A téli tesztek és találgatások után végre elérkezett az igazság pillanata, a melbourne-i első szabadedzéssel hivatalosan is elrajtolt a 2019-es Forma–1-es idény. A kissé szeles, de napos és száraz, 20 Celsius-fokos időben a mezőny korelnöke, Kimi Räikkönenre kormányozta elsőként autóját a pályaára, melynek eseményeit 1996 óta először nem Charlie Whiting felügyelte. A tragikus hirtelenséggel elhunyt versenyigazgatóra az egész F1 emlékezik, Párizsban félárbócra eresztették az FIA zászlaját, a boxutcában sokan fekete karszalagot viselnek, több csapat pedig az autójára helyezett matricával tiszteleg a brit előtt. „Barátunknak, Charlie-nak” – állít például a Haasok orrán.
Több csapat is újításokkal rukkolt elő a téli tesztekhez képest. A Red Bull Kínára tervezett elemeket is elhozott Ausztráliába, pár újdonság a csütörtökön még gondosan takargatott Ferrarira is fölkerült, ám a legnagyobb változáson a Racing Point autói estek át, melyek most nyerték csak el valódi 2019-es formájukat. A rózsaszín autóknak az oldaldobozait, az oldalsó légterelőit is komolyan átszabták a télhez képest, egyedi, a szabályok határait feszegető visszapillantó-megoldással előálltak, és némi változtatást a kocsi elején is végrehajtottak.
Az első negyedóra legnagyobb eseményét Antonio Giovinazzi installációs körén bemutatott elfékezése jelentette, a pálya jó ideig néma volt. „Mindkét autónk tervezett szünetet tart, amíg a pálya letisztul” – adta hírül a Renault, arról nem téve említést, mitől várják az aszfalt tisztulását, ha senki sem merészkedik ki rá…
Valtteri Bottas aztán vállalta a takarító szerepét, és 20 perc után 1:26,454 másodperccel megfutotta az idény első edzésidejét. Példáját sok társa követte, így az első félóra végére beindult az élet az Albert Parkban. A koszos pályán sokat csúszkált a mezőny, Robert Kubica többször is letért az ideális ívről, az első kanyarban a fűre is ráhajtott, és többek között Lewis Hamilton is füstölősre fékezte a kerekét.
Bottas 1:24,679 másodperccel erősítette meg vezetését a sárga jelölésű közepes gumin, melyen csapattársa csak többszöri próbálkozás után tudta megközelíteni őt. Az edzés feléhez közeledve Hamilton 59 ezredmásodperces hátránnyal zárkózott föl mögé, teljessé téve a Mercedes korai uralmát.
Mögöttük Max Verstappen is tizeden belül volt. A holland 1:24,765 másodperces legjobb körén abszolút legjobb második és harmadik szektort jegyzett, ám így is 86 ezredes hátránnyal állította meg a stoppert. Később hozzácsapott ehhez egy lila első szektort is, ám azt a körét már a boxban fejezte be. Red Bullján a puhább, piros jelölésű lágy gumi volt ekkor.
A Ferrarik a két riválissal ellentétben álmosabban kezdtek. Sebastian Vettel és Charles Leclerc is a lágy gumit használta első etapján, ám csak a 7. és a 9. helyre soroltak be. A jobb időt az 1:25,939-et jegyző monacói jegyezte, aki bő 1 tizeddel előzte meg kollégáját.
Az edzés első felének végén a két Mercedes és Verstappen mögött Danyiil Kvjat, Pierre Gasly és Lance Stroll sorakozott, a Ferrarikat Kevin Magnussen választotta el, az utolsó top 10-es hely pedig az újonc Alexander Alboné volt. Mért idővel egyedül Nico Hülkenberg nem rendelkezett, akinek elektronikai hibát észleltek autóján. Gondja a Haasnak is volt, Romain Grosjeannál akkumulátort cseréltek, ám a francia nem veszített sok időt a hadművelettel.
A kötelező gumivisszaadás idején negyed órára újra elcsöndesedett a pálya, aztán a két Mercedes a piros gumin tért vissza, és Bottas egyből 1:23,866 másodpercre javított, két tizeddel túlszárnyalva a tavalyi első szabadedzés legjobb idejét. Pár pillanat múlva viszont már nem ő vezette a sort, hanem az 1:23,599-re gyorsuló Hamilton, aki mögé ráadásul másodiknak Verstappen zárkózott föl, 0,193 másodperces hátránnyal. A Red Bull meggyőzően kezdett holland versenyzőjével.
De mit tud a Ferrari? – kérdezhettük joggal, hiszen a két vörös autó jócskán visszacsúszott a mezőnyben, Vettel például egészen a 15. helyig. Második etapjukra is a lágy keveréken érkeztek. Leclerc 1:23,673-as ideje 74 ezreddel elmaradt Hamiltonétól, és mivel Vettel is csak 36 ezreddel szárnyalta túl a monacóit, a mercdeses mindkettejükkel szemben megőrizte vezető helyét.
