Esély? Kockázat? Alap a trükközésre? Vita az új bónuszpontról

A versenyzők bizonytalanok annak kapcsán, mennyit változik a futamok képe a leggyorsabb körért járó ponttól, ám állhatnak elő furcsa helyzetek a főként az élcsapatoknak kedvező újítás miatt.

Charles Leclerc (Fotó: XPB)

A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) hétfőn jelentette be, hogy miután minden résztvevő megszavazta, a 2019-es sportszabályzatába foglalta a leggyorsabb versenykörért járó egy pont azonnali bevezetését. Ennek értelmében az idei bajnokságtól egy extra pontot kap az a versenyző, aki a top 10-ben végez, és a verseny legjobb köridejét teljesíti. Ha az illető a pontzónán kívül zár, nem jut hozzá a bónuszponthoz.


Mint az az első ausztráliai „közvélemény-kutatásokból” kiderül, a versenyzők egyelőre bizonytalanok annak kapcsán, az újításnak milyen hatása lesz a versenyzésre. A 2018-ban mindenkinél több, hat leggyorsabb kört jegyző Valtteri Bottas számára a bajnoki ötödik helyezés helyett a bronzérmet jelentette volna, ha már akkor érvényben lett volna e rendszer. „Nekem jó lett volna múlt évben…” – állapította meg a finn. „Kaptam volna pár extra pontot, és ez elég is lett volna ahhoz, hogy harmadik legyek.”


„Most, hogy eleve tudjuk, új szabály lép életbe, másképpen fogunk versenyezni. Ha például valakinek módjában áll egy ingyen kerékcserét végrehajtani (ti. kiállás pozícióvesztés nélkül) a futam hajrájában, várhatóan meg fogja próbálni, hogy gyors kört futhasson a végén. De ha a győzelemért vagy a dobogós helyezésekért versenyzel, ez úgyis másodlagos marad, és inkább arra koncentrálsz. Ez egy újabb tényező lesz, ami érdekesebbé fogja tenni a versenyt” – jósolta a mercedeses.




Valtteri Bottas (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


Kollégái közül többen még bizonytalanok annak kapcsán, mennyire fog ez bármit is befolyásolni. „Huszonegy ponttal többet lehet szerezni – érdekes lesz megfigyelni, hogyan próbálják majd az emberek megszerezni ezeket” – mondta Lewis Hamilton.


„Nem is tudom. Jónak tűnik, de akár ellened is fordulhat a dolog, ha mondjuk a bajnoki címért vívsz” – tette hozzá Max Verstappen. „Majd idővel kiderül, hogy működik, de az biztos, hogy csapatként nagyobb lesz a játéktered.”


Sebastian Vettel szerint nem lesz nagy hatásuk a pluszpontoknak. „Nem számítok nagy változásra. Pár verseny után kiderül, hogy változott-e bármi is” – mondta.


Daniel Ricciardo eközben annak örül, hogy belekerült a szabályba a top 10-es kitétel. „Elsőre azt gondoltam, nem lesz jó, de így, hogy a legjobb tízre korlátozták, rendben van. Így lesz vesztenivalód, ha úgy döntesz, a végén kimész friss gumikért, hogy megszerezhesd a leggyorsabb kört. Még nem igazán gondolkodtam el rajta, meglátjuk, mi sül ki belőle. Nem hinném, hogy ez dönti majd el a bajnokságot. Lehet, hogy így lesz, de nem valószínű” – vélekedett az ausztrál.




Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)


Többek szerint az új szisztémát elsősorban az élcsapatoknak találták ki. A williamses Robert Kubica egykedvűen jelentette ki: „Sajnos nem hiszem, hogy ennek nagy hatása lenne ránk... Legalábbis egyelőre” – utalt sereghajtó helyzetükre. Figyelmeztetett azonban: „Adódhatnak furcsa helyzetek emiatt a verseny végén, többen kiállhatnak kerékcserére. Lehet, hogy három-négy autó is kiáll, és egy dominóeffektus indulhat be. De engem ez egyelőre nem igazán érdekel.”


Kevin Magnussen tavaly Szingapúrban egy késői kerékcserének köszönhette a leggyorsabb körét, igaz, azért pont nem járt volna neki, hiszen csak a 13. helyen rangsorolták. Csapattársa, Romain Grosjean a középmezőny élére várt Haas tagjaként is attól tart, hogy az alsóház kis különbségei miatt nem nekik találták ki a bónuszpontokat. „Szerintem a középmezőny helyzetén nem sokat fog változtatni. Elég megnézni az utóbbi három-négy év statisztikáit: az esetek kilencvenhat százalékában a három élcsapaté volt a leggyorsabb kör. Általában ők elhúznak, így van esélyük ingyen kerékcserére, szóval ha a vezető csoport utolsó helyezettje vagy, akkor megpróbálhatod az ingyen kerékcserét, mert a középmezőny távol van. Persze így is fennáll annak veszélye, hogy a kerekek nem mennek föl időben” – elmélkedett a francia.


Sergio Pérez is hasonlóan gondolja. „Az is lehetséges, hogy valaki a legjobb tízen kívül elveszi tőled ezt. Remélem, idén kicsit másképp lesz, de tavaly a Red Bull mindig túl messze volt a két legjobb csapattól, de messze volt a mezőny többi részétől is, így elég gyakran övék lehetett volna ez a pont. Pár futam után kiderül, mi lesz belőle.”


KOZVETITESEINK


A csapatok stratégái egyetértenek abban, hogy a legelőnyösebb helyzetben a harmadik legjobb csapat kerülhet, amely az élmezőny végén megkockáztathat egy ingyen kerékcserét a hajrában. Miután ekkora távolságok nem jellemzőek a középmezőnyben, ott erre kevesebb esély mutatkozik.


Egyes gárdák eközben viszont már azzal is számolnak, hogy az élcsapatok az úgynevezett szatelitcsapataik segítségét is fel fogják használni, és így taktikáznak. „Képzeljük csak el, hogy az egyik Mercedes-versenyzőé a leggyorsabb kör! A Ferrari nem engedheti meg magának, hogy még egy kiállást beiktasson, viszont ott lesz a Haas vagy a Sauber, akiket megkérhetnek, hogy cseréljenek kereket, és vegyék el a leggyorsabb kört a Mercedestől, hogy lophassanak tőlük egy pontot. A Mercedes is megcsinálhatja ugyanezt a Racing Pointtal, a Red Bull pedig a Toro Rossóval” – világított rá egy csapatfőnök az Auto Motor und Sportnak.


Ha így dőlne el egy világbajnokság, az aligha tenné népszerűvé az új szabályt. Amennyiben viszont így izgalmasabb hajrákat láthatunk, az ötletgazdák még tapsot is kaphatnak.


Ám akárhogy is alakul az új rendszer, egyvalaki már most garantáltan jól jár vele. Az FIA minden évben az előző kiírásban szerzett pontok alapján számolja ki, hogy mely csapatnak mekkora összeget kell fizetnie nevezési díjként. Miután mostantól 21 ponttal több szerezhető, a bevételük akár 23 ezer euróval is nőhet…