Pánik a rajtrácson: hová tűnt a rajtlámpa?

Robert Kubica kissé kétségbe esett, Pierre Gasly a többiekre hagyatkozott: nem várt, kellemetlen hatása lett egy 2019-es szabályváltozásnak az év első rajtjánál.

Az Ausztrál Nagydíj rajtja (Fotó: XPB)

Az F1-es szezon első futamát mindenki nagy izgatottsággal várta, ám voltak résztvevők, akiknek a kelleténél jobban megugrott a pulzusszáma. Az Ausztrál Nagydíj rajtjára készülve a hátsóbb régiókban többeket is kellemetlen meglepetés ért: ahogy beálltak a sorba ellenfeleik mögé, hiába keresték a rajtjelzést adó lámpákat…


A 17. kockába besoroló Pierre Gasly tehetetlenségében vészmegoldást választott. „Az új, nagyobb hátsó szárnyak kitakarták a rajtlámpát. Csak a többi autóra hagyatkozhattam magam körül az indulást illetően. És így persze, hogy vesztettem pár helyezést” – mesélte a Red Bull franciája.


A 2019-es szabályváltozások ezen hatásával a jelek szerint nem számolt az FIA. Tavaly a glória bevezetésével már egyszer újrapozicionálták a célegyenes fölött középen elhelyezett főlámpákat, valamint a pálya szélén látható további jelzőlámpákat, ám ez most elmaradt. Idén a 2018-ashoz viszonyítva az autók hátsó légterelője 10 centiméterrel szélesebb lett, magasságán pedig 2 centiméterrel emeltek. Ez némiképp módosította a látási viszonyokat.


Hasonló problémával szembesült a 8 év és 4 hónap után első állórajtos indulására készülő Robert Kubica is a 20. rajtkockába parkolva. „Egy kicsit pánikba estem, mivel amikor megállítottam az autómat, nem láttam a lámpákat. A McLaren (ti. Carlos Sainz) hátsó szárnya eltakarta őket. Az első lámpasort láttam, a többit viszont nem. Szóval balra kellett mozdulnom, és volt egy kis hirtelen pánik. A rajtom végül nem is sikerült olyan rosszul, de később kipörögtek a kerekek” – mesélte a Williams versenyzője.




Szárny nélkül jött ki az első kanyarból Robert Kubica a rajtot követően (Fotó: XPB) Szárny nélkül jött ki az első kanyarból Robert Kubica a rajtot követően (Fotó: XPB)


Bár a lámpaproblémához aligha köthető, érdekesség, hogy Gasly és Kubica végül egymásnak koccant az első kanyarban, ahol a lengyel elvesztette az első szárnyát. „Óvatos voltam, és eléggé behúzódtam a belső ívre az első kanyarban, a kerékvetőre. Gasly eléggé jobbra húzott, és össze is ért Sainzcal. Megsérült az első szárnyam, de csak száz méterrel később vettem észre. Az egész szárnyamat elvesztettem, pedig azt hittem, csak egy részét. És a lerepülő szárny további károkat is okozott az autóban” – mesélte Kubica.


A fölmerülő rajtprobléma után az FIA-nak alighanem lépnie kell. Bár az új aerodinamikai szabályzat a versenyeket hivatott izgalmasabbá tenni, de célja az előzések elősegítése volt, nem a rajtolás megnehezítése…