Vettel: A Mercedes meglepett, a Ferrari más, mint a teszteken

Megváltozott a Ferrari viselkedése a tesztek óta Sebastian Vettel szerint, aki egyelőre a Mercedes vártnál jobb tempóját sem tudja hová tenni.

Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

Szóval ennyit az előzetes esélylatolgatásokról? Vagy az egész csupán félrevezetés lenne? Folyamatosan ezek a kérdések ismétlődnek a téli barcelonai tesztek óta, és hiába az Ausztrál Nagydíj pénteki nyitónapja, a válaszhoz nem sokkal kerültünk közelebb. Az F1-es szakma egyetértett abban, hogy az idénynyitót a Ferrari várja a legjobb formában, ehhez képest Sebastian Vettelék a pár ezreddel „elveszített” első szabadedzés után a másodikon meg sem tudták közelíteni Lewis Hamiltonékat, és még a Red Bull is előttük zárt. A hátrányuk a Mercedesszel szemben közel 9 tizedmásodperc volt, ami előtt sokan értetlenül álltak.


A Mercedes altatott egész télen? A Ferrari altatott egész pénteken? Vagy nem várt problémája adódott volna a Scuderiának? A brit Sky Sports televízió kommentátorai elárulták, miután vége lett a második tréningnek, megkérdezték olasz kollégáikat, mit szólnak a vártnál gyengébb szerepléshez, amire ők legyintve csak annyit mondtak: „A Ferrari játszmázik.”


A brit csatorna több szakértője is ezzel a gyanúperrel élt azok alapján, hogy a pálya széléről figyelve a Ferrari ezúttal is jobb benyomást tett rájuk, mint a gyorsasága ellenére sokat idegeskedő Mercedes W10-es. „A fedélzeti kamerán látszik, hogy a Ferrari mennyire jól vezethető, mennyire lazán és könnyen lehet irányítani” – állapította meg 1996 világbajnoka, Damon Hill. „Tekintve, hogy a Renault mindössze egy tizeddel áll a Red Bull és a Ferrari előtt, gyaníthatjuk, hogy mindkét csapat visszafogta még magát. Szerintem arra várnak, hogy holnap jobb legyen a pálya állapota” – gyanította az ex-F1-es Karun Chandhok.




Charles Leclerc (Fotó: Ferrari) Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)


Sebastian Vettel ezzel szemben a nap végén arról beszélt, hogy az SF90-es egyelőre nem úgy működik, ahogyan a teszteken, ezért még nem is tud bízni benne úgy. Szavai volt főnöke, Christian Horner megállapítását támasztják alá. A Red Bull csapatfőnöke úgy érezte, nem annyira a Mercedes teljesített túl pénteken, mint inkább a Ferrari alul.


„Igen, a magabiztosság… Nehéz nap volt ez számunkra, de talán mindenki számára. Nem úgy állunk, ahogy szeretnénk, sem a köridő tekintetében, sem az autó vezethetősége szempontjából. Még nem kaptuk el a fonalat, pedig a ritmus elég fontos ezen a pályán. Ha sikerül felépítenünk az önbizalmat, akkor sok időt nyerhetnénk. Nehéz napunk volt, mert az autónk nem úgy viselkedett, mint Barcelonában, de reméljük, hogy megtaláljuk az okát, és holnap sokkal jobbak leszünk” – magyarázta nagy hátrányukat Vettel, hozzátéve: „Nem tudjuk, mi történt, de az éjszaka hosszú, a mérnökeink pedig nagyon okosak, szóval nem aggódom.”


A négyszeres világbajnokot és csapatát az viszont váratlanul érte, hogy Hamiltonék ennyire elhúztak. „Meglepődtünk azon, hogy a Mercedes ilyen gyors volt. Nem tudom, hogy ez csak azért volt-e így, mert mi küszködtünk, vagy mert a többiek küszködtek. Tény, hogy most külön ligában voltak. Talán mindenki másnak problémája volt, és ez még megfordítható, de nagyon jónak tűntek, és sokkal jobbnak, mint amilyennek a hétvége előtt beállították magukat. De én optimista vagyok, mert tudom, hogy az autónk sokkal többre is képes.”




Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)


Csapattársa, Charles Leclerc az első edzésen még csak ezredekkel volt lassabb Vettelnél, délutánra viszont 0,3 másodpercre nőtt a lemaradása, a nap végén pedig még egy megpördülése is volt. Ennek ellenére ő tűnt optimistábbnak az olasz csapat versenyzői közül. „Sikeresen végigcsináltuk a programunkat. Az első edzéssel elégedettek voltunk, a második edzés gyorsköreivel már kevésbé. De tudjuk, hogy min kell változtatnunk, és reméljük, hogy helyes módosításokat hajtunk végre szombatra.”


A monacói szintén a nehéz körülményekkel, az erős széllökésekkel magyarázta második 90 percben látott küszködésüket. „A második edzés sokkal nehezebb volt mindenki számára, mert nagyon fújt a szél. Nehéz körülmények között mentünk, és az is biztos, hogy az ellenfeleink sem mutatták még meg a valós erejüket. Az időmérőn kiderül minden. Én még így is elégedett vagyok a nap során elvégzett munkánkkal” – összegzett a monacói.


Problémák ide, a Mercedes meglepetése oda, a szakértők szerint korai még temetni a Ferrarit.  „Az időmérőn igen szoros csatát várok a pole pozícióért” – mondta Chandhok. „Azt nem tudhatjuk, hogy a Red Bull és a Honda pontosan mit tud. Bottas versenytempója nagyon jó volt, a Ferrari kiegyensúlyozott, és Leclerc stabilan lassabbnak bizonyult Vettelnél.”




Charles Leclerc (Fotó: Ferrari) Charles Leclerc (Fotó: Ferrari)


Brundle szerint csak az a biztos, hogy korai „understatementje” ellenére a Mercedes nagyon is az esélyesek között van. „Csak nyugalom! A csapatok különböző programokat futottak. A Mercedesnek sikerült rendbe tennie az autóját, semmi furcsát nem csinál, tényleg ők vannak elöl. De a Ferrari és a Red Bull nagyon jó benyomást tett rám a pályán, ezért úgy vélem, egyetlen következtetést vonhatunk le az edzésekből: a Mercedes ott van az elején. A többiről még korai lenne bármit mondani.”


De legalább a tesztek bizonytalanságához képest javult a helyzet: már egy napot sem kell várni, és az időmérőn (6:45, M4 Sport) végre lehull a lepel a valóságról.