Szorosabb nemigen lehetett volna a küzdelem. A két Ferrari tizeden belül volt a címvédőtől, és Verstappen is kevesebb mint 2 tizedre.
A gyorskörök után azonnali újabb javításokra már nem kerülhetett sor, mivel az edzést Albon hibája miatt ideiglenesen félbe kellett szakítani. A Toro Rosso hátulja a második kanyarból kigyorsítva indult meg, az újonc a falnak koccant, és otthagyta a vezetőszárnyát. Bár önerőből vissza tudott térni a garázsba, az ideiglenes versenyigazgató, Michael Masi így is piros jelzést adott ki.
Sokáig viszont nem tartott a szünet, és az újraindítást követően végre megjelent a boxutca végén Nico Hülkenberg. Csapata a vártnál tovább bajlódott az autó rendszerének teljes újraindításával, a német így az első 90 percéből 70-et elvesztegetett. Helyette addig is csapattársa, Daniel Ricciardo rótta a köröket, ám ő is megrekedt az alsóházban.
Műszaki gondok még a Williamsnél adódtak (a piros zászló előtt). George Russell autóját a boxutca végéről kellett visszatolniuk a szerelőknek, miután nem akart elindulni a tervezett rajtgyakorlat során. E hibát viszont gyorsan orvosolta a csapat.
Az utolsó negyedórában az élmezőnyben már nem változott a sorrend, egy meleg pillanatot viszont láthattunk. Bottas az utolsó előtti kanyarban kissé túlbuzgó volt, és a fűre tette jobboldali kerekeit. A Mercedes megvadult, majd az aszfaltozott bukótérbe menekült, ahol sofőrje agresszív piruettel egyből 180 fokos fordulattal kényszerítette vissza a pályára.
A vezető ötös mögött javításokat is láthattunk. Kimi Räikkönen 1:24,816-tal feljött Kvjat és Gasly elé a 6. helyre, míg Kevin Magnussen mögé Hülkenberg zárkózott föl 10.-nek. Mindkét gyorsuló a piros gumit használta.
A mezőny második felét az újonc Antonio Giovinazzi vezette; megelőzve a csapattársától 3 tizeddel elmaradó Romain Grosjeant, valamint Albont, aki elsőre 0,4-del volt lassabb Danyiil Kvjatnál.
A megújult Racing Point bár jó időkkel kezdett, az edzés végére visszacsúszott a mezőny utolsó harmadába. Lance Stroll 2 tizeddel volt gyorsabb Sergio Péreznél, ám a mclarenes Carlos Sainzot nem tudták megelőzni, így a 15-16. helyen intették le őket.
Daniel Ricciardo első renault-s szabadedzését a 17. pozícióban zárta, a két Williams pedig a várakozásoknak megfelelően az utolsó két helyet bérelte ki. A gyorsabb versenyzőjük Robert Kubica volt, ám ő is 2 másodperccel elmaradt a 18. Lando Norristól. A grove-iak számára a péntek ugyanakkor még mindig a tesztmunkáról, a télen el nem végzett feladatok pótlásáról szól.
Cikkünk elején azt írtuk, elérkezett az igazság pillanata. Nos, a pontosabb képre azért egy kicsit talán még várni kell. A délutáni második szabadedzésen viszont talán már többet megtudunk a valós erőviszonyokról.
Az ausztrál délután nekünk viszont még mindig hajnal: kezdés 5 óra 55 perckor az M4 Sporton és az M4 Sport.hu-n!
Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:23,599 | 26 | |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:23,637 | +0,038 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:23,673 | +0,074 | 18 |
4. | Max Verstappen | Red Bull-Honda | 1:23,792 | +0,193 | 22 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:23,866 | +0,267 | 30 |
6. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo-Ferrari | 1:24,816 | +1,217 | 18 |
7. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Honda | 1:24,832 | +1,233 | 30 |
8. | Pierre Gasly | Red Bull-Honda | 1:24,932 | +1,333 | 23 |
9. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:24,934 | +1,335 | 24 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:25,015 | +1,416 | 11 |
11. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo-Ferrari | 1:25,166 | +1,567 | 23 |
12. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:25,224 | +1,625 | 18 |
13. | Alexander Albon | Toro Rosso-Honda | 1:25,230 | +1,631 | 21 |
14. | Carlos Sainz | McLaren-Renault | 1:25,285 | +1,686 | 19 |
15. | Lance Stroll | Racing Point-Mercedes | 1:25,288 | +1,689 | 26 |
16. | Sergio Pérez | Racing Point-Mercedes | 1:25,498 | +1,899 | 21 |
17. | Daniel Ricciardo | Renault | 1:25,634 | +2,035 | 16 |
18. | Lando Norris | McLaren-Renault | 1:28,966 | +5,367 | 31 |
19. | Robert Kubica | Williams-Mercedes | 1:27,914 | +4,315 | 25 |
20. | George Russell | Williams-Mercedes | 1:28,740 | +5,141 | 25 |