű versenyzőinek, ha azok nem ütötték meg az általa megszabott igen magas színvonalat.


Igazi mélyvíz ez, amelyben nem lesz elég megtanulni úszni, lépést is kell tudni tartani a már benne úszkálókkal.


Nem kis teher nyomja tehát Gasly vállát az új szezon előtt. „Igen, érzem a nyomást, de ez is része a játéknak” – ismerte el a Marcának adott interjúban, hozzátéve, azt is hamar megtapasztalta, hogy egy élcsapatnál komolyabb a tét, más a hangulat, mint a kicsi Toro Rossónál. „A Red Bullnál sokkal több ember dolgozik, ez a gyárban egyből észrevehető. És a bejáratnál is több a serleg… A Toro Rosso kicsit olaszosabb, érzelmesebb, a Red Bullnál hűvösebb minden, kevesebb hely van az érzelmeknek.”


De azt mondja, ez mégsem változtat számára semmin. „A feladatom tulajdonképpen nem változott: gyorsítanom és fékeznem kell, amilyen jól csak tudok. Erre kell összpontosítani, fel kell készülnöm, edzenem kell, sok időt tölteni a gyárban, információkat gyűjteni a mérnököktől.”


Boxutca Magazin




Elkerülni Kvjat végzetét


Gasly mindössze 26 F1-es rajt után került a Red Bullhoz. A fiataljaiban bízó osztrák csapatnál ez nem rendhagyó, ám a múlt azt is megmutatja, hogy a gyors előmenetel nem is kockázatmentes. Max Verstappen 23 verseny után mutatkozott be az első számú gárdánál, elődje, Danyiil Kvjat csak 19, az ő elődjének számító Sebastian Vettel pedig 26 verseny után. Verstappenből és Vettelből hamar élversenyző és futamgyőztes vált, utóbbiból többszörös világbajnok is; Kvjat számára viszont túl nagy falat volt a Red Bull, talán rossz időszakban is érkezett, és a teher összeroppantotta, Marko pedig kíméletlenül megtörte a pályafutását.


Kérdés, Gasly Verstappenék vagy Kvjat útjára kerül-e.


Korábbi Toro Rossó-s főnöke, Franz Tost nem félti őt, és érvei is vannak arra, miért fogja elkerülni a többször is lefokozott Kvjat sorsát. „Nagy a különbség a két versenyző között, mivel Danyiil Kvjat a GP3-ból egyből az F1-be került, és már ez nagy kockázatot jelentett. De így csinálta, mert nagyon jó képességű versenyző. Pierre Gasly egy teljesen másfajta képzést kapott. Ő előbb a Renault-világszéria 3.5-ben versenyzett, ami egy remek sorozat, egy nagyon gyors kategória volt akkoriban. Aztán két évet töltött a GP2-ben, és volt egy szezonja a Super Formulában Japánban is. Ez azt jelenti, hogy mind képzettség, mind tapasztalat szempontjából sokkal magasabb szinten áll, mint Danyiil állt, akinek nem volt sok ideje” – mutatott rá.




Danyiil Kvjat és Max Verstappen (Fotó: Photo4 / XPB Images) Danyiil Kvjat és Max Verstappen (Fotó: XPB)


Az alapok tehát jobbak az osztrák szerint, az viszont közös pont a két versenyzőnél, hogy mindössze egy teljes szezon után kerültek a Red Bullhoz, egy komoly mércét jelentő futamgyőztes versenyző mellé. És talán a vártnál gyorsabban is, hiszen míg Kvjatot Sebastian Vettel, addig Gaslyt Daniel Ricciardo váratlan távozása miatt kellett ilyen hamar előléptetni.


Tost elismeri, Kvjatnak még szüksége lett volna némi időre. „Danyiil két-három évig a Toro Rossónál maradt volna, de akkoriban igazolt Vettel a Ferrarihoz, és a Red Bullnak sürgősen szüksége volt egy versenyzőre. Őt csakis ezért léptették elő, az eredeti tervünk nem ez volt vele” – magyarázta.


Vajon Gasly jobb előképzettsége elég különbséget jelent ahhoz, hogy az ő előmenetele utólag ne bizonyuljon túl gyorsnak?



Túl sok hiba nem fér bele


Gasly Red Bull-os pályafutása felemásan indult a téli teszteken, hiszen teljesítményét beárnyékolta, hogy két hét alatt két komoly vezetői hibát követett el, és két olyan bukása volt, amely rányomta a bélyegét a csapat tesztmunkájára. Verstappen az utolsó napon azért teljesített csak 29 kört, mert egyszerűen kifogytak a váltókból, amiket csapattársa korábban leamortizált.


