Rákapcsolt a Ferrari, de Hamilton visszaverte a támadásukat

Hiába mutatott javuló formát az utolsó szabadedzésen a Ferrari csapata, Sebastian Vetteléknek nem sikerült elmozdítaniuk az első helyről a hétvégét eddig uraló Lewis Hamiltont. A Red Bull továbbra is keresi önmagát.

Lewis Hamilton (Fotó: MTI/EPA)

Több csapatnál extra munkával indult a szombat az Ausztrál Nagydíj helyszínén. A Red Bull jelezte az FIA-nak, hogy az első edzésnap után kicseréli Max Verstappen karosszériáját. A pontos okot nem közölték, ám úgy tudni, az üzemanyagtankkal adódott problémájuk, és egyszerűbb volt a teljes túlélőcellát kicserélni, mint csak a tartályt. A cserét a hírek szerint már előre, az első két szabadedzés előtt eltervezték, és taktikai okokból hagyták szombatra: az új túlélőcella csak csütörtök este érkezett meg a helyszínre.


A Haasnál eközben konkrét túlórára került sor. Az FIA közlése szerint az amerikaiak már az év első hétvégéjén kihasználták az évi két dzsókerlehetőségük egyikét, vagyis szerelőik a tiltott hajnali-reggeli időszakban is dolgoztak a garázsban. Ennek oka, hogy Romain Grosjeannál olajszivárgásra bukkantak, és ezt kellett megszüntetniük.


Dolga persze bőven akadt a többi csapatnak is, köztük a Ferrarinak, amely vártnál gyengébb pénteki teljesítményével legalább akkora meglepetést okozott, mint a Mercedes a nagy előnyével. Versenyzőik nagyon bizakodtak, hogy lesz megoldás az időmérő napjára – az utolsó szabadedzés a változtatások tesztelésére kínált lehetőséget.




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


Az időjárási viszonyok nem sokat változtak péntek óta. A gumik szempontjából fontos tényező volt, hogy az edzés rajtjánál a pálya hőmérséklete a második edzésen tapasztaltnál is magasabb, 45 Celsius-fokos volt; az első napon sokakat megtréfáló szél viszont csillapodott.


Az első említésre méltó mozzanatra már a boxutcában sor került. Az installációs körökre igyekezve Lando Norris éppen Robert Kubica elé vágott ki McLarenjével a garázsból, kitérésre kényszerítve a lengyelt. Bár az ütközés veszélye nem állt fenn, az FIA vizsgálatot indított az ügyben.


Az első negyedórában a Williams és a Red Bull két versenyzője aktivizálta csak magát. Kubicáék lassú, 1:29-es körökkel kezdtek, továbbra is kerülve a kerékvetőket, míg a bikások a lágy gumin, Verstappen vezényletével teljesítettek hosszabb etapot. A többiek nemigen csipkedték magukat, Lewis Hamilton csak tizenöt perc elteltével vette az irányt a motorhome-ból a garázsuk felé.


A korai szakaszban Verstappen 1:24,944 másodperces köre volt az etalon, aztán többen a lágy gumin hajtottak pályára, melyen Danyiil Kvjat a Haasokat ezredekkel felülmúlva 1:24,860-re javított.


A Ferrarira és a Mercedesre kellett a legtovább várni. Ők 24 perc elteltével iratkoztak föl az eredményjelzőre, valamennyien a piros jelölésű lágy gumit használták. Sebastian Vettel 1:23,739 másodperccel lépett az első helyre, ám kicsit később gázba taposó Lewis Hamilton első körén túlszárnyalta 1:23,699-es eredménnyel. A közöttük lévő 4 század bizakodásra adott okot az előző napi 9 tized után. Még úgy is, hogy miután a két Ferrari (Charles Leclerc, 1:23,848) visszavonult a boxba, az Ezüstnyilak kint maradtak, és újabb gyorskörükön tovább javítottak. Hamilton 1:23,360-as idejével nemcsak Vetteléktől, a német elé lépő Bottastól is elhúzott 0,3 tizeddel.




Sebastian Vettel (Fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel (Fotó: Formula1/Twitter)




A középmezőny küzdelmei ezúttal is már az elejétől változatosan alakultak. Eleinte a Toro Rossók diktálták a tempót, aztán Romain Grosjean kormányozta az 5. helyre a Haast. Kimi Räikkönent, Sergio Pérezt, Danyiil Kvjatot, Nico Hülkenberget és Alexander Albont előzte meg a top 10-ben, ahonnan kiszorultak a piros gumikat továbbra sem használó Red Bullok és a csak 14. Daniel Ricciardo.


