Megnyugodott Hamilton lelke

Megtalálta Lewis Hamilton lassabb tempójának okát a Mercedes – a britet megnyugtatta a magyarázat.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

A csapat már az Ausztrál Nagydíj leintése után jelezte, hogy sérülést fedeztek föl a Valtteri Bottas mögött 20 másodperces hátránnyal célba érő Lewis Hamilton autójának padlólemezén, mely nemcsak azt magyarázhatja, miért nem volt elégedett versenyzőjük az egyensúllyal, hanem azt is, hogy miért volt lényegesen lassabb csapattársánál. A vizsgálatok a sérülés okát még nem tárták föl, ám a bal hátsó kerék előtt a padlólemezt maga Hamilton is tanulmányozta, és mérnökeivel megállapították, hogy leszorítóerőbe került a keletkezett kár.


„Egyszer csak hirtelen veszítettem a hátsó leszorítóerőből. Ez már a verseny elején, a negyedik körben megtörtént” – mesélte Hamilton. „Nem tudom, hogy honnan jött ez a sérülés, mert nem kicsúszásom nem volt.”


Ha nem egy kerékvető volt a ludas, akkor vélhetően egy Daniel Ricciardo vagy Robert Kubica autójáról a rajt után leszakadt törmelék, melyeken az Ezüstnyíl esetlegesen áthajtott. A sérülésről fotók is készültek a futamot követően, melyekből kiderül, a padlólemez hátsó élei károsodtak, melyek a diffúzor hatékony működését segítik.




Hamilton a versenyen még bizonytalan volt a probléma kapcsán. „Valami nem stimmelt, de sok mindent nem lehetett kezdeni vele, ezért azzal kell boldogulni, ami van. Kiderült, hogy a padlólemez eléggé érzékeny része sérült, és ez megnyugtató számomra. Jó tudni, hogy mi volt az oka” – nyilatkozta a brit, aki arra viszont már nem vett volna mérget, hogy a sérülés nélkül lett volna esélye a győzelemre Bottas rajtnál történt előzése után. „Itt 1,8 másodperces tempókülönbség kell az előzéshez” – nevezte meg az okot.




Valtteri Bottas és Lewis Hamilton, Mercedes (Fotó: MIT/EPA) Mint a kép is mutatja, törmelékből nem volt hiány az első kanyar környékén (Fotó: MIT/EPA)



A Mercedes el is taktikázta


A másik okot Hamilton eltérő taktikája jelentette. Korai, már a 15. körben megejtett kerékcseréje gumispórolásra és a tempó visszafogására kényszerítette őt a második etapon. Toto Wolff csapatfőnök a futam után megvédte stratégáit, és kiemelte, hogy ha nem követték volna az egy körrel korábban a harmadik helyről szervizelő Sebastian Vettel taktikáját, a német akár eléjük is kerülhetett volna. A mérnökök a Ferrari gyenge közepes gumis tempóját látva viszont utólag elismerték, talán elhamarkodták Hamilton kihívását.


„Várhattunk volna vele még egy kört” – nyilatkozta az egyik szakemberük az Auto Motor und Sportnak. A lehetőségük megvolt rá, hiszen Hamilton 3,8 másodperces előnyben volt a kerékcserék előtt, így egy kör még belefért volna az elévágási kísérlet hárításához.


Ha így járnak el, ugyanarra a következtetésre jutottak volna, mint Bottas esetében: Hamilton vélhetően a használt lágy gumin is jobb tempóra lett volna képes, mint Vettel a friss közepesen. Ezt viszont akkor még nem tudták, mivel az abroncsok a péntekhez képest másképp működtek a melegebb vasárnapon. „A magasabb hőmérséklet miatt, és mert jól felgumizódott a pálya, a legpuhább keverék sokkal kiegyensúlyozottabb volt, mint az edzésen. Ezzel lecsökkent a közepes keverék kopás terén meglévő előnye, amire nem sokan számítottak” – magyarázta a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola, miért nem volt egyértelmű a Mercedes számára a lágygumis etap elnyújtása.