Musorujsag
Élő Eredmények

Történt-e javulás az előzések terén az új szabályokkal?

Történt-e javulás az előzések terén az új szabályokkal?

Sky Sports, F1 TV, FIA, F1i
Továbbra is megoszlik a versenyzők véleménye a 2019-es előzéskönnyítő intézkedések hatásáról. Ausztráliában nem az új aerodinamika, inkább a DRS módosítása hozott minimális változást.

Az idei évre azzal a céllal módosított az F1-es autók szárnyának méretén és kialakításán az FIA, hogy megállítsa a 2017 óta tartó negatív tendenciát az előzési lehetőségek terén. Az autókat az aerodinamikai tulajdonságuk módosításával két irányból próbálták könnyebben követhetővé tenni: az első szárny leegyszerűsítésével és kiszélesítésével csökkentették az érzékenységüket a turbulens légáramlatokra; az első szárnyon elhelyezett kis terelőelemek betiltásával és a hátsó szárny újrapozicionálásával pedig az autók mögött keletkező zavaró légáramlatokon is javítottak.

Az intézkedéseket az Ausztrál Nagydíjon volt módja először élesben tesztelni a mezőnynek, ám a véleményük nem sokat változott a téli tesztek első tapasztalatai óta: a legtöbben hatástalannak tartják a változtatásokat. Jellemző, hogy minél jobb autóban ül valaki, annál inkább így vélekedik.

„Semmi különbség” – intézte el röviden Lewis Hamilton, amikor arról kérdezték, változott-e valami 2018-hoz viszonyítva.

Csapattársa, Valtteri Bottas csak a lekörözések alkalmával tapasztalhatta meg, milyen turbulens légáramlatokban autózni, ám sokkal okosabb ettől nem lett. „Nem kerültem igazán közel a forgalomhoz, és nem is igazán éreztem semmilyen különbséget” – fogalmazott.

Fotó: XPB Fotó: XPB

Mit ér a változtatás, ha a gumik nem követik?

A Haas versenyzői ezzel szemben éreztek különbséget. A télen a követésben még komoly hatásról beszámoló Kevin Magnussen ezúttal már kicsivel visszafogottabban nyilatkozott, de továbbra is változásról beszélt. „Kicsit javult a helyzet. A téli teszteken azt gondoltam, nem lesz már annyi probléma. De most kiderült, hogy még mindig nehéz. De egyértelmű javulás tapasztalható” – vélekedett.

Romain Grosjean azért finom különbségekre hívta föl a figyelmet: szerinte nem az előzés, csak a követés terén van kis változás; a problémát pedig most már nem az aerodinamika, mint inkább a gumik jelentik. „Követni könnyebb lett, ami jó, ám a gumik még mindig túlságosan is hajlamosak a túlmelegedésre, ha felzárkózol, ezért előzni még mindig nagyon nehéz. A legjobb példa erre Giovinazzi volt, akinél az ellenfelek jóval gyorsabbak voltak, mégis sokáig tartott túljutniuk rajta. Közelről követni lehet, de a gumik felmelegszenek, csúszkálni kezdenek, tapadást veszítenek, és vége a támadásnak” – nevezte meg a probléma fő okát a francia, hozzátéve: „Az új szárnyak egy lépést jelentenek a helyes irányba. De most erősebb gumikra lesz szükség, melyek nem kopnak úgy szélárnyékban.”

Antonio Giovinazzi és Lando Norris csatája (Fotó: XPB) Antonio Giovinazzi és Lando Norris csatája az egyenlőtlenek küzdelme volt, mégis sokáig húzódott (Fotó: XPB)

Elég lett volna csak a DRS-t megnövelni?

