Fordulat a Red Bullnál: túl jó a Honda-motor a karosszériához

Lőtávolon belül már a Honda a Mercedestől és a Ferraritól! A Red Bull a motorját érzi csomagja legerősebb részének, és az új helyzetben irányt fog váltani a fejlesztésre szoruló karosszériájával.

Max Verstappen és Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)

Dobogós helyezéssel indult a Red Bull és a Honda együttműködése. Max Verstappen harmadik helye még könnyeket is csalt az F1-be 2015-ben visszatérő, azóta a poklot is megjáró gyártó vezetőinek szemébe. A Red Bull egész télen csak dicsérte a japánokat hozzáállásuk és az elért fejlődés kapcsán, és az Ausztrál Nagydíj bebizonyította, hogy nem egyszerű motivációnövelő PR-maszlag volt az optimizmusuk.


„Nagyon sokan szkeptikusan néztek ránk a motorváltásunk miatt. De Max motorja a pénteki első szabadedzéstől a futam végéig hibátlanul működött” – hívta föl a figyelmet Helmut Marko tanácsadó, aki külön örült annak, hogy Sebastian Vettelt erőből tudták megelőzni a hajrában, majd Lewis Hamiltonra is fel tudtak zárkózni. „Nagyon boldogok vagyunk, és bizakodóvá tesz minket, hogy a hatalmas időmérős különbség már nincs meg. A versenyen a stratégiával lendültünk támadásba, aztán volt elég erőnk ahhoz, hogy előzni tudjunk. Maxot csak a végén látott kis kicsúszása hátráltatta abban, hogy a végén próbálkozzon”


Az egyenesben legyorsulni egy Ferrarit Verstappen szerint is nagy fegyvertény volt – a DRS-segítség és a frissebb gumik ellenére is. „A Honda számára jó volt látni, ahogyan megelőztünk egy Ferrarit a pályán. A maximális teljesítmény a rendelkezésemre állt, és ott volt hozzá a DRS is, ami sokat segített. A DRS-hatás idén jelentős, mert sokkal nagyobb lett a hátsó szárny. A végén a partimódot is használtuk, és látható volt, mennyire jó a végsebességünk. Miután megelőztem Vettelt, próbáltam csökkenteni a hátrányomat Hamiltonnal szemben. Eléggé könnyedén ment, mert jobbak voltak a gumik.”




Max Verstappen és Sebastian Vettel, Red Bull, Ferrari (Fotó: MTI/EPA) Max Verstappen és Sebastian Vettel (Fotó: MTI/EPA)


A versenyen a Red Bull mindenkinél magasabb végsebességet ért el. Pierre Gasly 321,9 km/órával végzett a lista élén, a 319,9 km/órát elérő Verstappen előtt. A legjobb Mercedes-motoros a harmadik Lance Stroll volt 319,8 km/órával, míg a legjobb ferrarisként Kimi Räikkönen csak a 7. helyen végzett 314,6 km/órával. A Mercedesnél Valtteri Bottas 311,3, a Ferrarinál Sebastian Vettel 303,7 km/óráig gyorsult. Fontos azonban hozzátenni, hogy az értékeket nagyban befolyásolta, ki mennyit és mikor használhatta a DRS-ét.


Marko szerint ha Verstappen nem csúszik ki az első kanyarban, az utolsó körökben még Hamilton megelőzésére is lett volna esélyük. „Az utolsó három körben a maximális teljesítményt akartuk bevetni, ám Max kicsúszása miatt erre nem került sor. Sok tartalékunk volt még az előzési üzemmódhoz, tele volt az akkumulátorunk. A taktikánk az volt, hogy megőrizzük a gumik jó állapotát, és a végén mindent beleadunk. Aki ismeri Maxot, tudhatja, hogy megpróbálta volna.”



Föl kell zárkóztatniuk a karosszériát a motorhelyzethez


Akárhogy is alakult volna a kicsúszás nélkül, Marko egyvalamiben biztos: eljutottak odáig, hogy ma már a motor jelenti a Red Bull legfőbb erősségét. „Szuper a motorunk! A karosszériánkon viszont még dolgoznunk kell. Több leszorítóerőre van szükségünk” – vázolta a helyzetüket. „Látjuk, hogy mik a gyengeségeink. Amikor a pályán előzünk meg egy Ferrarit, nem beszélhetünk gyengeségről, de mi nem harmadikak akarunk lenni, hanem nyerni akarunk. És a Mercedesszel szemben a karosszéria oldaláról hiányzik még valamennyi.”




Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA) Max Verstappen (Fotó: MTI/EPA)


A saját munkájára a Renault-korszakban rendkívül büszke volt az osztrák csapat, ám most, hogy erősebb motor lapul a borítás alatt, új helyzet állt elő: ideje szintet lépniük a karosszériájukkal. „A jobb motornak van egy másik előnye: a leszorítóerő. Az elmúlt években mindig olyan autót kellett gyártanunk, amelynek kicsi a légellenállása, hogy ellensúlyozzuk a hiányzó lóerőket” – magyarázta Marko, hozzátéve, Melbourne-be azért nem vittek nagyobb szárnyakat, mert náluk eddig nem is létezett ennél nagyobb. „Most ezen változtathatunk, és a következő pár verseny után egy olyan karosszériával fogunk előállni, melynek nagyobb leszorítóereje van” – bocsátotta előre.


Mérnökei már dolgoznak a szélcsatornában és a CFD-szimulácikókon, hogy a lehető leggyorsabban alkalmazkodni tudjanak az új helyzethez. Ez jelzi: a Red Bull megszabadult az elmúlt évek béklyóitól, és végre kompromisszumok nélkül kezdheti továbbfejleszteni az autóját, mint tette a hibridkorszak előtt.


Eközben persze a Honda sem lazsál. Az Auto Motor und Sport információi szerint a Red Bull jelenleg 10 és 20 lóerő közé becsli a Honda Mercedes-motorral szembeni jelenlegi lemaradását. Ezt eltüntethetőnek érzik a szezon folyamán. „A Melbourne-be látogató vezetőség azt ígérte nekünk, hogy hamarosan még nagyobb teljesítmény jön. Most csakis rajtunk áll, hogy jól fejlesszük a karosszériánkat, és megelőzzük a többieket” – magyarázta Marko.


Azt is egyértelművé tette, hogy a még jobb motorért akár a motorcseréért járó büntetést is hajlandóak lesznek vállalni. „Ha jelentős lesz a teljesítményjavulás, akkor nem fogunk várni a nyolcadik versenyig, inkább vállalni fogjuk a büntetést.”



A fejlesztésekkel célba vehető a bajnoki cím?


A Red Bull addig is szorgosan gyűjtögetné a pontokat, bízva abban, hogy mire az erősebb motorjukhoz igazítva tökéletesítik a karosszériájukat, majd a még erősebb erőforrásuk is bevethető lesz, akár már bajnoki kihívói is lehetnek a Mercedesnek és a Ferrarinak. „A célunk, hogy ilyen helyzetekben a lehető legtöbb pontot szerezzük, hosszabb távon pedig a bajnoki cím a cél. És ez most reálisnak is tűnik” – állapította meg Marko.


A csapatfőnök Christian Horner ilyen szempontból szokás szerint azért kicsivel visszafogottabb. „Még korai a bajnoki címekről beszélni, de az mindenképpen nagy pillanat a Honda számára, hogy a dobogón álltunk. Büszkék vagyunk erre az eredményre, hálásak a motorjukért, és reméljük, hogy ez jó kiindulópont lesz a szezonhoz. Szeretnénk közelebb kerülni a Mercedeshez és a Ferrarihoz, és ez sikerült is. Még csak egy versenyen vagyunk túl, de kezdésnek jó volt, és ez lendületet adhat.”




Christian Horner és Helmut Marko (Fotó: Red Bull) Christian Horner és Helmut Marko (Fotó: Red Bull)


Ami a bahreini folytatást illeti, Horner hozzátette: „Az megint egy teljesen más pálya lesz. Melbourne kicsit rendhagyó. Mindenki azt hitte, hogy a Ferrari lesz a nyerő, erre a Mercedes nagyon erős volt szombaton. Vasárnap már nem annyira, mint akkor. Hogy mi lesz Bahreinben? Fogalmam sincs!”


Az előzetesen teljesen más erőviszonyokat vázoló Marko sem biztos a dolgában, ám szerinte a sivatagi pályán akár még kedvezhet is nekik pár tényező. „Nos, a barcelonai tesztek után én már óvatos vagyok… Bízom benne, hogy a Mercedes időmérős egyeduralma nem marad meg a folytatásban. Ami a motort illeti, már a Mercedes szintjén érezzük magunkat. Bahreinben pedig melegebb lesz, és mivel most jó volt a gumikezelésünk, ez ott előnyt jelenthet” – latolgatta az esélyeket.