A sort 40 perc elteltével a McLarenek, Antonio Giovinazzi és a két Williams zárta. Robert Kubica csapattársától is elmaradt, egyik boxba térésekor pedig túlfeszítette a húrt, és nekikoccant a bejáratnál lévő falnak, kisebb törmeléket hátrahagyva ott. A kevés tartalék elemmel rendelkező Williams aligha örült.




Robert Kubica (Fotó: Formula1/Twitter) Robert Kubica (Fotó: Formula1/Twitter)




Negyed órával a leintés előtt kezdetét vette a nagy hajrá, sok változással az eredményjelzőn. Vettel friss lágy gumikat kapott, és 1:22,556 másodpercre javította a hétvége legjobb eredményét. A 15-ös kanyarja nem volt tökéletes, ám időt mégis főként az első szektorban veszített, ahol Leclerc és Hamilton is túl tudta szárnyalni. Csapattársa a végén besorolt mögé, 2 tizedes lemaradással, az ötszörös világbajnok viszont 1:22,292 másodperccel jelezte, nem lesz olyan egyszerű legyőzni a Mercedest. Bár a Ferrari érezhetően feljavult péntek óta, a brit 0,264 másodperces előnye jelzésértékű.


Küzdelmükből Bottas hibákkal vonta ki magát: az utolsó előtti kanyarban a fűről kellett visszarántania a kormányt. Megrekedt az 1:23,422-es időnél, ami csak a 7. helyet jelentette számára.


A 7.-et, merthogy a két Haas begyújtotta a rakétákat, és odaférkőzött az élmenők közelébe4 Romain Grosjean és Kevin Magnussen meggyőző, 1:23,1-es és 1:23,3-as időkkel rukkolt elő, fél másodpercen belüli közelségbe kerülve a ferraris testvérautókhoz. Előkelő 4. és 5. helyezésüket Bottas hibáján túl a Red Bull vártnál gyengébb teljesítményének köszönhették.




Romain Grosjean (Fotó: XPB) Romain Grosjean (Fotó: XPB)


Verstappenék az utolsó edzésen a többiekétől eltérő programot teljesítettek, az idő nagy részén a közepes gumikon. Ez már pénteken is annak jele volt, hogy összevetéseket végeznek és az új csomagjukat próbálgatják. Két autójukra csak az utolsó tíz percben került föl a lágy Pirelli. Verstappen egy csúszkálós körrel csak a 9. helyre zárkózott föl, míg Gasly most először megelőzte őt, és 1:23,367 másodperces körrel a 6. helyet szerezte meg. A másodpercnél nagyobb lemaradása viszont nem tűnik jó ómennek.


A legjobb tízbe rajtuk kívül a 8. Danyiil Kvjat, valamint a hajrában csapattársát 42 ezreddel megelőző Daniel Ricciardo került be.


Az Alfa Romeók csak a mezőny második felében kaptak helyet, a 12. Antonio Giovinazzi 6 tizedet adott a csak a 17. helyen záró Kimi Räikkönennek, a McLarennél viszont továbbra is fölényben volt újonc csapattársával szemben Carlos Sainz.


A williamses fiúk már nem cseréltek helyet a végéig, az utolsó pozíció Kubicának jutott, ám elégedett Russell sem lehet, hiszen még mindig közel másfél másodperc hiányzik neki a 18. Norristől.


Mostantól már tétre játszik a mezőny – az év első időmérő edzését 6:45-ös műsorkezdéssel az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetíti.



Ausztrál Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:




VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Lewis Hamilton Mercedes1:22,29212
2.Sebastian VettelFerrari1:22,556+0,26412
3.Charles LeclercFerrari1:22,749+0,45712
4.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:23,112+0,82017
5.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:23,334+1,04215
6.Pierre GaslyRed Bull-Honda1:23,367+1,07517
7.Valtteri BottasMercedes1:23,422+1,13017
8.Danyiil KvjatToro Rosso-Honda1:23,442+1,15016
9.Max VerstappenRed Bull-Honda1:23,481+1,18919
10.Daniel RicciardoRenault1:23,695+1,40314
11.Nico HülkenbergRenault1:23,737+1,44515
12.Antonio GiovinazziAlfa Romeo-Ferrari1:23,831+1,53916
13.Carlos SainzMcLaren-Renault1:24,049+1,75721
14.Sergio PérezRacing Point-Mercedes1:24,082+1,79018
15.Alexander AlbonToro Rosso-Honda1:24,328+2,03615
16.Lance StrollRacing Point-Mercedes1:24,345+2,05316
17.Kimi RäikkönenAlfa Romeo-Ferrari1:24,402+2,11018
18.Lando NorrisMcLaren-Renault1:24,568+2,27616
19.George RussellWilliams-Mercedes1:25,944+3,65214
20.Robert KubicaWilliams-Mercedes1:26,589+4,29716