Max Verstappen a hajrában sikeresen előzte meg Sebastian Vettelt a harmadik helyért, majd Lewis Hamiltont is támadni kezdte, mielőtt hibázott, és levágta a második kanyart. Miközben a Ferrarival szemben a DRS-ét és a 11 körrel frissebb gumiját látta az előzés kulcsának, Hamilton ellen úgy érezte, semmi sem változott tavaly óta. „Esélyem sem volt előzni. Még mindig nagyon nehéz. Az egyetlen pozitív fejleményt a DRS-hatás javulása jelenti. Mihelyst kinyitod a hátsó szárnyat, sokkal erősebbé válik, mint tavaly. De a követés ugyanolyan, mint tavaly, van turbulencia” – összegzett.

Főnöke, Christian Horner szerint ha bármi változás is történt, az kizárólag a DRS módosításának köszönhető. „Én vitatnám, hogy jobb lett a helyzet. A DRS-hatás nagyobb, de a követésnél az autók éppolyan érzékenyek, mint voltak” – vélekedett.

A DRS a szárny méretének növelése, valamint a felnyíló lap alatti rés növelésével duplán hatékonyabbá vált, nagyjából 25%-kal. Hogy ez mekkora segítséget jelentett, azt a futamon több esetben is láthattuk.

Max Verstappen előzi Sebastian Vettelt (Fotó: Formula1/Twitter) Max Verstappen előzi Sebastian Vettelt (Fotó: Formula1/Twitter)

Nem Melbourne a legjobb teszthelyszín…

Az is kiderült, hogy Ausztráliában még mindig éppolyan nehéz előzni, mint az elmúlt években. A Forix statisztikája szerint összesen csak 10 előzés történt az idei melbourne-i versenyen. Ebbe nem számolták bele a rajtnál és az első körben, valamint a műszaki hiba miatti helycseréket. A javuló tendencia minimális: 2018-ban 5, 2017-ben 2 igazi előzést számolt össze a Forix.

Tény, Ausztráliában sosem volt könnyű előzni, a pálya kialakítása miatt az utóbbi években alig-alig láthatunk helycserével végződő csatákat. Számítások szerint idén is 1,8 másodperces tempókülönbség kellett ahhoz, hogy valaki sikerrel járjon, és a futam során látott előzések egy jó része ennek is volt köszönhető. Antonio Giovinazzit a verseny közepén két körön belül hárman is megelőzték, ám ehhez kellett, hogy teljesen elhasznált gumikon, sérült autóval küzdjön a friss gumis ellenfelekkel.

Horner szerint az aerodinamikai megújulás nem, a nagyobb DRS viszont fogja még a mostaninál jobban éreztetni a hatását. „Ez a pálya mindig nehéz volt az előzés szempontjából. Az olyan helyszíneken viszont, mint Bahrein, egy rakás előzést fogunk látni” – jósolta.

DRS (Fotó: Red Bull) A DRS változása minden további intézkedést felülírhat? (Fotó: Red Bull)

Brawn: egy lépés a helyes úton

Az F1 2021-es megújításán dolgozó sportigazgató, Ross Brawn továbbra is állítja, kis javulást hoztak a 2019-es intézkedések, melyek jó alapot fognak teremteni a három év múlva esedékes gyökeres változáshoz. „Ez egy kis lépés volt a 2021-es céljaink megvalósítása felé, de egy nagyon hasznos lépés. Tanulmányoztuk a kapott adatokat, és az a következtetésünk, hogy jó irányba haladunk” – nyilatkozta az F1 hivatalos csatornájának. „Egyes versenyzők szerint nincs különbség, mások szerint van. Elemezni fogjuk a kapott adatokat, és meghallgatjuk a véleményüket is, hogy tanulhassunk.”

„De versenyezni azok az autók tudnak egymással, amelyek közel azonos köridőket futnak. Ha két másodperc van közöttük, akkor nincs verseny. Szóval nemcsak a technikai szabályzatot kell alakítani, hanem igazságosabbá is kell tenni a Forma–1-et” – helyezte tágabb kontextusba a problémát Brawn.

Borítókép: Antonio Giovinazzi szép vonatot gyűjtött maga mögé (Fotó: XPB)

További tartalmak