Ez egy figyelmeztető jelzés is lehet Gasly számára. „Újoncként” számolni kell azzal, hogy hibákat vét, ám ha túl sokszor teszi, és ezek túl sokba kerülnek a csapatnak vagy csapattársának, ugyanúgy eljátszhatja Markóék türelmét, ahogyan Kvjat is tette 2016-ban.




Pierre Gasly összetört autója Barcelonában (Fotó: XPB) Pierre Gasly összetört autója Barcelonában (Fotó: XPB)


Gasly a hibáktól való félelmet nem engedi beférkőzni a fejébe, inkább előre elfogadja, hogy lesznek nehezebb pillanatai. „Elég objektív vagyok. Ez a második évem, és ebben a sportágban minden évben javul az ember, ahogy több tapasztalatra tesz szert. Ettől válsz erősebbé. Természetesen fontos a nyers gyorsaság, amit a tehetség határoz meg, de az is fontos, hogyan dolgozol, mennyire érted az autódat, hogyan tudod módosítani a vezetési stílusodat, ha szükséges, és hogyan dolgozol a mérnökökkel. Én próbálok a lehető leggyorsabban tanulni.”


„Sosem lazítok, mindig igyekszem tanulni. Tudom, hogy mit akarok elérni ebben a sportágban, és becsvágyó vagyok. Ha valamit jól csinálok, akkor tudom, hogy rendben volt, ha pedig hibázok, akkor tudom, hogy hibáztam. Fontos tisztában lenni azzal, miben javulhatsz. A nagy nyomás pedig valamennyi csúcssportágban jellemző.”



Nem elvárás, de létfontosságú a gyors meglepetés


A magas elvárások és az általuk jelentett nyomás között egyensúlyozni nem könnyű, de muszáj, hiszen Gaslynak arra is ügyelnie kell, hogy ne hagyjanak alább a vele kapcsolatos várakozások. Az egyet jelentene azzal, hogy leírták őt, ami pedig legalább olyan veszélyes lehet a karrierjére, mint egy esetleges kirúgás.


A verstappeni és kvjati út mellett tudniillik állhat előtte egy harmadik út is a Red Bullnál. A csapat mostanság időszakos utánpótláshiánnyal küzd, így dönthetnek úgy is, hogy tőle ezúttal a kevesebbel is megelégszenek, mivel nyerő embernek ott van számukra Verstappen. Mellette egy halványabb versenyző még könnyedén megfér vízhordóként…


Kvjatnál más volt a helyzet, nála a hibák ürügyet is jelentettek arra, hogy előléptethessék a leendő nyerő emberüket (Verstappent), és azért állították félre az oroszt, mert a helyzetük lehetővé tette. Gasly szempontjából viszont a végkimenetel ugyanaz mindkét helyzetben: vakvágány.




Pierre Gasly (Fotó: Red Bull) Pierre Gasly (Fotó: Red Bull)


Vannak, akik szerint Gaslyra inkább várhat a másodhegedűsök sorsa. Daniel Ricciardo számára például egyértelmű, hogy a Red Bull mostantól Verstappen csapata. „Semmi bajom nincs Maxszal, mindig jól kijöttünk, még a bakui ütközésünk után is. Sosem éreztem úgy, hogy nem tudok vele együtt dolgozni, vagy hogy a csapat neki jobb autót biztosított. De úgy érzem, ha bajnoki küzdelembe bonyolódnak, a csapat Max oldalán lesz. Ők azt akarják, hogy ő legyen minden idők legfiatalabb világbajnoka” – jelentette ki az ausztrál a La Gazzetta dello Sportnak.


Bár e címre még a csak pár hónappal idősebb Pierre Gasly is eséllyel pályázhatna, beszédes, hogy valahányszor az esetleges bajnoki esélyekről beszél a csapat, csak Verstappen esélyességét említi, Gaslyé szóba sem kerül. Lehet, hogy ezzel is csak csökkenteni kívánják a terhet Gaslyn, és időt adnak neki, ami reális is lenne. De az is lehetséges, hogy nem hisznek benne úgy, mint Verstappenben.


A franciának fontos lenne kizárni az utóbbi lehetőséget, ennek pedig egy módja van: bármennyire is türelmesnek mutatkozik vele szemben most még a Red Bull, neki mielőbb verstappeni tempóra kellene kapcsolnia, és a vártnál gyorsabban jó eredményeket szállítania, meglepetésekkel győzve meg a kétkedőket. Gasly már jelezte is, ha módjában áll, mielőbb győzni akar. „Ha az autó elég gyors hozzá, akkor lehetségessé válhat. Remélem, hogy azzá is válik hamarosan, mert ezért a célért dolgozom.”


Mély a víz körülötte, a benne lubickolók pedig még zavarossá is teszik a hullámaikkal. Talán még cápa is ólálkodik valahol. Kíváncsian várjuk, hogyan fog úszni benne.