Nekik aztán tilthatják! A versenyzőket feltüzelte a bónuszpont

Komoly motivációt jelentett az élcsapatok tagjainak Ausztráliában, hogy a verseny leggyorsabb körével pluszpontot szerezhetnek. A legnagyobb fejtörést főnökeiknek okozta az újítás…

Valtteri Bottas (Fotó: XPB)

„Rendben, de nekem kell az a huszonhat pont!” – mondta Valtteri Bottas az Ausztrál Nagydíj 52. körében, miután mérnöke közölte vele, ne is gondoljon a hajrában végrehajtott ingyen kerékcsere lehetőségére, nem fognak kockáztatni egyetlen leggyorsabb körért járó pontért. A Mercedes álláspontja érthető volt. Bár Bottas talán vissza tudott volna térni az első helyre, Romain Grosjean és Antonio Giovinazzi elhúzódó kiállásai megmutatták, bármikor balul sülhet el egy ártalmatlannak tűnő kerékcsere, és mivel a csillagosok már tavaly is buktak el fölöslegesen túlgondolt taktikai húzás miatt győzelmet, ezt most inkább nem lépték meg.


Azok után viszont, hogy az FIA egy héttel a rajt előtt bevezette a top 10-es leggyorsabb versenykörért járó egy pontot, a győzelem felé száguldó Bottas vérszemet kapott, és biztosra akart menni. Kérdése idején még ő tartotta a rekordot, aztán a cél érdekében töltő köröket is közbeiktató Max Verstappen előzött, és Lewis Hamilton is rákapcsolt. Bottas végül egy erős körrel nem osztott több lapot az ellenfeleknek, és a győzelemért járó 25 pontját megtoldotta eggyel.


Az újítás az első alkalommal meghozta a várt hatást: valóban némi izgalmat vitt a futam hajrájába. „Igen, ez egy pont, és ha hármat szerzel belőle, vagy akár még többet, az már nagy különbség lehet év végén. Sosem tudhatod” – indokolta rámenősségét Bottas. „Kockáztatni akartam, de tudtam, hogy aki húsz, tizennyolc vagy tizenöt pontnál tart, annak még fontosabb lesz az egy pont megszerzése, és nekünk mérlegelni kell ezt a kockázatot. Ma viszont megérte volna a kiállást. Az elhasznált gumin is megpróbáltam, és összejött.”


Lewis Hamilton szerint nem is kérdés, érdekli-e egy versenyzőt az extra lehetőség. „Ez huszonegy pont. Megéri megküzdeni értük” – utalt az év 21 versenyén szerezhető összes pontra.


A leggyorsabb körökre már tét nélkül is gyakran ráhajtó Max Verstappen látszólag mindent megtett a pontért, ám elmondása szerint az igyekezete nem annyira ennek szólt, mint inkább a 2. hely megszerzésének. „Huszonegy pont a végén nagy segítség lehet, de való igaz, hogy a legfontosabb az eredeti pontjaidnak a bebiztosítása. Előfordulhat, hogy rámész az egy pontra, és balul sül el. A maihoz hasonló helyzetben így is, úgyis nyomtam volna, mert utol akartam érni Lewist, szóval a leggyorsabb kör csak ráadás lett volna” – mondta a holland.




Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Max Verstappen a hajrában külön csatát vívott a plusz egy pontért (Fotó: XPB) Lewis Hamilton, Valtteri Bottas és Max Verstappen a hajrában külön csatát vívott a plusz egy pontért (Fotó: XPB)



Egy versenyzőnek aztán beszélhetnek…


Miközben ők egymást űzték, Toto Wolff csapatfőnök a Mercedesnél a haját tépte. „Igen, látható, hogy az az egy extra pont, aminek senki sem tulajdonított nagy jelentőséget, izgalmakat okoz a verseny végén” – állapította meg. Azért szóvá tette, hogy a vérszemet kapó versenyzőket nehéz kordában tartani, és ebből még lehet gondjuk a folytatásban. „Mi a stratégiai megbeszélésen megtiltottuk, hogy megpróbálják. Úgy döntöttünk, nem kockáztatjuk meg a második helyet egy leggyorsabb körért. De hiába beszéltünk, teljesen hidegen hagyta őket. Nem működött a józanész” – mondta.


