Hivatalos: már idén pontot ér a futam leggyorsabb köre az F1-ben

Még a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj hetére is jutott egy 2019-es szabályváltozás a Forma–1-ben: az FIA jóváhagyta a verseny leggyorsabb köréért járó pont javaslatát.

Fotó: XPB

Az idei évtől eggyel több pont szerezhető az F1-es versenyeken, mint eddig. Az évek óta használt pontrendszer ugyan hatályban maradt, ám az FIA Motorsport Világtanácsa hétfőn bejelentette, hogy már az évindító Ausztrál Nagydíjon egy pontot fog osztani a leggyorsabb kör tulajdonosának.


Ebbéli szándékát a világtanács már a múlt heti genfi ülésén jelezte, ám hogy tartsák a megszokott szabályalkotási rendet, hétfő esti határidővel hivatalos elektronikus szavazást tartottak a Stratégiai Csoport és az F1 Bizottság tagjaival. Mivel a szabályt ratifikálták, tudható, hogy a módosításra valamennyi résztvevő rábólintott – ez volt a feltétele annak, hogy már 2019-ben bevezessék az újítást.


A sportszabályzatba is bekerült új pont két kikötést tesz a legjobb versenykörért járó egy pont kiosztásánál: az időt jegyzőt nem büntethetik (mondjuk mert levágott egy kanyart, és emiatt volt gyors), és eleve pontszerző helyen, a top 10-ben kell célba érnie ahhoz, hogy kiérdemelje a pluszpontot. Ez utóbbira azért van szükség, hogy ne legyenek futam végi villogások, és a pontszerzésre esélytelen versenyzők ne próbálkozzanak minden mindegy alapon egy utolsó kerékcserével a legjobb kör és a pont reményében. Fontos kiemelni: a pont kiosztásánál a futam végső eredményét veszi figyelembe, ha tehát valaki kizárásos vagy időbüntetések révén kerül a top 10-be, és övé a legjobb köridő, utólag megkapja az egy pontot érte.


Az új szabály értelmében a 2019-es bajnokságban a megszokotthoz képest 21 ponttal több szerezhető.


KOZVETITESEINK


Az F1 sportigazgatója, Ross Brawn kiemelte, azért támogatták ennyire a bónuszpont bevezetését, mert több közönségfelmérést is végeztek tavaly, melyekből az derült ki, a szurkolók szerették volna, ha pont jár a legjobb köridőért. A brit szerint ez érdekesebbé teszi majd a versenyeket. „Az FIA-val közösen elhatároztuk, hogy mérlegelünk olyan ötleteket és megoldásokat, melyek egyszerre javíthatják a show-t, és maradnak hűek a sportághoz. Azzal, hogy hatvan év után újra bevezetjük a leggyorsabb körért járó pontot, ebbe az irányba haladunk. Ez a megoldás tükrözi a világ minden táján megkérdezett szurkolók ezreinek véleményét, melyeket hónapokon keresztül gyűjtöttünk össze.”


„Hányszor hallottuk a rádióban a versenyzőket arról kérdezni a csapatot, hogy kié éppen a leggyorsabb kör? Most már végre nemcsak a presztízs és a rekord lesz a tét, konkrét motiváció is lesz ennek elérésére, mely még érdekesebbé teheti a versenyek végét. Van, hogy emlékeztetni kell magunkat a sportág múltjára ahhoz, hogy előrébb léphessünk” – nyilatkozta Brawn.


A versenyekre komolyabb hatása lehet, mint a bajnokságra


Ami a múltat illeti, pont a legjobb köridőért 1950 és 1959 között járt az F1-ben, e tíz szezon alatt pedig csupán egyszer, 1958-ban döntött a leggyorsabb körökért járó pontosztás a bajnoki cím sorsáról. Ha ez nem lett volna, nem az 5 legjobb kört jegyző Mike Hawthorn, hanem a csak 3-at elkönyvelő Striling Moss lett volna a világbajnok. Egy hasonló szisztéma még további öt esetben (1976, 1979, 1986, 1988, 2008) változtatott volna a bajnokság végkimenetelén.


Az F1 a kezdeti évek után részben a bonyodalmak miatt mondott le a bónuszpont kiosztásáról. Az 1950-es években még csak tizedre pontos köridőket mértek, és többször előfordult, hogy az egy ponton egyszerre több versenyző osztozott, valamint hogy egyszerre több kör is a verseny leggyorsabbjának számított.




Juan Manuel Fangio 1950-ben (Fotó: Alfa Romeo) Juan Manuel Fangio 1950-ben (Fotó: Alfa Romeo)


A 2019-es top 10-es kikötés most erősen korlátozza a bónuszpont bevezetésének hatását. 2014 óta a 100-ból csupán 9 versenyen fordult elő, hogy nem a három élcsapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) valamely versenyzője jegyezte a legjobb vasárnapi időt, és ebből is mindössze három esetben járt volna az egy pont az érintettnek, a többi alkalomnál a top 10-en kívüli versenyzőé volt a futam köre.


Ez tehát elsősorban arról fog dönteni, hogy adott versenyen éppen nő-e vagy csökken eggyel két pontszerző helyezés közötti pontkülönbség. Gyakorlati hatása azonban így is lesz a versenyeken. A mezőny elfő fele várhatóan mindent meg fog tenni a plusz egy pontért a verseny hajrájában, amikor a legkönnyebbek az autók, ami kizökkentheti a futamokat a hajrában gyakori spórolós üzemmódból. Taktikai helyzettől függően aki megteheti, hogy „ingyen kerékcserét” hajtson végre, várhatóan a top 10-en belül is élni fog ezzel a lehetőséggel, de még arra is lesz mód, hogy a legjobb tízen kívüli szereplők próbálják megtorpedózni pontszerző riválisaikat, gyors körökkel elvéve tőlük a pluszpont megszerzésének lehetőségét.


Bár a bajnokságra gyakorolt hatása megkérdőjelezhető, így is sokféle új út nyílhat tehát meg a plusz egy pont bevezetésével. A kérdés csak az, nem kerül-e majd ettől túl nagy hangsúly az eddig csak „díszítőelemként” szolgáló leggyorsabb körökre vasárnaponként.