Marko megdöbbent a hátrányon: A Mercedes blöffölt a télen?

A bolondjárt járatta a riválisokkal a Mercedes a téli tesztek idején? A Red Bull tanácsadóját, Helmut Markót aggasztja a címvédő pénteki formája.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

A barcelonai teszteken még magabiztosan állította, hogy jobbak a Mercedesnél, és csak a Ferrari miatt kell aggódniuk. Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után viszont már másképpen látja Helmut Marko. Lewis Hamilton 0,8 másodperces előnnyel zárta a mérvadóbb második tréninget, és az 5 századdal őt követő Valtteri Bottasszal együtt érinthetetlennek bizonyultak a Red Bull és a Ferrari számára is.


Marko nem titkolta, alaposan meglepődött. „Valóban mást jósoltunk – a lemaradást és a sorrendet illetően is. Ez meglepetés. A Mercedes dominanciája elképesztő. Alaposan meg kell vizsgálnunk, hogy miben javíthatnánk még” – nyilatkozta a német Motorsport Magazinnak.


Az osztrák él a gyanúperrel, hogy a Mercedes csak megjátszotta magát az előszezonban. „Egy lehetséges magyarázat, hogy Barcelonában blöfföltek, és sok üzemanyaggal mentek. A másik, hogy az ottani problémájukat sikeresen megoldották.”


A blöffölés lehetőségét Hamilton már csütörtökön határozottan visszautasította; azt ellenben Toto Wolff is megemlítette, hogy sikeresen rendbe rakták korábban problémás autójukat. „Számunkra is nehéz volt kiigazodni a teszteken. Nem kezdtünk jól, aztán jelentős fejlesztési csomaggal álltunk elő, és a második teszthéten lassan, de biztosan elkezdtük megérteni az autót, rájöttünk, hogyan rakjuk össze a részleteket, és a teszt végére egészen remek lett az autónk” – magyarázta.




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


A csillagosoknál inkább azzal magyarázták a meglepően nagy előnyüket, hogy a Ferrari és a Red Bull teljesített alul önmagához képest. Ezt az elméletet erősíti az a tény, hogy a középmezőnnyel szemben a Mercedes előnye normálisnak volt mondható, a másik két csapat viszont éppen csak az Alfa Romeók és a Renault-k előtt tudott maradni.


Marko szerint utóbbinak több oka is van. „Az biztos, hogy a középmezőny fölzárkózott ránk, de ha Verstappen tiszta kört futott volna, nyertünk volna még pár tizedet. Mindenesetre valóban más a kép.”


Ami magukat illeti, Marko szerint a csomagjuk kiforratlansága vetette vissza őket. „Mi még nem tartunk ott, ahol szeretnénk, de ez nem is csoda azok után, hogy baleseteink voltak a teszteken, ami miatt nem tudtuk a teljes csomagot tesztelni. Még mindig a beállítási munkálatokkal foglalkozunk, és nem igazán jutottunk előrébb.”




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


E munka Verstappen egész délutáni programját meghatározta. A többiekkel ellentétben az időmérős szimulációk idején nem cserélte le a közepes gumiját lágyra, a gyorskörét pedig az edzés végén futotta, lemondva az igazi hosszú etapokról. „Volt egy programunk, és szerettük volna látni, hogy ha változtatunk a karosszériánkon, annak milyen hatása lesz. Ha másik gumit rakunk föl, az torzított volna a képen. Még nem egészen értjük az autót. Aztán balszerencsénk volt, Giovinazzi a bemelegítő körén blokkolta Maxot” – magyarázta Marko.


A fejlődésre tehát két szempontból is van még tér a Red Bull előtt. A szakember viszont attól tart, ez most kevés lesz. „Ez is csak pár tizedet jelentene, nem annyi időt, amekkora a Mercedesszel szembeni hátrányunk.”


Ezek alapján egyelőre nem sok esélyt lát arra, hogy harcba szálljanak a pole pozícióért. „Nem hinném, hogy sikerülhet. Egyedül az segíthet, hogy hét-tíz fokkal melegebb lehet, és ez jelentős különbségeket eredményezhet, ha Barcelonából indulunk ki. Időmérős motormódunk már van, de hogy mennyit ér, az csak holnap derül ki.”