Később azt is elárulta, lefektetett egy szabályt, miszerint ha a versenyzőjük az első három hely valamelyikén halad, nem kockáztathat. „De teljesen figyelmen kívül hagytak. Az összes! Ez egy összeesküvés lehetett a mérnökök és a versenyzők között ellenem… A mérnökök is készek voltak rá, a versenyzők is. A rádiózásokból kellett összeraknom, mi történt. Szerintem ez kockázatos, főleg, amikor sok pontot szerezhetsz. Érdemes ilyenkor rámenni az egy pontra? Lehet, hogy az én viszonyítási pontom más, mert a saját vezetői képességeimből indulok ki, nem az F1-esekéből, de nekem ez túl sok.”


A Mercedes végül a Wolff és a versenyzők akarata közt félúton kötött ki: kerékcsere nem volt, de próbálkozás igen – sikerrel. „Megkérdeztem a kiállást, de a verseny előtt beszéltünk róla, hogy ez az első futam, és semmi butaságot nem akarunk csinálni, ezért konzervatívak leszünk. Ezért nem álltunk ki a végén, mert az túl nagy kockázat lett volna, ha mondjuk jön egy biztonsági autó, vagy rosszul sül el a kerékcsere. Ezért inkább úgy döntöttem, próbálkozom az utolsó körökben, még ha forgalomba is kerültem. Kicsit hagytam magam előtt helyet, föltekertem a motort kettővel, és megpróbáltam. Örülök, hogy eggyel több pontot szereztem” – magyarázta Bottas, aki sem Hamiltonnak, sem Verstappennek nem hagyott esélyt az egy pont elvételére.




Max Verstappen és Valtteri Bottas a verseny után (Fotó: XPB) Max Verstappen és Valtteri Bottas a verseny után (Fotó: XPB)


Hasonló utat járt a Ferrarinál Charles Leclerc is. Csapata a kerékcserére szintén nem vállalkozott, pedig Kevin Magnussennel szemben elegendő volt az előnyük. A használt gumin viszont a monacói is próbálkozott, ám 1,4 másodperccel lemaradt Bottastól. „A verseny azon szakaszán kockázatot jelent egy kerékcsere. Sokkal fontosabb volt számunkra, hogy hazahozzuk a kocsit, és megszerezzük a pontokat. Van, hogy egy versenyen nem vagy csúcsformában, de fontos, hogy ilyenkor is pontokat szerezz. Mi így döntöttünk” – indokolta konzervatív választásukat Mattia Binotto csapatfőnök.


Red Bull-os kollégája, Christian Horner nem aggodalmaskodott annyira, mi több, ők már a stratégiát is továbbgondolták. „Ez valóban izgalmas volt. Mi fontolóra vettük például, hogy Pierre-rel (Gasly, aki a 11. helyen haladt, tehát nem kapott volna pontot) megpróbáljuk a leggyorsabb kört, csak hogy elvegyük a lehetőséget a Mercedestől. Max is próbálkozott, egy ideig övé is volt a kör, aztán Valtteri ment egy nagy időt, amiről tudtuk, hogy mi nem lennénk rá képesek. Ez extra stratégiai szempontot adott a versenynek, és érdekes volt látni.”


A futam leggyorsabb köreit összesítő listából az is kiderül, beigazolódott azok várakozása, akik szerint a plusz egy pontért folyó harc elsősorban a három élcsapat különjátéka lesz.


Az Ausztrál Nagydíj versenyben futott leggyorsabb körei: