Musorujsag
Élő Eredmények

Rossz cipőben táncolni: a Ferrari nem csinálja, amit Vettel akar

Rossz cipőben táncolni: a Ferrari nem csinálja, amit Vettel akar

Auto Motor und Sport, Speedweek
Meglepetést okozott a Mercedes a Ferrarival szembeni tetemes pénteki előnyével, ám a váratlan helyzet okát talán nem a címvédőnél érdemes keresni.

Emlegettek végletekig kiélezett, szoros küzdelmet és jelentős Ferrari-fölényt is, arról viszont nem volt szó, hogy Lewis Hamilton 0,9 másodperccel gyorsabb lesz Sebastian Vettelnél. A melbourne-i második szabadedzésen márpedig ez volt a helyzet, magyarázat pedig többféle volt. Egyesek szerint a Mercedes blöffölt a teszteken, vagy javult nagyot azóta, mások úgy vélik, a Ferrari leplezte valós tudását.

„Nem gondolnám, hogy felfedték volna a lapjaikat. Tudjuk, mennyit javulhatnak az időmérőn és a versenyen. A Ferrari erős volt a téli teszteken, és nem hinném, hogy hirtelen eltűnt volna a tempójuk. Talán csak valami mással próbálkoztak” – mondta például Valtteri Bottas.

A jelek arra utalnak, hogy a különbség forrását valóban inkább a Ferrarin háza táján kell keresni, ám lehet, hogy az ok más, mint amit Bottas feltételez.

Az edzésnap után a Mercedes mérnökei is feltették a kezüket, és a riválisok felé mutattak. „Nekünk egyszerűen csak jól sikerült a második szabadedzésünk, és hoztuk a formánkat. A többiek nyilvánvalóan még nem” – mondták az Auto Motor und Sportnak. Az adataik és a rádióbeszélgetések „lehallgatása” alapján különösen a vörös autókat érezték gyengébbnek. „Nekünk komoly gondjuk volt az autójukkal. A Ferrari volt az egyetlen versenygép, amely a működési tartományán kívül volt.”

Ferrari (Fotó: Ferrari) Ferrari (Fotó: Ferrari)

Hogy valóban nem puszta színjátékot játszott a Scuderia, azt – Vettel nyilatkozata mellett – számos adat alátámasztotta. Például nemcsak egy körön voltak hátrányban, hanem a hosszú etapokon is. A piros jelölésű lágy gumin (C4-es keverék) az átlagkörük jelentősen (6-8 tizeddel) elmaradt Hamiltonékétól, és a teljesítményromlás is nagyobbnak mutatkozott. A sárga jelölésű közepes gumin (C3-as keverék) a differencia kisebb volt, ám Vettel még így is három tizedet bukott. A Mercedes adatai szerint a Ferrarik valamennyi kanyarban lassabbak voltak náluk, a legtöbb időt pedig a hasonló karakterű 1-esben, a 9-esben és a 13-asban bukták.

Vettel az autó viselkedésével és az önbizalomhiánnyal magyarázta, hogy alulteljesítettek. „Nehéz napunk volt, nem voltunk olyan jók, mint szerettünk volna – sem a köridő tekintetében, sem az autó vezethetősége, az érzés szempontjából. Pedig itt fontos lenne elkapni a ritmust. Az az autó volt alattam, amely a tesztek alkalmával is, de egyes részeken nem azt csinálta, amit ott. Emiatt nem tudtam bízni benne. Próbáljuk megérteni a helyzetet holnapig” – magyarázta a négyszeres bajnok.

Egy hasonlattal is illusztrálta nehézségeiket. „Olyan ez, mintha rossz cipőben próbálnál táncolni. Így is lehet, csak nem olyan jól. Egyszerűen nem bíztam az autóban.”

A Ferraritól nem lenne szokatlan, ha ballábbal indítana egy nagydíjhétvégét, tavaly több alkalommal megesett velük. Ám sokszor fordult elő az is, hogy péntekről szombatra nagyot javultak, hála a mérnökeik elemzéseinek és a maranellói szimulátoros munkának.

Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (Fotó: Ferrari)

Vettel csapattársa szerint nem olyan súlyos a helyzet, mint gondolnánk. „Csak egy-két szakaszon van problémánk az egyensúllyal, de semmi különös. Van pár ötletünk, és remélhetőleg holnapra meg is lesz a megoldás. Szóval semmi pánik! A hosszú etapjaink nem voltak olyan rosszak. Még nem vagyunk olyan jók, mint szeretnénk, de még nem is mentünk teljes gőzzel.”

Vajon a folytatásban viszontlátjuk a valódi Ferrarit? Vagy Ausztráliában a teszteken látottól eltérő Ferrari lesz a valódi?  

„Hogy van-e még aduászunk? Rövid ujjú póló van rajtam, szóval ha odaragasztottam volna egy ászt, mindenki látná… Ez még csak egy péntek volt, és az időknek még nincs jelentősége. December elsején úgysem fog senki emlékezni arra, hogy mi volt ezen a szabadedzésen” – mondta Vettel. „Tudom, hogy az autó ennél többre képes, ezért bizakodom. Biztos vagyok benne, hogy ha visszatér az önbizalom, akkor előrébb juthatunk.”

Borítókép: Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)

További tartalmak